Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

jeg er i utgangspunktet tynn og har lite å gå på sånn i vekt..I svangerskapet har jeg vært dårlig og er fortsatt på minussiden i vekt..veier 52 og er 170 høy..uke 26+4 og har ikke lagt på meg noe som helst...

kommer babyen til å bli liten? er så redd den ikke vokser som den skal...itillegg fødte jeg prematurt forrige gang,og det kan jo skje igjen...får ikke noen spesiell oppfølging og legen sier hun ikke vet og at jeg kan ringe sykehuset..

spiser så godt jeg kan og flere næringsdrikker om dagen pluss vitaminer og omega3..

Hvor lenge kan jeg gå uten vektoppgang før babyen tar skade? Har jo ikke noe å tære på fra meg lenger..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Babyen forsyner seg fra deg, og klarer seg fint. Du blir tappet for både proteiner, fett og kalsium +++ . Du MÅ ta tilskudd dersom du får inn for lite mat. Mulitvitamin, tran, kalsiumtilskudd ca 750-1000 mg Per dag hvis du ikke får inn melkeprodukter på egenhånd. Be legen din ta ferrtin og Hb så du får sjekket om du trenger jerntilskudd også.

2. Be legen din om henvisning til ernæringsfysiolog på sykehuset ASAP og få en vurdering av tilstanden din. Så trenger du time på en fødepoliklikikk hos gynekolog som kan søke Helfo om dekning av blåreseptene ernæringstilskudd så du bare må betale egenandel på ernæringsdrikkene hvis ernæringsfysiologen mener du trenger det. Du bør også jevnlig under svangerskapet følges med ultralyd for å se på fosterveksten, men oftest går dette helt fint for baby men mamma blei helt tømt for viktige stoffer og det er ikke bra!!! Hvis du ikke får hjelp og stadig blir mer mager, vil du kunne få beinskjørhet i ung alder, amming vil bli spesielt vanskelig og du vil være mer utsatt for infeksjoner og depresjon feks etter fødsel fordi kroppen din er utarmet.

3. Ikke vær redd for babyen, det er du som "lider" når feil-/underernært.

Skrevet

TUSEN TAKK for svar..har vært en god del bekymret,men nå vet jeg hva jeg skal si til legen neste gang..har time til mandag! tusen takk..føler meg faktisk ikke så uvitende lenger =) kanskje det skjer noe til uka..

og ja,jeg merker det er meg det går utover.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...