Gå til innhold

Trenger litt hjelp fra de med 2 eller fler barn. (tette)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på 2 tette. Jeg har en liten en på 8mnd. Og kunne godt ha tenkt meg å blitt gravid på nytt.

Jeg vet at unger er forskjellige. Men jeg har hørt at 1 er 1 og 2 er 10. Så jeg vil høre fra dere som har erfaring..

Skrevet

At 2 er som 10 er definitivt bare tull! Men at det blir dobbelt så hektisk er jo helt klart. Hvis dere begge er innstilte på noen år med hektisk virksomhet i heimen, så går det nok fint:)

Lykke til med valget!

Skrevet

Synes det var travelt med ett barn jeg, så når jeg fikk en til så kunne det på ett vis ikke bli mer travelt... ;o) (17 mnd mellom)

Klart det var litt mer travelt, men samtidig satt jeg jo ikke akkurat ned og leste avis i sofaen om jeg hadde ett barn heller.

Nå er de litt større og jeg synes det svinger veldig. Innimellom er det mye enklere å ha to enn en, for de har så mye selskap i hverandre. Andre ganger føler jeg jeg at jeg har ti... ;o)

Gjest Nabaat
Skrevet

Jeg føler at en er 0 og to er to og 3 er 1000..

Skrevet

Jeg har fire barn, med litt forskjellig mellomrom. Har to med 21 mnd mellom, to med 3,5 år mellom og to med 2,5 år mellom.

Min erfaring er at man blir sliten i småbarnsfasen av livet, perioder med lite søvn, trass o.l. kan ta pusten fra den sterkeste av oss, men aldersforskjellen har lite å si. Jeg ble dødssliten da jeg hadde to, og jeg blir av og til dødssliten når jeg har fire, vi lever midt oppi den situasjonen vi er i og jeg opplever ikke at jeg blir mer sliten nå enn jeg gjorde som tobarnsmor.

Det er en overgang fra ett til to barn, særlig når man plutselig må håndtere to som trenger mye hjelp (bleie, stell, påkledning, mat osv), men man finner rutiner på det og det går greit.

Innstilling har alt å si, er du innstilt på å overleve dager du er dødsliten nettopp for å også oppleve gleden det er å ha flere (tette) barn kommer du til å fikse det helt fint ;)

Skrevet

Mine gutter er det 16 måneder mellom.

Jeg er ikke enig i at en er en og to er ti, men jeg mener at det er utrolig slitsomt å ha to tette. Det er selvfølgelig stort sett kos, men det er vanskelig å "dele" seg når det er to barn som er så små.

Jeg kan starte med det jeg synes er positivt: Gutta kommer sikkert til å bli gode venner og kan leke på samme "nivå" mens de er små.

Negativt: Jeg følte at jeg forsømte eldstemann da jeg gikk gravid. Jeg slet med bekkenløsning og klarte rett og slett ikke leke så mye med han. Han ville på lekeplassen, han ville ditten og datten, men jeg var så mye sliten og hadde så vondt i bekkenet at jeg til tider bare måtte ligge på sofaen:(

De første 4 månedene etter at yngste var født, var det KAOS i hjemmet! Yngstemann ble ammet natt og dag og ammetåka fungerer dårlig når man har en på 16 måneder som er overalt og ikke skjønner alt jeg sier. Mens jeg ammet yngste, løp eldste rundt omkring og dro ut alt fra skuffer og skap:(

Nå er yngstemann 10 måneder og vi har endelig rutiner i hverdagen igjen. Ungene har begynt å leke sammen og eldstemann er med og hjelper til i stell av yngste. De synes det er morsomt å få hverandre til å le, men kan fort bli "uvenner" om de vil leke med samme leke. Men slik er ved søskenkjærligheten på tross av alder;)

Positivt for eldstemann er at han er veldig omsorgsfull, han har fått mye ros for det i barnehagen. Om han er slik av natur, eller om han er det som resultat av at han har fått en lillebror i så ung alder, vet jeg ikke.

Skrevet

2 er ikke som 10. Ikke engang 8 er som 10.

En fordel når man har flere er at de da har selskap i hverandre og ikke lenger er så avhengige av oppmerksomhet fas voksne hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...