Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutslig har jeg begynt å få mer hår i ansiktet.. Vokser lange hår under haken! Vil spy hver gang jeg finner et nytt.

Er det normalt at det plutslig begynner å vokse mer????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du metformin? Mange som opplever å bli bedre med hårveksten når de går på det.

Skrevet

Det er ganske normalt, metformin hjeler, uten tvil, jeg måtte slutte med det pga mage problemer (som ikke har noe med metformin å gjøre) og jeg har fått mer hår på haken enn jeg hadde før, men det holder med å barbere dem vekk 1-2x i uken

Skrevet

pcos viser seg bare vanskeligere og vanskeligere å takle.. Jeg går ikke på noen medisiner ennå,skal til gyn. 18.mai,å da skal jeg kreve både det ene og det andre. Nekter og godta flere leger som sier jeg er for ung! Jeg fyller 26 nå i mai,å da er jeg absolutt ikke for ung.

Hårveksten er bare siste dråpen i begeret. Føler meg kvalm av å se på meg selv, selvtilliten har nådd et absolutt bånn. Og når vi i tillegg ikke greier å bli gravide,da føler jeg meg slettes ikke mye verdt...

Beklager at jeg syter og klager.. Men føler jeg ikke kan si noe til venner,de bare sier æsj når jeg snakker om hårvekst,og dette sårer mye..

Skrevet

Jeg skjønner ikke at du skal være for ung når du er 26 år, hadde du vært 16, ok, men 26? Er da en ideal alder å bli gravid i synes jeg.

Da vi begynte prøvingen var jeg 29 sånn ca men vi har jo ikke brukt prevansjon nesten hele tiden (snart 13 år) vi har vært sammen.

Hvis gyn nekter å hjelpe, finn en ny en. Første gyn ejg var til mente, neida jeg er helt frisk og for å bli kvitt overvekten, skulle jeg gå på fjelltur minst 2 timer pr dag...

Skrevet

Nei,da de sa jeg var for ung så vart jeg rasende.. Sa at hvordan kunne de bedømme det,det er jo vi og hva vi føler er ungt og gammelt som er viktig. Og spesielt når jeg har pcos og veien fram mot et barn kan bli langt,så er jo det bare positivt å begynne tidlig å prøve..

En ting er sikkert, man skal få mye kastet i trynet før man får hjelp! Gå fjelltur i to timer hver dag for å bli kvitt overvekten?? Det var et ganske enkelt råd! Selvfølgelig fungerer det for de som har tid til å gå to timer på fjellet hver dag, men det er absolutt ikke alle som kan..

Jeg fikk et råd sist gang jeg var med lege.. Gå ned i vekt,helst 10kg.. Og med mine 175cm på strømpelesten, og 68kg så mener jeg det var et ganske lite gjennomtenkt råd.. Er på ingen måte overvektig,får heller høre at jeg er tynn.. Er helt stresset med vekten, enkelte dager vil jeg egentlig ikke spise,for det virker som eneste måte å bli gravid på er å gå ned i vekt..

Skrevet

Eh du er jo slank?

Ok er man overvektig kan det hjelpe å gå ned 5-10 kilo når man har pcos, jeg gikk ned 30 kilo men det hjalp ikke på regelmessig mens og EL.

Jeg fikk regelmessige sykluser med el (antar jeg siden jeg er et hissig hormontroll 2 uker pr måned..) etter jeg begynte med osteopati.

Hos meg er et av problemene at jeg har for mye spenninger i underlivet/mage og det forhindret nok graviditet og el.

Vi skal ikke ha barn, helsen min er for dårlig og jeg føler meg med 35 også for gammel, men en ting jeg lærte da vi var prøvere var å finne ut informasjon selv og stå på krava.

Skrevet

Nettopp,jeg er slank. Kan begynne og tvile på leger, hvordan kan de anbefale en forholdsvis slank jente til å slanke seg 10kg?? Kjenner at jeg faktisk blir sint av å tenke på det.

Jeg har egentlig en temmelig regelmessig mens for tiden.. Hadde bare en pause på 3 måneder fra midten av oktober til midten av januar,for andre år på rad. Merkelig!

Så jeg har et håp om at pergo kan hjelpe meg.

Eller er det noen som har råd??? Har ikke greidd å sette meg inn i noe informasjon, da jeg sliter med å takle diagnosen. Ble ekstra hardt når begge mine søstre ble gravide iløpet av ca. en måneds tid. Hvorfor akkurat meg? Hvorfor fikk jeg pcos? Jeg som har drømt om å bli mor hele livet.

Skrevet

Man takler ting forskjellig, jeg takler diagnosen og mangel på informasjon ved å lese side opp og side ned på internett, jeg ble evinnelig lei av leger som ikke visste hva de snakket om.

Pergo kan hjelpe deg men metformin er fremdeles valg nr 1 også hos slanke pasienter i følge stuider.

meeen da var vi ved temaet, vet legene dette?

I Norge er problemet evig lange ventetider og mange gyns uten peiling, her i Tyskland hvor jeg bor, korte ventetider, flust av gyns men de fleste har nada peiling.

å du går på metformin sier du? Nei, aldri hørt om...

Nå er det jo greit, jeg/vi vil ikke bli gravide men slipper å tenke på prevansjon spesielt siden jeg ikke virkelig tåler hormoner.

Skrevet

Legene vet ingenting,er vel det som er problemet ja..

Men takk for gode ord :) Skal nå sette meg ned å lese meg opp på diagnosen pcos før jeg skal til gyn. igjen. Og skal gå inn til gyn. og kreve å få det jeg har krav på,nemlig hjelp for å bli gravid.

Gjest millaPCOS
Skrevet

Hei!

Jeg har også hørt om folk som får pergo med en gang hos gyn. Jeg var hos gyn i går, har bestemt meg for å slutte på pillen og begynne å prøve å bli gravid. Jeg fikk beskjed om at de krevde at jeg prøvde uten hjelpemidler i 6mnd. Rart at det skal være så mye forskjellig! Men det er vel sikkert fordi de ikke har peiling mange av de.

Å kalle deg overvektig var jo en helt syk uttalelse! Skulle gitt mye for å veie så lite som du gjør! Skift lege/ gynekolog hvis du ikke er fornøyd, kanskje du finner en som er "bedre".

Kan jeg spørre hvor lenge du har prøvd å bli gravid?

Lykke til videre :)

millaPCOS

Skrevet

Ja,jeg er absolutt ikke fornøgd med gyn.. Blir ikke bedre av at hun er leigd inn fra utlandet,og jeg ikke forstår alt hun sier. Menmen,gir henne siste sjanse nå neste gang,18.mai,så får vi se hva vi gjør videre..

Nå i månedsskiftet er det 2år siden vi begynte og prøve aktivt. Men fant ikke ut at jeg har pcos tidlig, fikk vite det i september 2009,så det er ennå ganske nytt. Var egentlig godt å få et svar at noe er galt, men hva hjelp er det i å få en diagnose om en ikke får noen som helst annen hjelp??

millaPCOS: Prøver dere å bli gravide?

Gjest millaPCOS
Skrevet

ja, vi prøver, men vi har akkurat begynnt :)

Jeg fikk beskjed om at vi må prøve uten hjelpemidler i 6mnd, hvis det ikke går så får vi hjelp med hormonkur. Så det er jo veldig rart at du ikke får hjelp når dere har prøvd så lenge! Stå på krava og si at du SKAL ha hjelp nå! Lykke til, krysser fingrene :)

Skrevet

Prøve uten hjelpemidler i 6mnd? Det var lenge syns jeg. De fleste jeg har snakket med måtte prøve i 2-3mnd før de fikk mer hjelp.

Men er svært forskjellig hva råd legene kommer med,det beste er egentlig å stå på krava selv! Og det er det jeg skal gjøre når vi kommer inn igjen til gyn. nå 18.mai. Neste er vel at de sier jeg er for tynn og for gammel.. (siden de sa at jeg var for ung og kunne gå ned 10kg sist jeg var hos gyn.. )

Krysser fingrene for full klaff hos både dere og oss! Snarest! :)

Gjest millaPCOS
Skrevet

Ja, gynekologen sa det var et krav at vi prøvde uten noe i 6mnd... Jeg har ikke så mange å dele erfaringer med, er kun meg av mine venner som har fått en slik diagnose. Men veldig kjekt å høre andres erfaringer her. Fikk også beskjed om å gå ned i vekt (det er forsåvidt greit, for jeg har mange kilo for mye). For med BMI over 30 så blir man nektet hjelp hvis man skal ha prøverør sa gynekologen.. Ting er ikke gjort over natta med vekt, synes det er rart at det skal være slik. Du har jo opplevd det samme, men du var jo tynn fra før.. Veldig merkelig, begynner nesten å lure på om de er kompetente nok til å uttale seg! For gammel er du i alle fall ikke!!!

Ja, skulle gjerne vært gravid i går, hehe :) Vi får håpe på det beste :)

Skrevet

Mitt håp og ønske for fremtiden er at det vil kome en tid da alle som får diagnose PCO/PCOS blir sendt videre til en spesialist som kan uttale seg og sier det samme til alle!

Dette vil nok ikke skje slik de hjelper oss, men kanskje våre barn i fremtida :) Det er i alle fall tungt å måtte kjempe seg fremover med nebb og klør, samtidig som en ser folk rundt seg produsere barn uten problem..

Etter å ha kjempet for å bli gravid i 2 år, kan jeg nå med hånda på hjerte si at det er sårt å få vite om folk som er gravide.. Kan det ikke snart være vår tur?? Men krysser fingrene nå,bare 8 dager igjen til neste time med gyn.!!

En ting er sikkert, det hjelper å gå ned i vekt! Selv om jeg ikke hadde mange kg å ta av, så merket jeg at mens-periodene mine kom oftere når jeg gikk ned noen kg. Det er som de sier: "det er i hungersnød at pcos-kvinner får verden til å gå videre."

Det kan vi vel kanskje tolke til at vi har godt av å gå ned i vekt selv om vi er normale fra før av?

Krysser fingrene for dere,gleder meg til å lese en gladnyhet her når det har klaffet for dere :)

Skrevet

Hei Hei!!

Jeg sluttet på pillen høsten 07, da vi tenkte vi skulle begynne med prøving. Tiden gikk, og jeg fikk ikke tilbake mensen. Tok kontakt med en spesialist sommeren-08, og fikk påvist Pcos.

Høsten-08 begynte jeg på pergotime og etterhvert også metformin. Tok flere runder med pergotime uten effekt. Metforminen så imidlertid ut til å virke, da syklusene mine ble mer regelmessige.

Har vært i kontakt med spesialisten hele tiden, og da jeg i begynnelsen av februar-10 fortsatt ikke hadde blitt gravid, ble jeg henvist til laparaskopi.

Jeg var til laparaskopi i mars, hvor de brant over 20 hull i kapselene på hver eggstokk, og sjekket at alt annet var i orden.

Og nå i mai fikk jeg endelig en positiv graviditetstest!!

Er helt sikkert at den operasjonen var det som skulle til for at jeg skulle klare å bli gravid.

Lykke til alle sammen!! Dere lykkes nok om ikke lenge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...