Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Flere ganger har de spurt om ikke gutten min på samme alder vil være med henne å leke i hagen. Hagen er uten gjerde og grenser til fylkesvei med mye trafikk. Jeg tør ikke la han være alene der, overreagerer jeg? Hun har fått beskjed om¨å ikke gå ned til veien, men å stole på det?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Alle er forskjellige. Begge mine barn forsto grenser godt som 4-åringer. Vi har ikke gjrde ut fra hagen nå, og tomta grenser til en ganske trafikkert 40-vei. Men de er aldri i nærheten av fortauet engang.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #3 Skrevet 3. mai 2010 HI. Du bør lære deg å stole på barna dine. Men følg med i starten da vel
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #4 Skrevet 3. mai 2010 Og hva om en ball ruller ut i veien... tror ikke jeg hadde greid å stole på det...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 Snakk med barne ditt. Fortell hvor viktig det er at man ikke løper ut i veien etter en ball. Men hvis du er så redd, bør du nesten flytte tenker jeg. Du kan jo ikke tviholde på en 4 åring. En 4 åring bør kunne få lov å leke hos naboen.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #6 Skrevet 3. mai 2010 Nå bor ikke vi i nætheten av noen fylkesvei da bare så det er sagt. Men min (nå 4-åring) har fått være mye ute her vi bor, enten med meg, mannen min eller storebror på 7 år. Og han holder seg alltid rundt huset (vi har ikke gjerde) eller så er han hos nærmeste nabo. Derimot har vi en nabo som bokstavelig talt sperrer ungene inne på terrassen. Og alle ganger de klarer å komme seg forbi sperringene så stikker de av. Og da mener jeg stikker langt av gårde. Start med å være med han til venninnen da vel, så tar du det fra der. Husk at det kan være lurt å gjøre de selvstendige , om 3 år går han vel til skolen alene håper jeg.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 Jeg er glad for at vi ikke bor sånn til, han minsten vår, som blir 4 snart, er vi alltid ute sammen med. Han kjenner ingen i gata enda, som er på hans alder. Da de går i forkskjellige barnehager. Er nå mye ute og går med han, men det er nok ikke så mange barn på hans alder her nå. De er enten eldre eller yngre, i tillegg til forskjellige barnehager... Så som jeg tenker nå, med tryggere omgivelser, så hadde jeg nok blitt med selv, eller satt meg sånn at jeg har oversikt over hva de holder på med. Du kan ikke sette deg på verandaen da, og følge med barna derfra, f.eks...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 Jeg forstår deg veldig godt! : ) Jeg er fra gård selv da, og er ikke vant til byggefelt eller det å bo ved en trafikert vei. Kanskje nettep derfor så synes jeg det er vanskelig å slippe sønnen min av syne, når han leker på sånne steder. Han er forresten også 4 år.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Jeg følger med. Men, foreldere vil ha han på besøk uten at jeg er med. Veien har 60 km/t, uten fortau og mye trær på tomta. Er vel også en grunn til at alle under 4 år i bhg må vente på trappa til en voksen har kledd på seg tenker jeg. Og, der er jo gjerde rundt. Stoler på han til en viss grad, men kan plutselig oppstå noe som feks nevnt over om en ball de bare skal hente som triller på veien. Er det ikke sånn det skjer ulykker da? HI
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #11 Skrevet 3. mai 2010 Jeg hadde ikke klart å slå meg til ro med det. Barn er spontane, og som ei over her nevner vedrørende ball som triller ut i gata. Er fort gjort! Og barn har ikke greie på avstander og fart. Husker at jeg og broren min ble overkjørt en gang. Vi skulle bare gå over gata der vi bodde. En lite trafikkert 40-sonevei. Vi tittet oss til begge kanter og gikk over, men så mistet broren min en lekebil i gata, så vi gikk og hentet den. Jeg husker jeg så en bil laaaangt der borte, men jammen ble vi ikke påkjørt begge to! Havnet på legevakta med hjernerystelse og greier.... Enten må den bilen ha ligget i godt over 100, eller så var det bare vi som ikke klarte å forstå begrepet avstand/fart. Jeg tipper det siste. Derfor er jeg litt småredd barn og veier. Gutten min på 4 år leker utenfor huset vårt alene, men det er en blindvei, og jeg MÅ lissom se han gjennom vinduet hele tiden...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #12 Skrevet 3. mai 2010 Slik har jeg det og. Han får lov til å leke alene her, har gjerde rundt tomten bortsett fa inngangs partiet som ender i blindvei. Men, følger med i vinduet.. HI
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #13 Skrevet 3. mai 2010 Nei min på snart 4 hadde ikke fått lov, men kanskje jeg hadde sett annerledes på det om et halvt år? Vi har hage med gjerde og jeg følger alikevel alltid med. Fort gjort at noe skjer.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #14 Skrevet 3. mai 2010 Hun får også lov til å gå til postkassen opp en liten vei det er greit. Men, de ser ikke postkassa fra huset kan fort gå videre til bilveien. Og, når de er der følger jeg godt med da hun elsker å gå til de parkerte bilene med småstein. Får meg ikke til å si det, men hun ripet opp min bil som da var ny, kjedelig. HI
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #15 Skrevet 3. mai 2010 5åringen min er ute alene og det har hun vært siden hun var 2,5år, da fikk hun kun være på oversiden når jeg var på kjøkkenet slik at jeg så henne. Hun har fått reglene inn tidlig, og ifjor da hun var 4år fikk hun gå på besøk til nabounger alene for første gang. Vi har en ganske rolig vei forbi oss, bare i rushtiden det kjører endel forbi til og fra barnehagen. 100m unna er det en fylkesvei med 50km på, og det er ikke så mange som overholder den. Ungene får ikke gå utenfor hagen uten å snakke med en voksen, det har de aldri fått lov til og kommer heller aldri å få lov til uansett hvor store de er. Selv 12åringen får ikke lov og har skjønt at jeg er mer medgjørelig når de sier ifra. Jeg stoler på 5åringen min, jeg startet tidlig på å lære hva som er lov og ikke lov når hun er ute. Så nå er det en vane, ruller an ball ut på veien kommer hun og sier ifra, hun løper ikke bare etter den. Jeg har nok slipt henne mye tidligere enn jeg har slept de andre, men hun har har aldri tøyd grenser og prøvd på noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå