Gå til innhold

keisersnitt eller vaginal fødsel pga seteleie?

Anbefalte innlegg

Jeg bikker imot ks jeg .... har født før 2 ganger, men det var med hodet først, det gjekk ganske greit, men har heilt sperre mot setefødsel...

Hadde en heilt jævlig fødsel med første mann ( han var 40 cm rundt hodet når han var født...satt fast så det låg en diger lege oppå meg og trykte ungen ut....Det sitter i meg for å si det slik, har ikke lyst til å starte på en setefødsel og ende med hasteks.....

Er det noen med erfaringer fra ks? Legen på sykehuset mente babyen var ca. 4500 g. viss jeg gikk til termin....så da blir det no ikke setefødsel.... aauuu!

Er det ikke slik en kan velge litt selv også? skal på ny kontroll den 12. mai... kan jeg forlange ks da??? viss han ligger i seteleie da også....

Terminen min på ul er satt til 10. juni ,men min egen termin er 30. mai... legen på sykehuset mente kanskje den var meir rett i o m at jeg har få unger som e mellom 3000-3600 g før... Er det mulighet for at de tar hensyn til min termin da hvis det blir ks?

evt. når setter de opp planlagt ks i forhold til termin?

noen med erfaring ???

Fortsetter under...

Hei Silje3. ;)

Jeg har ikke født før. Bærer mitt første barn med termin 17mai. Jeg skal inn til keisersnitt 10 mai pga seteleie. Hos meg har det hele tiden vært diskutert for og imot.Jeg bestemte meg for å være med på et snuingsforsøk men stoppet det etter ultralyden fordi den viste at navlestrengen ligger rundt halsen til tulla mi....

Dem virket som dem ville prøve alikevel, men noe inni meg ropte "NEI".Jeg følger inuisjonen min. Overlegen kom inn og sa bare - da blir det ks. På sykehuset jeg skal føde har dem liten erfaring med setefødsler. Jeg har inntrykk av at dem gjerne vil snu for å ha øvinga på det! Fordi det er nødvendig å kunne ved fødsel av tvillinger og ved seteleie.

Ks ved seteleie er også avhengig om du har født før- Kriteriene dem følger som veiledende kan du lese i legenes fødselsveileder ICD-10.

Ks innvilges etter samtale og etter polycien på det enkelte sykehus opplever jeg. For min del skal jeg forløses en uke før tremin. Det er en dags forskjell på mens og UL termin for min del.

Tror du ikke dem hører på dine tidligere erfaringer? Det viktigste er jo å vite for og imot....Det er jo mor som får den største "støyten" ved ks i etterkant. Men man hører jo om dem som er oppe samme kveld og om dem som har et h.... i ukevis.

Jeg krysser fingrene for at jeg henter meg bra inn og at det blir en fin opplevelse!

LYKKE TIL !

Hei. Godt å se vi er flere i samme situasjon. Jeg venter nr 3 nå om noen uker. Første fødte jeg i sete, ble en lang og hard fødsel. Andre kom veldig raskt men vanlig. Kombinasjonen av disse to fødslene har gitt meg angst for fødsel. Klaret ikke å glede meg over graviditeten slik jeg har gjort med de to andre. Var på samtale i dag på sykehuset (Bergen), og de sier det blir i såfall på det psykiske grunnlaget, for fysisk klarer jeg det (med 2 fødsler bak meg). Får ikke vite enda hva det blir, men håper velig KS blir innvilget. De tar da KS så tett opp til termin som mulig, ca 1 uke før. Håper.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...