Gå til innhold

NÅ trenger jeg virkelig hjelp, haster!! Ang folkeregistrert adr og skole barnet sogner til.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er som følger i korte trekk:

Jeg og barnefar bor i det vi trodde var samme skolekrets til vår forhenværende 1 klassing. For noen dager siden ble grensene endret av kommunen, og det vil mao si at han utifra min bostedadresse nå sogner til en skole over 2 km unna i stedet for den rett borti gata. MEN, ved adresse til faren vil han automatisk sogne til den skolen vi ønsker han skal gå på.

Vi har delt foreldre ansvar og jeg har hovedomsorgen. Han er hos far annenhver helg og far leverer i b.hg mandags morgen, samt en overnatting per uke. Er det noen som helst mulighet for at vi kan endre barnet sin folkeregistrerte adresse til far, men samtidig beholde den omsorgsfordeling og stønadsrettigheter vi har per i dag? Annen fordeling er per dd umulig pga fars turnusjobb. Dvs han har samvær så mye han kan. Alternativt, kan barnet ha folkeregistrert adresse en plass og postadresse en annen?

Eneste årsak til at vi ønsker å se på denne muligheten er ene og alene hvor barnet skal få gå på skole, ved behov vil vi selvfølgelig kunne dokumentere at samvær vil være identisk som nå selv om adressen blir flyttet.

Bli veldig takknemmelig for alle svar, skal uansett kontakte nav og de aktuelle instanser i morgen.

Skrevet

Regner med at du forstår at ungen ikke kan ha adresse hos far, og at du beholder hovedomsorgen.

Skrevet

Den av foreldrene barna bor fast sammen med, får en del økonomiske rettigheter som blant annet utvidet barnetrygd, mulighet til overgangsstønad, barnebidrag fra den andre av foreldrene, og rett til å bli skattet i skatteklasse 2.

Dette får da far, og ikke du...

Skrevet

Du bør heller legge fram saken for oppvekstetat/skolesjef/rektor, litt avhengig av struktur i kommunen, legge fram saken og høre om ikke ungen kan få gå på den ønskede skolen. Da bør du få med at far også bor i denne skolekretsen. Og så tenker jeg det ordner seg.

Skrevet

Har du fått brev denne uka å bor ikke så langt unna meg eller?! (så d sto trondheim på profilen din nemlig)

Er bare å ringe skolen å forklare situasjonen så ordner det seg. De bruker å ta hensyn når foreldre bor så nært hverandre og grensene flyttes. Har værtfall hørt at de gjør det her siden grensene flyttes litt ganske ofte(ifølge svigermor)!

Skrevet

Kan du ikke bare søke barnet inn på den skolen du ønsker han skal gå på da? Er tross alt fritt skolevalg...

Skrevet

Bare for å nevne det, så er dette en såpass urettferdig sak, at alle foreldre berørt av dette har nylig hatt et møte, og saken vil i morgen den dag bli tatt videre til de rette personer. Så her går vi for sak i fellesskap samt at vi alle i tillegg kjører vår egen sak. Ja, jeg skjønner i utgangspunktet hvordan ting fungerer ang hvem som får hva, men skal ikke nekte for at jeg (vi) leter etter et smutthull til det vi helt åpenbart er til det beste for vårt barn. (derfor tanken på folkeregistrert adr vd postadr, noen mulighet ang det) Føler oss ganske hjelpeløse mot et sålangt kynisk system.

Skrevet

Fritt skolevalg praktiseres ikke over alt i landet...

Skrevet

Men herrefred da. Har du snakket med skolesjefen enda? er vel ikke noen grunn til å sette himmel og jord i bevegelse før du faktisk vet hva som kommer til å skje?

Skrevet

Det kan godt stemme, sørsiden... :-)

Ja, det er fritt skolevalg, men opprinnelig skole som vi forventet og ønsket har i utgangspunktet helt stopp på å ta inn flere elever så lenge de ikke sokner til ved folkeregistrert adr eller andre tungtveiende grunner følger....

Skrevet

Men de kan jo ikke skrive i brevet at alle som vil, får... det vil jo ikke løse problemet. Regner med at det kanskje skyldes kapasitet el? Men at dere begge bor innenfor denne skolekretsen mener jeg vil telle som en tungtveiende grunn. Med tanke på det som dere har gjort for barnets beste tidligere.

Skrevet

Per i dag er det vedtatt at skolegrensene er endret (skjedde forrige uke) og alle barn som normalt sett ville gått på det som i praksis er nærskolen, nå er flyttet til en skole betydelig lengre unna. (lang sak) Barna er innkalt til innskrivning 5 virkedager etter mottatt brev og klagefrist på vedtaket er 3 uker. Dette samsvarer naturlig nok ikke. Rektor ved de aktuelle skoler er selvfølgelig kontaktet, og samtlige foreldre har hatt haste møte. Kommunaldirektør vil bli kontaktet for videre saksgang da det er mange "hull" i denne prosessen fra kommunen sin side. Klage til fylkesmann vil også bli levert i morgen, så ja, vi har ikke sittet å sett på dette, gjør det som står i vår makt for å endre dette til våre barns beste.

Skrevet

Tenkte å sende deg en pm, men får det ikke til.

Er vel bare oss på denne siden som ikke har fått beskjed om skole før nå siden avklaringen tok sånn tid, så er nok rett i nærheten. Synes det er utrolig synd at noen får så lang vei når en annen skole er rett i nærheten. Vi flyttet hit for bare 2uker siden å jeg bare ringte når vi hadde kjøpt leiligheta å sa fra om at de fikk en til førsteklassing, og snakket med en SÅ hyggelig dame. Men så bor vi vel akkurat på rett side av grensen også!

Skrevet

Verbena: Skal deres barn i utgangspunktet starte på R, H eller T skole da?

Skrevet

på T og har fått der å, men så kan vi nesten kaste stein bort dit å.

Hvor skulle ditt ha bynt i forhold til de gamle grensene og hvor er det bestemt at h*n havner nå?

Jeg synes foreldre i samme krets burde være en tungtveiende grunn!

Skrevet

Skulle i forhold til grensene som alltid har vært fram til nå nylig gått på H, 800 m fra meg og knappe 500 m fra far. Skolevei da lite trafikkert. Derimot 2.2 km til R som han nå har blitt innkalt til innskrivning på langs en særdeles traffikert vei i et tilnærmet industriområde.

Ja, jeg håper det veier for hvor far bor... tragisk dette.

Skrevet

Håper det løser seg! =)

Ser jo at politikerne må ta noen grep da, siden skolene ikke akkurat har den beste kapasiteten og ifølge tallene så hopper antallet førsteklassinger opp til 52 fra 33 her borte. Ikke rart det blir trangt om plassen!

Men de burde kanskje ha tenkt litt frem når H ble bygget (siden det er den nyeste skolen) å bygd den litt større. Ut fra veksten i området så blir det vel skogskole for noen om ikke mange år =P siden det ikke er plass til alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...