Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Noen ting å forberede seg på: -Etter fødselen må du forvendte at det er skikkelig vondt å gå på toalettet. -Å amme gjør vondt, i hvertfal deler av tiden. -Forvent ikke å sove en hel natt på minst 1/2 år. For min del gikk det 4 år ettersom jeg fikk to tette. -Belag deg på en helt ny døgnrytme. Du kommer til å ergre deg over at butikkene åpner så sent og at det ikke er noe å finne på på en sødag før klokka 09.00. -Ikke forvent å få spise et måltid i fred de neste 5 årene. Fra nå vil du stadig ha en som holder deg i armen eller klatrer opp på fanget. Kom med flere eksempler på ting det ikke snakkes så mye om før barna kommer.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Ja slik vil du få det om du ikke velger som meg: -keisersnitt: bare vondt å gå på do første døgn pga operasjonen - ammes det riktig gjør det IKKE vondt - sov hele natten fra podene var 8-10 uker. De sov på eget rom fra 1. natt hjemme og trengte bare pupp hver 8-10 time når de vqar 8-10 uker. - når babyen våkner kl. 05:00 må du IKKE skifte til klær fra pysj; det er natt!!! Våre har aldri våknet før tidligst kl. 07:15 fordi de har lært at det er natt hvis ded våknet før. De kunne godt være våkne 1 time, men fikk ikke stå opp! - sørg for at podene får mat rett før deg når de er små, da får du matro Så vær konsekvent så er det DU som bestemmer om du vil ha det som HI eller som meg :-)
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #3 Skrevet 2. mai 2010 Om dere så på gullrekka: det kommer ikke til å skje de neste to månedene. Om du trodde du ikke ville være så nøye på amming: sannsynligheten er stor for at du vil bidra med blod svette og tårer for å få det til. At babyen promper blir faktisk en STOR begivenhet og antall bæsjebleier er hovedtema i heimen. Manglende morslykke kan også innebære at du må streve for å kjenne empati for babyen. Grusom følelse. Muligheten er stor for at badet er fult av blod den første uka etter fødselen. Masse fint også, men det kan tvbransjen stå for.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #4 Skrevet 2. mai 2010 -og hvor mange barn har du da? Jeg har 5 barn, og alle er forskjellige. Vi hadde også ei jente som var slik som du beskriver og trodde det var vi som var flinke...hehe-men neida,-de var bare forskjellige! Det oppdaget vi når vi fikk noen skikkelige morgenfugler, som slett ikke syntes mat var like stas osv...Har også vært strålende opplagt etter vanlig fødsel, og nokså redusert etter keisersnitt... Til HI,-men denne tiden du beskriver varer jo ikke så lenge, og så får en jo mer rutine når en vet hva en går til:) Jeg liker uttrykket: I forventningen ligger skuffelsen.... Altså,ta det som det kommer,-det går over... Og NEI,-det er IKKE DU som bestemmer....
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #5 Skrevet 2. mai 2010 unger er forskjellige. Det er fødsler også. Noen enklere enn andre. Noe JEG erget meg over var at ingen sa noe om : amming er ikke lett! Det er ikke bare å hekte ungen på puppen fra første stund. Det kreves trening! : Ingenting fungerer nedentil... Jeg gikk med BLEIE i 4 uker. og pissa meg ut hele tiden : Barseltårene og den vonde følelsen. : At man har lyst til å hive ungen i søppla noen ganger. : men tross alt det styret, den vonde deprisjonen, arrene, strekknmerkene, 29 ekstra kilo. VAR DET VERD DET!
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #6 Skrevet 2. mai 2010 He he, ja det skal du få meg til å tro! Å amme for meg er fortsatt vondt; har hatt ca ti helsepersoner til å se på det (minus de tjue på sykehuset). Alle sier teknikken er helt fin og at taket til ungen er godt. Jeg ammer på åttende måneden. Babyen sov på eget rom fra uke tre, sluttet nattamming da han var fem mndr, har siden han var åtte uker ALDRI tatt han opp av sengen utenom amming/bæsjebleie eller om han har vært syk, kun trøstet han i senga og tar han aldri opp før klokka er seks. Er fortsatt oppe en til to ganger om natta og forrige måned var jeg oppe to timer hver natt.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #7 Skrevet 2. mai 2010 Jeg har 3 barn, og jeg fikk besksjed hver gang om at "du får ikke en unge til som sover så godt og så mye som forrige gang". Det stemte hver gang, for jeg fikk en som sov enda bedre! Minsten sov alltid mellom 11-13 timer uten pupp fra hun var 10 uker :-)!!!!! Sov hun 11 timer sovnet hun igjen og sov 3 timer til :-)! I tillegg sov hun 3t sammenhengende på dagen + 1 timer på ettermiddagen! Herlig :-). Ikke rart vi vil ha flere barn!
soleia Skrevet 2. mai 2010 #9 Skrevet 2. mai 2010 -Du må forvente å møte ein del perfekte som kan alt og veit korleis ein skal få kustus på babyane, slik som 19.52 her. Men stol på deg sjølv og din eigen magefølelse i høve til babyen. Babyar er ulike, og det er de som kjenner dykkar baby best. -Du er ikkje mislukka om amminga vert vond eller vanskeleg, noko den kan vere for dei fleste (ikkje 19:52) i starten, spesiellt som førstegangs. Eg brukte for mykje energi på å fortvile over at eg hadde lite melk i starten. -Faktisk kan det gå heilt greit å vakne fleire gonger om natta for å servere mat til babyen. Trudde det skulle vere mykje verre på førehand, men ammehormona gjorde at eg halvsov under amminga, og sovna så snart hovudet traff puta att. -du kan risikere å vakne fordi babyen er stille og må sjekke om den pustar, om du då ikkje har lagt den stakkars babyen på eige rom frå dag 1, noko som vert fråråda mht krybbedød Vart litt krass mot 19:52 her, men synes faktisk at det er babyen sine behov som skal setjast i høgsetet når den har kome til verda, og ikkje mor sine først og fremst. Og det er faktisk mange som blir såre den første tida med amming, sjølv om dei har fleire barn frå før.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #10 Skrevet 2. mai 2010 Du venner deg til at fammilieselskaper slutter kl. 20.00. Da må man komme seg hjem for å legge unger.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #11 Skrevet 2. mai 2010 Hehe, jeg synes dere er nå litt søte dere som skal fortelle oss førstegangsfødende om alle bakdelene med å skulle bli mor. Jeg hadde ikke vomdt etter fødsel, ikke vondt å amme og sover fortsatt 6 timer hver natt. Jeg klarer fint å forholde meg til åpningstidende på butikken og har sjelden fritidsproblemer på søndag morgen (vi sover da;). Og jeg spiser fortsatt frokost, lunsj, middag og kvelds i fred. Innlegg som dette gjorde meg nervøs for det å skulle bli mor, men heldigvis tok dere feil med alle de negative tingene :-)
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 2. mai 2010 #12 Skrevet 2. mai 2010 graviditet og amming og vondt her og der + søvnløse netter, ville ikke vært foruten den tiden jeg har hatt nå. Så på tross av alle bakdelene, NYT DET! Poden er om ikke lenge 1 år, og tiden har gått så utrolig fort. Småbarnstiden har no sin sjarm. Har "våknet" så mange ganger av knyst fra han, har stått plutselig midt på gulvet i ørska uten å ha skjønt hvordan jeg havnet der. Tisset på når jeg var midt i bleieskift, grøt fra nakken og ned og tannmerker på haken når han har bitt meg der. Så gir han meg det største smilet i verden, og mamma bare smelter på stedet. Gled dere! :-D:-D:-D
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #13 Skrevet 2. mai 2010 Ingen har sakt at vi ikke mener det er verdt det, men morroa starter egentlig ikke før de blir 3. De første årene er egentlig en transportetappe frem mor den morsomme tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå