~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Min datter sutter på tommelen, det har hun gjort siden hun var et par mnd gammel.. hun er nå 21 mnd.. Er det andre som har tommel barn har tommel barn som har opplevd lignende? hun er sår på den "sutte" tommelen sin.. er det normalt? evt noe å gjøre med det? hun er ikke så villig til og bruke smokk heller... :-S
Lemonia Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Gutten min er 17 mnd og suger også på tommelen. Han har aldri vært særlig interessert i smokk og sluttet selv med den ved 3 mnd. Han bruker tommelen når han skal sovne eller hvis han er trøtt eller lei seg. Innimellom kan han bli sår oppå, det er vel bare sånn det er når tennene gnisser mot. Ellers har vi ikke gjort noe med tommelsugingen. Selv om dette for noen regnes som den store skrekken tar jeg det helt med ro. Jeg regner med han slutter med det av seg selv, til tross for at tommelen ikke kan fjernes fysisk slik smokken kan.
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2010 Hun har alltid brukt tommelen hun også.. tun tok jo ut smokken sjøl hun når hun var 2-3 mnd gammel å puttet inn tommelen.. Og jeg tar det helt med ro jeg også ang tommel bruken.. Men det er ikke sår lignende.. men mere tørt.. og nesten eksemlignende.. og lurer på om noen andre har vært borti det før.. eller bør jeg bli bekymret og kontakte lege?
Lemonia Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 Ja, litt sånn tørt, som små røde skorper. Ut fra det jeg har hørt er det ganske normalt, for som sagt så skraper tommelen mot tennene i underkjeven. Vet ikke om det er noe å gjøre med det, for skal man smøre på noe må det jo være et eller annet som kan spises. Kanskje lanolin (sånt man smører på såre brystvorter)?
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 4. mai 2010 Ja, det var det jeg også tenkte på... Hm.. ikke enkelt dette her..hehe
tullemor_til_snart_4 Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Jeg kjøpte STORT vann fast plaster (bandasjeplaster heter det kanskje) og plastret tommelen til gutten min i nesten ei uke. Han sutta på den om natten likevel, men byttet plaster hver morgen i tilfelle teipen hadde gitt litt etter og det var blitt vått. om dagen var han litt små sur om han prøvde å putte totten i munnen, men lærte seg å bruke den andre Etter det har det ikke vært noe problem egentlig. Har han blitt litt sår og rød, så bytter han tommel selv. Putter feks først inn den vonde, sier æsj og bytter
Gjest Skrevet 11. mai 2010 #7 Skrevet 11. mai 2010 Einaste tipset eg har er å prøve å avvenne dei med tommelbruken så tidleg så råd. Ved 2års alder har dei ikkje lenger sånt suttebehov som då dei var små. Det er ugunstig med tommelsutting lenge, pga fare for feil tannstilling, men og fordi det er vanedannande. (drive sjølv og avvenner småen min med smokk. No brukar han den kun om natta, men han kan sovne uten og. 19mnd). Eg var sjølv tommeljente då eg var lita, og hadde store problem med å slutte. Trur eg gikk i 2-3klasse då eg slutta (etter masse strev!). Veit det finns sånn ting ein smøre på, som smakar vondt. Det hadde nok funka på meg, dersom eg hadde fått det på då eg var lita. Eg var blitt så stor, at eg skjønte at viss eg sutta kjempemasse ei lita stund, så ville den ekkle smaka forsvinne.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #9 Skrevet 25. mai 2010 GoNegl skal ikke brukes til barn under 3 år.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #10 Skrevet 27. mai 2010 noen som har erfaring med noe som faktisk virker for å få de til å slutte? go`negl kan tydligvis ikke brukes når barnet er under 3 år.. men hva kan?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå