Gå til innhold

Jeg håper så INDERLIG at min lille jente ikke har hoftedysplasi!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På 3-mndrs-kontrollen så helsesøster at det var bittelitt asymmetri på hoftene hennes, og vi skal til sykehuset på undersøkelse snart. Legen trodde det var en uvane at hun løftet den ene siden litt mer enn den andre, og hudfoldene hennes var symmetriske.. Håper legen har rett!! Føler vi har slitt nok med kolikk og en krevende unge nå, så håper så inderlig vi slipper flere måneder med pute!

Syte syte.. :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal krysse fingrene for dere! lykke til på sykehuset, får håpe legen har rett og du slipper flere slitsomme måneder!

Skrevet

Var akkurat det samme her!

På 3 mnd-kontroll mente legen at hun var litt stiv når hun lå i froskestilling, så hun henviste oss videre til røntgen på sykehuset for å få sjekket det. Heldigvis var alt i orden! :) Forstod det sånnt på helsestasjonen at de fleste de sendte videre til sykehuset feilte det ingenting.

Har dere noe hofteleddsdysplasi i familien da? Eller lå hun i seteleie? Forstod det sånnt at det utgjorde størsteparten tilfellene.

Skrevet

Lykke til! :-) Føler veldig med deg her. Vår minste gutt som nå snart blir 3 år hadde også kolikk og var en high-need baby, så når HS fant asymmetriske valker på ham føltes det som å svelge en blyklump som la seg i magen. En nei-ikke-det-også-da-nå-er-det-nok følelse. Heldigvis var det ikke noe galt med ham, men kan forstå fortvilelsen og tankene til de som får slike beskjeder. Håper du er like heldig som vi var og at det ikke er noe galt.

Skrevet

Takk, så snille dere er :) Vi har ingen med hoftedysplasi eller andre hoftefeil i familien nei, og hun kom riktig vei ut også ;) Jeg hadde ingen mistanke i det heletatt om at noe kunne være galt med hoftene hennes. Hun har vært veldig tidlig ute med alle motoriske "ferdigheter" og jeg merker ikke forskjell selv. I og med at det var snakk om veldig liten asymmetri (kun når hun ligger på magen og de strekker beina hennes ut i froskestilling) og at valkene hennes er symmetriske, håper jeg bare det er fordi hun er litt sterkere i den ene siden.

Bare ser for meg at hun kommer til å bli hysterisk om hun ikke får utfoldet seg slik hun er vant til. Hun vil jo aller helst stå og ruller rundt på gulvet hele tiden. Blir nok ganske så hemmende om hun må bruke pute/gips!

Godt å høre at det er flere som har fått det avkreftet.. :) Krysser fingrene for at det blir slik her også.

Skrevet

Hei Purlykke...Vær glad du får komme inn på sykehus og får det sjekka så tidlig... Mye værre at det blir oppdaget når hun begynner å krype eller gå..Da er det mye værre for ungen vist pute må til da.... Som oftest er det ingen ting men jeg syns det er riktig at barna blir henvist med en gang en å vente for å se om det er noe... Dere snakket om symmetrien i hudfoldene,, hva mener dere med det?? Gutten min er skjeiv i nakken og har mye mer hudfold under venstre arm enn høyre,oglitt lengre ned,,så jeg lurer bare på hva menes med det... Purlykke det er ikke for å være ekkel med deg at jeg skrev dette, men jeg har en jente som har en fot som er lengre en den andre, og skjeiv rygg,, og helsesøster ville ikke tru på meg,,og fikk til svar vi får vente og se om det retter på seg!!! Noe det så klart ikke gjør... Håper at det går bra med dere,, du har no hatt litt å henge fingrene i, denne spebarnsperioden,, Noen slipper ikke så lett unna :o) Klem fra meg

Skrevet

Hei komma :) Ja, jeg er veldig glad for at vi får undersøkt henne tidlig. Bra vi har en flink helsesøster som er på tå hev hele tiden! Det legen mente ifht symmetri på hudfoldene, var at hvis det var skjevhet i hoften ville hudfoldene/valkene også være asymmetriske. Leser at det nødvendigvis ikke trenger å være tilfelle og at det likevel kan bli påvist dysplasi.

Synd å høre at helsesøster ikke tror på deg.. Har du fått sjekket det ut nå da? Syns det er så synd at man kan få så dårlig oppfølging enkelte steder! Jeg har vært heldig med min helsesøster og har snakket mye med henne i de første månedene. Hun har vært til stor hjelp! Slik burde det være for alle sammen :)

Skrevet

Jada, det har vi fått sjekket.. Jeg forlangte til slutt å få komme på sykehus og fikk jo rett i mine mistanker... Det er ikke så mye å gjøre med det. Ileggsåle er jo en ting,annen ting er jo å håpe at føttene blir like lange etterhvert.. Hun blir 9 i år og det er faktisk blitt mer forskjell på føttene.. Hun er på kontroll en gang i året på sykehus fordi ryggen er skeiv også... Har heldigvis en ny helsesøster nå, og kjemien er bedre, myyyye bedre:) Kjempe grei å prate med.. Men jeg må ærlig innrømme at jeg er glad for at jeg sa ifra på sykehuset at gutten min var skjev da han kom til..Tror det er spart mye tid på det.. :o)

Skrevet

Så bra at du har fått en helsesøster du har bedre kjemi med nå da :) Ja, vi må stå på selv for å komme oss videre med ting i dette landet! Har vært borti leger og andre som avfeier ting uten å sjekke noe som helst, det er rett og slett for dårlig! Bra vi er ressurssterke mennesker som kan å stå på krava ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...