Gå til innhold

Gartnerrapporten, del 5

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Bart i hagan! Endelig! Helgas kombo av styrtregn, snøfiller og kjempesol tok jaggu resten av snøen, og deler av plenen har faktisk tørka opp nok til å få rakt.

I pur desperat blomstertørst har jeg satt ut tre krukker med stemor på steder som erfaringsmessig behandles stemoderlig uansett - på trappa og dokkestuetrappa. Farge! Liv!

Noe rart vokser flere steder i hagen min. Det er som en lang vridd pinne med blader som snart vil springe ut, og den slynger seg oppover. Allerede 20 cm høy to steder i bedet og i ei krukke. HVIS det er noe jeg sådde i fjor er det kult. HVIS IKKE er det kanskje bare sjølsådd påk og må dras opp.

Vårkjæreminnne har nå enda flere blomster, selv om man trenger lupe. Den er i vill gang med å kvele valmuer, men jeg tror egt valmuer skal tåle litt konkurranse?

Overvintret Dronning Ingrid blomstrer sin andre blomst for våren.

Gressløken spirer! Og liljene, og kjempeklokkene, og rosene har skudd begge to, og jaggu vinranken også.

Nå har jeg jamen tro på det beste i den beste av alle verdner.

Skrevet

Jeg har kommet til at jeg må ha vekk en god del Fagerfredløs. Problemet er at kommunen ikke vil at den skal spre seg så jeg vurderer å grave opp og legge røttene til tørk og deretter sende den til brenning på fyllinga. Gressløken er klar til bruk og estragonen har kommet med skudd. Var på plantasjen i går, men det begynte å regne, var kaldt og det var femti meter kø i den ene kassa som var i bruk, og bestemte derfor at jeg handler, mulig dyrere, men lokalt.

Til sist. Magnoliaen har sprekte knopper og innmaten blomstrer i løpet av uka. Nesten sikkert:)

Skrevet

Fnis - trønder i hagan (bart)

Gjest sug lut
Skrevet

Jepp, og til og med GLAD for trøndern :D

Gjest sug lut
Skrevet

Fagerfredløs hadde min mormor og morfar i solhjørnet og jeg merker at jeg ble gretten på kommunen din akkurat nå. Men den lille rasjonelle hjernedelen forstår jo at den sikkert er litt i overkant spredningsvillig.

Kommer du til å ta på deg Tatt av vinden-kjole og vente på Rhett Butler når magnoliaen blomstrer?

Skrevet

Gratulerer med trønder i hagan :-)

1. mai i hagen:

Mor i en solkrok på terrassen med kaffe og walters madler, lyden av barna som spiller kubb på håndballbanen, gløtter litt på øye av å til for å se hvordan det går med far som har gått løs på all løvetannen på plenen... sukk, akkurat sånn det bør være (senere skrubba mor ned hele nevnte terrasse).

Ellers, kommunale stygge buskvekster har begynt å skyte skudd på min plen! bare ta de med gressklipperen eller gå grundigere til verks?

Skrevet

Jeg har ett bed som er tretten meter langt og 1,50 bredt med fagerfredløs, og bedet blir bare bredere og bredere, så forstår vel kommunen noe. Fordelen med spredningen er at jeg ikke kommer til med gressklipperen, noe som ikke syns pga. nevnte blomst.

Det er sjelden jeg har ventet slik på en blomstring som på Magnoliaen. Ble plantet for 3-4 år siden og ikke hatt blomster før, så mulig jeg tar på meg bunaden.

Gjest sug lut
Skrevet

Hva slags buskvekster da? Fru Ibsens ripsbusker ville jeg beholdt, i hvert fall. Men annet går i gressklipperen - om de ikke lar seg dra opp manuelt får man holde dem nede.

Skrevet

Klematisen har seks blader og har vokst som bare det etter å ha fått litt gjødning forrige uke. Superstolt! Om et par uker skal jeg ta de andre frøene ut av kjøleskapet, håper at kuldeperioden får fart på spiringa.

Opplegget med pyntekosmos ble ikke noen suksess, og jeg begynner å bli lei av svarte små bokser med jord i. Noen av dem har kommet opp og ser ut til å bli fine.

Blomkarsen vokser med rekordfart, sånn ca 3 cm om dagen. Den må være den mest tøsete planen jeg har i stua, siden den spirer og vokser så villig. Gøy for en utålmodig gartner.

Hadde ellers planer om å rake plenen i dag, men jaggu hadde det ikke snødd, så den gode tørken vi har hatt et par dager nå (tjønna nede i hage hadde til og med tørket) er ødelagt.

Skrevet

Hagearbeid går som en lek etter at jeg har begynnt å betale naboens pliktoppfyllende 14 åring for å gjøre drittarbeidet. Hun har f.eks fjernet de 346289 løse kvistene som lå inni hekken etter høstens klipping, dessuten har hun raket der jeg ikke orker.... Genialt, og ikke spesielt dyrt (OK, 70 kroner timen -men det plukkes mange kvister på en time) Bør prøves ut. Det skal sies at husets egen 16 åring ikke akkurat er villig til å delta i hagearbeid (eller noe som helst annet som innebærer å løfte en finger eller lilletå) derfor denne løsningen.

Plenen er gjødslet, og raket (i motsatt rekkefølge) og noen sekker hønsemøkk ligger og venter på at jeg skal få et anfall av medlidenhet for sarte vekster (haster ikke) Bikkja venter også, da hønsemøkkpellets tydeligvis danker ut ethvert hundefòr på markedet..

Plattingen (STOR) beiset jeg terassegrå i et anfall av høygravid hormonsinne (rettet mot min stakkars mann..) i fjor sommer. Ungen tok (heldigvis) ikke skade. Ihvertfall ikke som har vist seg til nå.... MEN jeg fikk plassert inn en "rett høyre" på min mann, som opplevde at alle naboer hadde observert at jeg gravid i 8. mnd beiset terrassegulv i flere dager, liggende på knærne -mens han mekket motorsykkel..

Dagen etter var det forøvrig masse naboer hjemme mens min mann var på jobb, så jeg gned det inn ved å klippe alle skråninger med kantklipperen (egentlig ganske gøy, og ikke slitsomt) Selvsagt fikk han kommentarer. YI HAW!!

Men det var kanskje dagens situasjon vi skulle redegjøre for? Krukkene er fremdeles fylt av påskeliljer og kongler, og fordi det har vært kaldt så fungerer det i ca 3 dager til. Bedet ser litt tomt ut, og jeg kom akkurat på at jeg i høst (etter fødselen) fikk et stort behov for å kvitte meg med alle gule (?!) blomster. Nå er det heller lite igjen.... Pussig idè, det der. Kanskje sjekke om noe har overlevd i komposten?

JO: Jeg holder på å ta ned en stygg selje. Får ikke lov av gubben, derfor skjer det i porsjoner. Har fått ned ca 1/3 uten at han har reagert. Prøver å gjøre den så stygg at han forstår at den må ned...

Tror jeg setter meg ut i sola og tenker igjennom planen for videre arbeid..

Funker det forresten med Trollhassel i innlandet? Hvis jeg setter den et hyggelig sted?

Gjest sug lut
Skrevet

Ikke for å være frekk på det allerminste, Anne-B, men er ikke du omtrent sprekkeferdig? Jeg er kjempeimponert over at du i det hele tatt vurderer raking! Kjipt m våtplen, ja.

Skrevet

Uidentifisertbuskvekst som er stygg og ikke vokser skikkelig en gang, men sette rotskudd ut i min plen skal den! Jeg tror jeg må ut å prøve å røske de helt opp (inn til moderplanten), ellers blir det vel bare mer og mer, og snart har vi kortklipt buskplen... Kan man lage en barriære for de eller går de bare dypere og ender opp i plenen åkke som tro?

Skrevet

Hva kan jeg forresten plante i halv++skyggen ved komposten -den med rester av gule stauder i? Haugen er diger, og ikke pen å se på. Vurderer Alperips eller Sjasmin. Noen tips.

NEI, JEG SKAL IKKE HA THUJA INN I MIN HAGE! Kall meg gjerne snobb.

Gjest sug lut
Skrevet

Haha, hormoner til nytte og glede, du gjorde virkelig det meste ut av dine! Du kunne jo skrive en bok om hvordan manipulere en mann ved hjelp av hage, naboer og sag...

Ja, betaling av villige hender er jeg helt for. Har sekstenåringen kanskje fått sin fars gener...?

Det eneste som overlever i komposten er vel ugras og snegler... Men om det bare er en uorganisert komposthaug er det muligheter...

Skrevet

Knis, jo. Termin om 16 dager eller noe. Siden det er meg, plusser jeg på 10. Jeg og elefanten, vet du.

Gjest sug lut
Skrevet

Hvis sjasmin er et alternativ så gå for det - ingenting lukter bedre og er penere...

Vil du/må du ha haug, da? For å tenke utafor boksen, lizzom? Den yngler snegler og er sjelden pen... Jeg har en rest-haug fra forrige eier som skal fjernes (haug, ikke eier) men kjører ellers også alt på kommunens mottak.

Skrevet

Kan ikke skryte av noen organisert komposthaug... Det er prosjekt nummer 19 på hagelista mi. Har egentlig tenkt å spa mesteparten opp i hengeren og kjøre bort (må kanskje hogge opp juletreet som fremdeles troner på toppen, først), for deretter å gjøre et forsøk på å organisere den.

Fordelen med innlandet er at vi ikke har noe særlig med snegler (de første fikk forsiden i avisa i fjor)

Noen ideer til hva jeg kan plante i et bed (som ikke er laget enda, gubben vil ikke ha noe der) som kun har tre timers morgensol?

Gjest amandine
Skrevet

Her er snegler observert, i noe som ser skremmende ut som store mengder. Så store mengder at sneglenapperen har kommet frem(altså stekepinsetten øremerket sneglefangst).

Komposthaugen(uorganisert og sikkert festplass for snegler) må stå i fred, der bor pinnsvinet!

Så får jeg heller plukke snegler hver kveld en stund.

Ellers ble stoppet av fremmed dame i forgårs, som kom forbi og lurte på om vi ikke skulle ha den fantastiske blomsterengen vi har pleid å ha i skråningen i år. Så da bestemte jeg meg sporenstreks for å snu på flisa, rosene flyttes en gang til og blomstereng skal såes der den har pleid å være.

Stakkars gubben, han vet ennå ikke at det innebærer at han må fjerne en hekk for å gjøre plass til roser og lavendel. I utgangspunktet hans egen feil, forsåvidt, det er han som vil flytte rosene vekk fra husveggen(noe dreneringsgreier, helt tøvete, selvsagt) i utgangspunktet.

Gjest sug lut
Skrevet

Men får du røska helt ut til utafor plenen uten at du samtidig slakter plenen? Og kan du ikke punkt-klippe fanskapet?

Skrevet

Jeg får teste ut. Plenen har jo bare godt av litt lufting :-) (og er forøvrig allerede helt hullete pga av all løvetann som er fjernet)

...og hekken vokste kjempehøy, kjempehøy....

Gjest sug lut
Skrevet

Burde ikke egt alt mulig som er merka sol/skygge kunne vokse der?

Skrevet

Jeg tar meg en tur på planteskolen (vel og merke ETTER neste lønning) og snakker med dem. Plantasjen egner seg mest for å handle hagemøbler og (stygge) putekasser....

Etter å ha lest i hageboka (bibelen) så virker det som om jeg har endel alternativer. Der står det også at sjasmin kan stå skyggefullt, men blomstrer dårlig. Da er kanskje noe annet like bra.

Komposten leveres nok på det kommunale mottaket -der kan jeg til gjengjeld hente så mye kompostjord jeg vil helt gratis. Ikke noe vits å styre med dette selv da.

Gjest sug lut
Skrevet

Så koselig når naboene setter pris på det du anlegger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...