Gjest Sauen og ungene Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Vi søkte barnehageplass til begge barna våre i høst, med en gang det var mulig å søke til hovedopptaket. Har nå ringt rundt til barnehagene vi har søkt i, og vi ligger rundt 30. plass i alle barnehagene... Hva gjør man da? Det skal jo liksom være full barnehagedekning i bergen... Får vi ikke noe plass da, siden vi ikke fikk der vi søkte? Hvit dagmamma koster vel ca 6000 pr unge vil jeg tro, 12 000 for 2. Får bare kontantstøtte for 1 barn, så da blir det ca 9000 i utgifter der, mot 4000 til barnehage. Da kan jeg like godt være hjemme, men det har vi ikke råd til altså... Iflg BT var det i vår bydel 2 plasser for lite i vår bydel og det er vel oss det, hehe... Mens svogeren min, som søkte noen timer før fristen gikk ut, fikk plass i førsteprioriterte barnehagen... (samme bydel). What to do? Noen som vet om bhg i bergen med masse plasser? Evt sotra?
lengter daler ned i skjul... Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Spiller nok ingen rolle om man søker 8 uker eller 3 min før fristen går ut. Men skulle jo tro at eldste jenta di skulle være veldig prioritert siden hun er så stor, er ikke hun snart 3? (mener vi fikk barn omtrent samtidig, gutten min blir 3 i juli). men hvis de har 2 plasser for lite så er det jo rart er dere er nr 30 på ventelista? Eller skjønte jeg feil?
Gjest Sauen og ungene Skrevet 3. mai 2010 #3 Skrevet 3. mai 2010 Ja, syns det er rart alt det der... Men vi har vel søkt i populære barnehager. Til høsten vil de være 1 og 3 år... Forhåpentligvis får vi plass i bergen et sted da, men om vi bor i bergen vest og f.eks får en plass i åsane og en i fana, kommer vi til å bruke en evighet på å kjøre de til barnehage, og rekker ikke å komme oss på skole/arbeid tidsnok... Er jo begrensa hvor tidlig man kan levere dem i barnehagen liksom=P
Gammelamazon Skrevet 3. mai 2010 #4 Skrevet 3. mai 2010 Du kan jo kikke på www.barnehage.no, der kan du søke etter ledige barnehageplasser i hele landet. Vet ikke hvor oppdatert listene er, men i følg den er det for tiden ca 30 ledige plasser i Bergen (mesteparten i sentrum, tror jeg).
Fire småtroll Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 Her er det også full barnehagedekning og det fungerer sånn at når alle som har blitt tilbudt plass i barnehage har svart ja eller nei har de opptelling. Når de har fått oversikten igjen sender de ut tilbud til de som ikke fikk plass i den barnehagen de søkte på, dvs at man får tilbud i en av de barnehagene i kommunen som det er ledig kapasitet. Det kan være alt fra en familiebarnehage til en mindre populær barnehage. Var jeg deg ville jeg sjekket om det i din kommune finnes en oversikt over hvilke barnehager som har ledig kapasitet, her i kommunen var det visst en sånn oversikt på nettet, men du kan jo ringe å spørre dem. På den måten får du litt innvirkning på hvor barna havner hen, du kan ringe direkte til den barnehagen med ledig kapasitet og spørre om å få plassen(e).
lille_mille Skrevet 3. mai 2010 #6 Skrevet 3. mai 2010 Du har egentlig fått svar tror jeg. Men svarer allikevel. Selv om du ikke får plass i noen av barnehagene du har søkt så betyr ikke det at du ikke får plass. At du ikke fikk tilbud i 1.runde betyr ingenting så lenge de tilbyr en plass i løpet av opptakstida som går til agusut. Men som flere sier så trenger ikke det å være en barnehage i din bydel. Kan være hvor som helst i Bergen...
soleia Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 Me fekk heller ikkje i nokon av barnehagane me søkte, men fekk så brev frå ein annan barnehage i bydelen med tilbod om plass. Har vore på besøk og fått godt inntrykk av barnehagen. Det er samordna opptak som gjer at bh med ledig plass får informasjon om kven som står på venteliste i dei andre barnehagane. Så alt håp er nok ikkje ute :-)
erteposen + 4 Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 Hvorfor ventet dere til hovudopptaket? Det er jo viktig å få et godt søkenr. Det kan bli full bhg. dekning, men de har ikke oversikt enda. I noen bydeler er der ikke nok plasser, som i vår, men sist år fikk de som hadde krav på det tilbud om plasser andres steder. Det lønner seg å være litt smart mht. hvor en søker, og det brenner en del seg på. Håper det ordner seg! Vi har heller ikke fått plass til våre, men satser på å få det til uten. Kvelds og helgejobbing, og bytting av barnevakt med andre i samme situasjon.
lille sprelle Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Er hovedopptaket i bergen virkelig ferdig? Har du fått avslag? Det er ikke gitt at du ikke får plass selv om du ikke har fått beskjed om plass enda. Ring og snakk med "barnehagekontoret". Ev. sjekk kommunens nettsider først. Plasser blir ikke tildelt ifht når man søker så lenge man søker innen fristen
mer enn bare mor Skrevet 3. mai 2010 #10 Skrevet 3. mai 2010 jo, i bergen blir plassene tildelt ut i fra søkerdato. dvs, at de som søker tidligst kommer lengst opp på ventelisten. at svogeren din fikk plass med en gang (selv om han søkte seint) er sikkert fordi han søkte i mindre populære barnehager enn du.
PardonMyFrench Skrevet 3. mai 2010 #11 Skrevet 3. mai 2010 Alle får plass. Men du får kanskje ikke i den du søkte i. Vi søkte fem forskjellige bhg og hadde med 10 vedlegg som dokumentasjon. Allikevel fikk vi ikke plass i noen av de vi søkte i. Men fikk plass. Så du får plass du ogh
Anna-10 Skrevet 3. mai 2010 #12 Skrevet 3. mai 2010 Fra januar 2009(tror jeg det var?) så ble det lovbestemt rett til barnehage til barn som fyller 1 år før 1. september det året han/hun begynner i barnehage. Så du får plass, bare ikke der du søkte. Hvis ikke kan du gå rettesn vei;)
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 3. mai 2010 #13 Skrevet 3. mai 2010 Det er greit at alle får barnehageplass men det har veldig mye å si hvor den barnehagen ligger hen, Vi skal ha inn 3åringen vår. Hun har ikke fått plass i noen av de vi søkte på. Så nå venter vi på å få tildelt en plass innenfor kommunen. Vi bor i Oslo så det kan bli lange strekninger. Vet om de som har bodd nede i sentrum og fått plass på Mortensrud osv. Hva skal man med barnehageplass da???
solei Skrevet 3. mai 2010 #14 Skrevet 3. mai 2010 Samme her jeg bor. Liksom full barnehagedekning. Jeg måtte si opp stillingen min nettop siden gutten på 2 ikke har fått plass. Vi søkte da han var 3uker. Han skal få noen dager plass til høsten men ikke så mye som vi søkte.
BlåBlå Skrevet 3. mai 2010 #15 Skrevet 3. mai 2010 Har du prøvd den på Bjorøy ? Det er ikke så langt å kjøre, og den er helt ny. Det er Fjell kommune da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå