Gå til innhold

Hva gjør jeg med jentungen når time-out ikke funker? Og alt annet og forøvrig...

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har begynt å innføre time-out i trappa for uvettig oppførsel. Noe får hun advarsel på først, andre er rett i trappa. Hun er snart 6 år, og har en stygg uvane med å sutre og grine når jeg sier noe hun ikke liker, og jeg har strengt tatt hørt på grining nå hver dag i snart 6 år, og er møkklei. Så jeg har sagt klart ifra at dersom hun svarer med "neeeeeeei, jeg vil iiiiiiiiiiiiikke", etterfulgt av hyl og skrik (bare et eksempel) så er det rett i trappa uten å mukke.

Vel, etter 3. runde i trappa idag av ymse grunner, og tiden var ute (5 minutter, 1 for hvert år) så sier hun "nei, jeg vil sitte her!!!" Det er jeg meget lite fan av, straff skal ikke foregå på hennes premisser.... Så jeg sa bare blidt av tiden var ute, og at hun fikk gå fra trappen og tok henne vekk. Da slo hu seg vrang og hylte og grein. Setter jeg hu da tilbake i trappa får hu jo vilja si???

Ta fra hu goder eller leker funker heller ikke, fordi hu sier bare "ja, ta den du, og den kan du og ta" og nærmest kaster leker ut av rommet....

*Rådvill*

Skrevet

Her i huset telles det til 3 og om vi kommer så langt så får oppførselen en konsekvens. De varierer ut fra hvem av gutta det er som ikke hører etter da det er forskjellige ting som har virkning. Minstemann(snart 5år) som er sta som et esel har vi runder med daglig.

Først fjernes de fra situasjonen å settes en kjedelig plass. Akkurat nå kjelleren siden den er tom. Men det blir sikkert trappa eller en stol ettervært.

Så forsvinner de tingene de helst leker med eller de får ikke gjøre noe. F.eks om vi har snakket om å gjøre noe spesielt så får ikke den ungen som ikke hører etter bli med. Er begynt å innføre at den som ikke hører etter ikke får hjelpe til med å lage middagen, noe begge elsker.

Ellers er det også ganske så effektivt at det koster penger å ikke oppføre seg. De får en gitt sum hver uke for å rydde rommet sitt og litt ekstra om de gjør andre oppgaver her hjemme. Pengene har de i hvert sitt glass. Har et par ganger tatt penger ut av glasset for å vise at det faktisk koster penger å ikke gjøre det man må, uansett hvor lite kult det er. Trenger ikke å være store summene som blir fjernet enda da det værtfall for 5åringen er sånn at en penge er EN penge og ikke 1kr eller 20kr.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det å telle til 3 har funka, helt til nå.... hu gir blanke faen i hva som blir sagt.

Det med penger har jeg også prøvd, hun fikk penger for god oppførsel, og for å hjelpe til med småting. Det glasset kasta hu i gulvet med streng beskjed om at hun trengte ikke penger til noe, fordi hun skulle jobbe når hun ble voksen...

Ingen enkel jente dette altså!

Skrevet

Jeg fikk beskjed av min om at han trengte ikke å oppføre seg å få seg en jobb når han ble voksen. For han kunne bare bli som pappa å få penger for å være hjemme å spille playstation. Faren er syk og går derfor hjemme på avklaringspenger, men planen er vist at han skal tilbake på skolebenken. Men det er ikke bare bare å forklare en 4,5åring.

Senest i går fikk jeg beskjed om at når han ble voksen så skulle han drepe meg og klare seg selv. For da trengte han ingen mamma tenk! Så det er litt å stri med her i huset å. Man må bare være ekstremt tålmodig og bite tenna sammen desverre.

Skrevet

Palmesus JEG FØLER MED DEG!!!!! Du har jo nettopp beskrevet jenta mi... Er helt rådvill selv om dagen og får mest lyst til å rømme :0(

Er ikke særlig enkelt når man har en som gir faen i alle konsekvenser. Får ofte høre:"Bare gjør det du,det bryr jeg meg IKKE om"

Arrrrrrrrrrrgggggggggggg!!!!!!!!!!!

Håper det er en trass fase som vil gå over og at snille,blide barna våres kommer tilbake!!

Lykke til :0)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Huffda Verbena :( Så trist når barn sier sånn, selvom de ikke forstår omfanget av det....

Ikke lett å forklare at pappa er syk, nei. Her er vi i jobb begge to da, så ingen som er hjemme og "får penger".

Jeg håper også at det går over Nutta25, her har det var i snart 2 år.... ganske slitsomt, også når hun har en bror som trenger meg litt også. Mange rundt meg mener jeg bør få henne utredet, og det er jeg nok ganske enig i... :(

Skrevet

Neste gang dette skjer, så får du si at nå vet du ikke lenger hvordan dere skal finne ut av problemet, og spør henne om hun har et forslag. Jeg er ikke for time-out.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Anne-B, det har jeg forsøkt. Eller, kanskje ikke akkurat slik du sier, men jeg har satt meg ned med henne gang på gang og spurt hva jeg skal gjøre for at hun f.eks skal høre etter, hva jeg skal si dersom hun blir sint og skriker, men hun blir jo bare sint da også! Jeg blir matt i fletta, og vet snart ikke hvordan jeg skal håndtere hverdagen.

En gang sa hun " du skal si med rolig stemme at, "Ida", nå er det nok. Nå må du slutte med det og det".... javel, så prøvde jeg det da, men jeg måtte jo si det 5 ganger, og på 6. gangen hevet jeg stemmen og ble litt morsk. Da tittet hun bare surt på meg og sa "sa ikke jeg at du skulle si det med rolig stemme?"....JEG BLIR GAL!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...