Gå til innhold

Yoghurt til baby, med link.. hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.adressa.no/forbruker/helse/article1477507.ece

Handler om at anbefalingene sier at babyer under året ikke skal ha yoghurt. Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvorfor, anyone?

Dattern min på straks 8 mnd elsker hipp sin fruktpure og yoghurt og jeg har tidligere gitt henne hipp rødebær-yoghurt, som ikke er med yoghurt men med risstivelse og trodde også at disse boksene det nå er snakk om

(http://www.hipp.no/subpage.aspx?id=218) var ok å gi.

Det er jaggu synd, for dette er en av få ting min datter faktisk liker. Sliter med å gi henne melk og middag.. grøt og hipp-yoghurt er liksom det eneste hun spiser..

Jeg må vel bare å slutte å kjøpe denne og gi henne kun fruktpure i stedet.

Gjest ->>-
Skrevet

"Kumelk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten i spedbarnsperioden og bør som hovedregel ikke brukes som drikke eller i grøt det første leveåret. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår, det vil si fra ca. ti måneders alder. Fra denne alderen kan også noe yoghurt og syrnet melk (gjerne typer uten eller med lite tilsatt sukker) gis, helst sammen med kornvarer, eller som dessert. Yoghurt inneholder lite jern, og kan inneholde en god del sukker (fruktyoghurt) og bør derfor vanligvis ikke utgjøre et måltid i seg selv."

-Helsedirektoratet

(I tillegg verserer det teorier om at tidlig introduksjon av kumelk kan føre til melkeintoleranse/-allergi, men disse er mer ubekreftede).

Skrevet

Tarmene er ikke klare for kumelk før de er ca1år, derfor bør man vente. Hvorfor de likevel sier man kan gi yoghurt fra 10mnd vet jeg ikke, men det kan man hvertfall...

Skrevet

Tusen takk for svar Stor og liten og pila.

Jeg kunne jo såklart ha googla litt selv.

Kjekt å vite, da kaster jeg den yoghurten vi har i kjøleskapet.

Skrevet

Jeg fikk høre at disse barneglassene/begerene med yoghurt i var greit å gi for de er laktoseredusert.

De sier jo at en umoden tarm kan reagere på melk, f.eks med diare og kolikksmerter. Men morsmelkerstatning er jo også basert på kumelk, men da laktoseredusert kumelk og det tåler de fleste små tarmene.

Jeg har ihvertfall gitt barnemat med yoghurt i, men har ikke gitt vanlig yoghurt før de har vært ca året gamle. Så lenge de spiser leverpostei, grøt og annen jernrik mat til andre måltider i døgnet tror ikke jeg litt fruktmos tilsatt yoghurt går utover faretruende jerninntaket, da hadde de ikke vært i salg.

Men du må jo selvfølgelig veie fordelene opp mot ulempene selv, jeg har også en småspist jente så jeg har gitt hun det hun har villet ha av barnemat. En annen ting hun har akseptert er disse dyre glassene med grøt i farten fra Småfolk (Risgrøt og havregrøt med ganske mye frukt i som kan spises kalde)

Skrevet

Ja jeg støtter det Kristin 1974 her sier. Det var et innlegg for en liten tid tilbake om akkurat dette der HI skrev mail til nestlé og fikk da til svar at babyyoghurten var tilpasser babymager og var laktoseredusert(mener jeg å huske). Skal se om jeg finner det innlegget:)

Skrevet

Min 5 åring fikk youghurt fra hun var 6 mnd gammel. Den gang var det helt ok ihht helsestasjonen. Men hun fikk barneyouhurt da.

Hun har ingen problemer med hverken allergi eller laktose intolleranse nå i etterkant.

Men selvfølgelig,forskningen går fremover og vi lærer stadig noe nytt,så jeg sier ikke "kjør på",hehe

Skrevet

Takk for svar damer!

Ja, hun har jo allerede fått den en mnds tid og merker ikke noe reaksjoner på henne. Det er som sagt en av få ting hun spiser, så det ble litt leit at hun ikke kan få det på en stund.

Jeg blir litt i tvil jeg, men har kjøpt inn ren fruktpure, så får vi prøve om det gjør samme nytten en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...