Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Jenta mi på 14 mnd er littegranne snufsete, men ikke nok til at jeg vil kalle det forkjølet engang. Likevel har hun hatt feber som har gått opp og ned mellom 39 og 40,2 siden i går ettermiddag. Da jeg målte 40,2 nå i kveld ringte jeg legevakten for å få råd. De var fornøyd så lenge hun drakk, vi fikk blikkontakt, våte bleier, ingen brekninger eller utslett. Skulle gi paracet tre ganger i døgnet og se ann til i morgen. Men hun sa jeg måtte sette på vekkeklokken og vekke henne en gang før tolv i natt og to ganger etter. Jeg måtte vekke henne skikkelig, gi drikke og sjekke for utslett. Måtte ringe med en gang om almenntilstanden ble værre eller hun fikk brekninger. Gjør dere det, har aldri dratt syke unger som sover opp av senga om natta, men hun sa det var viktig så jeg gjør det selvfølgelig til natta. Har vært borti uforklarlig feber en gang før hos storesøster, da kom utsletter den dagen feberen forsvant og det var den fjerde barnesykdommen. Kan jo være noe sånt denne gangen også.. Liker ikke at de blir så syke liksom uten noen god forklaring, så jeg får vel ta en telefon til fastlegen i morgen om hun ikke er bedre. Er det vanlig med så høy uforklarlig feber? Hun har hatt feber flere ganger før i forbindelse med forkjølelser, men da har det vært mellom 38 og 39,5, grader, hun har aldri vært over 40 før.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #3 Skrevet 2. mai 2010 Det er ikke tenner da?? guttungen min har ikke slitt med tenner før nå som jekslene skulle opp. Da ble han litt snufsete og fikk feber opp i 40. Jeg vill bare kledd av barnet og sørger for at det ikke har for mye dyner over seg. Så lenge barnet drikker og har våte bleier ville jeg ikke vekket det opp altså. Pleier å ha guttungen i min seng når han har feber sånn at jeg lettere kan følge med om noe skulle skje. Sover jo med ørene spissa når ungene er syke God bedring og lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #4 Skrevet 2. mai 2010 Barn får ikke feber av tenner, de får tenner av feber. Tannkjøttet blir mykere under feber og dermed kommer tennene lettere. Det er en myte at det er tennene som gir feber. Ja, jeg ville vekt når feberen svinger såpass, også ville jeg hatt barnet i samme rom som meg. Feberkramper kan komme ved 40 grader og.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #5 Skrevet 2. mai 2010 Hos småbarn er ofte temperaturreguleringssenteret i hjernen umodent, og da kan de få høy feber uten noe spesiell grunn. Når de på legevakten sier du skal vekke henne, så synes jeg du skal gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #6 Skrevet 2. mai 2010 Jenta mi hadde slik høy feber og den varte over 5 dager, hun hadde den fjerde barnesykdommen. Det endte med utslett når feberen ga seg.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #7 Skrevet 2. mai 2010 Vekker alltid ungene om natta når de har feber. Vet ikke om det er nødvendig, men syns det er tryggest.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #8 Skrevet 2. mai 2010 Tull når tennene vokser og irriterer tannkjøttet når de presser seg ut kan feber oppstå.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #9 Skrevet 2. mai 2010 Hmm...vet ikke helt om jeg kjøper den altså. Her har junior hatt feber i 2 mnd, og enda ingen tenner.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #10 Skrevet 2. mai 2010 Det skader ikke å vekke henne. Det er en liten pris å måtte betale i forhold. God bedring til "litla"!
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #11 Skrevet 2. mai 2010 Hun er i ferd med å få gjeksler, fire stykker på en gang. Tannkjøttet der inne er rødt og hovent, er store kuler der tennene skal opp, og et par steder har det første spisse hjørnet på tanna kommet opp av tannkjøttet. Hun spiser lite eller ingenting, og da hun ville tygge på middagen i går begynte hun gråte fordi det var så sårt og vondt inni der.. Jeg trodde som sagt før her at man ikke fikk feber av tenner, men at tennene kom lettere gjennom et varmt og feberhett tannkjøtt. Men hvis den andre anonyme har rett i at irritasjoner i tannkjøttet kan gi feber (kanskje kroppen oppfatter det som en infeksjon?) kan det jo faktisk være så enkelt. Håper uansett hun er bedre i morgen, er utrolig ekkelt med så høy feber og en unge som er så slapp. De blankeste øyenene og tristeste blikket som lurer på hvorfor dette skjer.. HI
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #12 Skrevet 2. mai 2010 Det er ikke tull. Det er bare å spørre helsepersonell.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #13 Skrevet 2. mai 2010 Feber over 40 har ingenting med tenner å gjøre. Her er det en infeksjon på vei, enten virus eller bakterielt. Om det er virus eller bakterie vil kunne sees på en CRP prøve ca 3 dager med feber. Jeg har så absolutt villet ha hørt på rådet du fikk hos legevakten. Jeg sjekker alltid barna om nettene. Ikke nødvendigvis vekker de for blir de utilpass så våkner de av seg selv. Når hun er våken så gir du drikke. Høy feber så gir du paracet. Har ikke feberen gitt seg til tirsdag så ring lege tirsdag morgen for å ta en blodprøve og en sjekk. Mulig antibiotika må til ved bakteriell infeksjon. Barn kan få feber uten spesiell grunn så det er ingenting å bekymre seg over. Masse drikke, kos og kjærlighet God bedring og lykke til. Hilsen sykepleierstudent på 3.året...
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #14 Skrevet 2. mai 2010 Jeg har spurt helsepersonell. En flink, gammel barnelege. Han sa de ofte kunne få feber når det er tenner på vei. Han sa ingenting om at tennene kommer pga feber. Sååå, jeg tror du er helt på jordet her jeg.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #15 Skrevet 2. mai 2010 Hei, en annen anonym som blander seg. Dersom barnet er under året kan en lett forhøyet temperatur forekomme dersom tennene bryter ut. Men forskning sier at feber og tenner ikke har sammenheng med hverandre. Det må være en gammel barnelege ja som dessverre ikke holder seg oppdatert på forskning. http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=7009:ankomst-av-tenner-og-feber&catid=136&Itemid=89 sykepleierstudent
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #16 Skrevet 2. mai 2010 En gammel barnelege, sammen med erfarne sykepleiere sier alle at feber og tenner har sammenheng, selv om bøkene sier noe annet. Etter at de har jobbet så lenge i helsevesenet, så stoler jeg mer på deres erfaringer.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #17 Skrevet 2. mai 2010 Men ikke misforstå, jeg tror heller ikke at høy feber har sammenheng med tenner, men lett feber. Høy feber bør jo sjekkes av lege.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #18 Skrevet 2. mai 2010 Barnelegen min sa til meg på onsdag at når det var feber over 39 så satt grunnen som regel i halsen... ( Det stemte på trollet mitt som hadde mellom 39-40 i feber "uten grunn" Halsinfeksjon.. Symptomene kom først etter to dager på antibiotika) Tenner gir ikke feber, men kommer lettere igjennom ved en infeksjon i luftveiene. Vidre, hvis legevakta sa at du skulle vekke henne så gjør det. Det skader ikke, med så høy feber vil hun antagligvis våkne når paraceten gir seg, så ta en grundig sjekk utover natta skader jo ikke. Har selv aldri blitt bedt om å vekke syke barn, men de har jo våknet av seg selv..
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #19 Skrevet 2. mai 2010 Det at de har jobbet lenge i helsevesenet trenger ikke å ha noe med kvalitet å gjøre. Synd du tar det de sier for god fisk når det finns forskning som viser noe helt annet. Jeg har både barneleger, sykepleiere og helsesøstre i slekta og alle sier at det kom informasjon for ca 10 år siden at tenner ga feber. Dette ble tilbakevist for 3-4 år siden.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #20 Skrevet 3. mai 2010 Jeg tror faktisk mer på de gamle og lærde menneskene jeg. De har mye mer erfaring enn en student. Det er forskjell på å være med og oppleve ting enn å kunne en drøss med teori fra en bok. Klart at noen ting har dukket opp i senere tid som de ikke visste før, men akkurat slike ting tror jeg jagge de snakker fra erfaringen sin altså. Hos oss var det feber 1 døgn i det jekslen brøt i mellom. ingen virus,baktereier eller noe som helst annet. Var oppe i 40 i feber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå