ANbaby Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Noen som har erfaring med å fly (med flyskrekk) når en er gravid? Skulle gjerne vert med familien min til Kreta, men er redd flyskrekken min kan skade fosteret (er VELDIG redd). (Er i uke 17 nå.) Pleier ta medisin for å fly, men tror ikke dette er et alternativ nå. Har i tillegg en abort (blighted ovum) bak meg - kan dette ha noe å si? Håper noen har råd :-)
mammaløve Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Jeg har flyskrekk, og har til nå vært nødt til å fly mens jeg har vært gravid (sånn er det å ha familien langt unna der man bor ) Har som deg hatt mine betenkeligheter med dette. Klarer å holde meg relativt rolig på utsiden om reisen går som den skal, og jeg har noen som beroliger meg med meg, men har en foss av adrenalin og alle mulige andre stresshormoner innvendig. Merker at småen ruller voldsomt i magen underveis, så han får nok sin dose av mammas hormoner. Har ikke snakket med dette med jordmor, så jeg er usikker på hvordan innvirkning denne skrekken faktisk har på fostret. Jeg er jo ikke bare redd i situasjonen, men i ukene før, og underveis i ferien også fordi jeg vet at flyreisen kommer. (For meg har jeg ikke fått beroligende til å fungere for meg tidligere, fordi jeg blir enda mer stresset av følelsen av å ikke riktig ha kontrollen over meg selv i tillegg til situasjonen.) Det jeg har tenkt om dette er jo at man stadig kan oppleve stressede situasjoner i hverdagen også, og at det nesten må finnes en slags barriære i kroppen som beskytter fostret fra for store doser av stresstoffene fra mor. Bare tenk på barn som blir båret fram i krigsområder eller på flukt. Men jeg tror jeg hadde avstått fra å fly dersom jeg ikke var nødt nå mens jeg er gravid. Jeg har erfart at jeg blir enda mer redd/stresset i situasjoner nå enn jeg blir til normalt, og det føles ikke bra. Men så avstår jeg jo helst fra å fly til vanlig også, så jeg er nok ikke rette personen til å gi råd om dette. (Æsj, får frysninger av å tenke på det til og med....)
Augustbaby:-) Skrevet 3. mai 2010 #3 Skrevet 3. mai 2010 det er alltid en slags trøst og høre andre som har det likt meg:-) jeg har flydd en gang eller to i begge mine graviditeter, og sittet der og hulket med dødsangst. har ikke tenkt på at det er galt for barnet, det hadde jeg aldri kommt på! det er jo heller ikke sånn at de som har svangerskapsdepresjon får unger som er hjerneskada! vi må nesten passe oss for å overdrive slike teorier, sier nå jeg. du får tenke på deg selv- tenk så hyggelig for deg med kreta! og hvis jeg skal forfølge ditt resonnement: så hyggelig for ungen hvis du drar å koser deg med familien din på kreta;-) jeg har egentlig i gravididtetene takla bedre flyturene(hulker uansett) men da har jeg tenkt at jeg er jo så glad for å være gravid og at skjebnen kan ikke mene at jeg ikke skal møte dette barnet! for meg er der ingen kur for flyskrekken, plagsomme greier...men jeg syns det hørtes dobbelstress ut hvis du får dårlig samvittighet overfor forsteret! lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå