Gå til innhold

Uerfaren turgåer skal på langtur. Noen som har tips å dele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke en spesielt erfaren turgåer, har bare vært på noen helgeturer, men til sommeren skal jeg gå i 2-3 uker, hovedsaklig fra hytte til hytte.

Har dere noen gode råd å dele med meg? Alt fra utstyr og hvordan jeg best pakker til hvordan man ivaretar et minimum av personlig hygiene. Skal gå med kjæresten, så har jo ikke lyst til å stinke!

Er takknemlig for alt av råd!

Skrevet

Det første du må gjøre er å finne en sekk som er riktig til ryggen din. Jeg er f.eks. kort i ryggen, og har derfor brukt tid til å finne en riktig sekk. Jeg tror du bør ta deg noen turer med sekk og fottøyet du har tenkt til å bruke før langturen, ellers får du trøbbel.

Skal du skaffe deg gode turstøvler, anbefaler jeg deg en tur innom armyshop med tanke på både pris og kvalitet - gritex heter de jeg har og er veldig gode.

Når man pakker sekk, så er det slik at det tyngste skal ligge ned og inn mot ryggen.

Våtservietter er ypperlig for rask turvask

Ull kan man bruke i en del dager uten at det blir luktende py. Skaff deg gjerne ull-t-skjorter!

Anbefaler også ull-bh selv om det er sommer. Aclima har noen fine topper - de nye bh-ene liker jeg ikke, men toppene er fine.

Bruk truseinnlegg - da kan man bytte dem i stedet for trusa for et par dager.

Det finnes forresten truser i ull også....

Husk å ta med deg både regntøy og stillongs - det kan bli kaldt. Ev kjøp ullneetting (aclima) til både overkropp og bein.

Skal dere gå fra hytte til hytte, så er det jo mulig å vaske litt klær underveis. Ta litt milo i en liten flaske (kjøp et tursett med småflasker som du kan bruke til såpe osv, ikke dra på store forpakninger)

Det finnes håndklær til turbruk (som er små), men de liker ikke jeg. Jeg har derfor et veldig billig og tynt "sydenhåndkle" jeg bruker til tur. Tørker fort og tar lite plass

Riktige sokker er et bra triks for å slippe gnagsår. Mange bruker "damestrømper" innerst for å forebygge problemet.

Husk gnagsårplaster!!!!!!!!!!!

Det er mange andre ting også, men grenser for hva jeg kan få plass til her...

Skrevet

Her var det jo masse fine tips, tusen takk!

Hvor får jeg kjøpt disse ull-bhene, da?

Tar gjerne imot flere tips, selv om dette hjalp meg en bit på veien :)

Skrevet

Turisforeningen har mange gode tips og et godt forum. Jeg har gått lenge i fjellet på ski og til fots. Stinke kommer du til å gjøre, men det blir bedre etter et par dager og fjellvann er din beste venn. Håndkle av mikrofiber som tørker raskt er et must for meg, og asan vårservietter er greit før kveldskosen. Jeg skal finne et bloginnlegg fra vår 3 ukes jentetur, om siden er fortsatt oppe.

Skrevet

For å unngå vått utstyr i sekken, ha en stor søppelsekk nede i sekken- pakk deretter i flere små, blanke plastposer. Trenger ikke sovepose- lakenpose holder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...