Gå til innhold

Bæresele vs. bæresjal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som egentlig er forskjellen?

Har fått høre fra enkelte at Babybjørn ikke kan brukes av nyfødte,men at bæresjal kan det. Stemmer dette?

Jeg har kjøpt en babybjørn,men nå lurer jeg på om jeg burde investere i et sånt sjal??

Noen med erfaringer? Hva synes du er best?

Usikker førstegangsgravid her..

Gjest ->>-
Skrevet

Altså, et sjal er et sjal. Et langt stykke stoff som surres rundt kroppen og som du putter ungen i.

Det finnes elastiske sjal og vevde sjal (ikke-elastiske). Elastisk sjal er veldig greit til bæring av nyfødte, når man først får dreisen på å knytte det. Venter du sommerbaby bør du vurdere en av de tynnes modellene, som f.eks Sino (det vanligste merket her til lands er Moby Wrap, men disse er ganske varme).

Bæreseler er alle disse andre duppedingsene. Vanlige typer her er:

BabyBjörn: Den mest kjente. Også den med den dårligste bærestillingen. Jeg vil direkte fraråde den som bæresele, med mindre man kjøper den aller nyeste modellen (ComfortCarrier) - den ser litt mer ergonomisk forsvarlig ut.

Mei Tai: Et stoffstykke med lange seler som du knytter på deg. Tar litt øving i forhold til knyttingen, men er deretter finfint. Kan brukes fra nyfødt, og til både rygg- og magebæring.

Manduca/Beco/Ergo/Patapum: Fire ulike merker, ganske like seler. Disse er som mei tai ergonomisk riktig og kan brukes til både rygg- og magebæring, men de har ikke de lange remmene som skal knyttes. I stedet klipses de på. Dette er enklere, men gjør det samtidig litt mer tungvint å justere selen. Manduca og Beco har spedbarnsinnlegg som gjør at selen kan benyttes fra nyfødt, litt usikker på om man får dette til Ergo og Patapum også.

Min favoritt er som sagt mei tai. Fra nyfødt til tre-fireårsalderen. Men dette er jo i stor grad en smakssak. Google litt rundt og se bilder og videoer av de ulike, stikk gjerne innom butikker som selger bæretøy om du har slike i nærheten (i Oslo er Bæreglede det åpenbare valget).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...