Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har begynt å anskaffe en del utstyr. Blant annet har vi bilsete og så lurer jeg på om dere andre skal ha isofix base til bilsetet deres?

Noen synspunkter og eller erfaringer?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ville ha isofix av to grunner:

1) Svært enkelt å ta setet inn og ut av bilen siden setet bare skal klikkes på plass

2) Sikkerhetstester viser at den vanligste årsaken til skader ved ulykker er feilmontering fordi setene er kompliserte å feste. Isofix er SVÆRT enkelt og man reduserer risikoen ved feilmontering til et minimum.

Og det er visst generelt den tryggeste måten å feste setet på. MEN: Vår Volvo fra '97 går det ikke an å ettermontere isofix i, så vi får slåss med selene...

Skrevet

Det er ikkje sant at isofix er tryggare enn seter som blir festa med den vanlege bilselen, men det stemmer at mange syns dei er lettare å ta inn/ut av bilen.

Me valgte sete som kan festast med fempunktssele (altså vanleg bilbelte i baksetet) i staden for isofix sist, fordi me brukar ulike bilar. Eig ingen sjølv, men er med i bildelering (www.bilkollektivet.no), låner av venner, og tar av og til drosje. Dessutan har både mine og mannen sine foreldre bilar utan muligheter for isofix-feste, så for oss har det vore klart meir praktisk med fempunktssete.

Dessutan kostar isofixbasen ekstra - pengar me heller bruka på anna utstyr.

Men begge delar er sikkert, altså!

Skrevet

Flere merker har baser som kan festes med belter, slik at man ikke må feste setet med beltet hver gang. Veldig praktisk for de som ikke har isofix i bilen, som oss...

Skrevet

Jeg mente ikke å si at isofix var generelt tyggere men pga enkelt system reduseres risikoen for feilmontering til et minimum. Noen barneseter er vanskelige å montere/feste korrekt med sele og det viser seg dessverre at feilmontering er relativt vanlig og kan gi stygge konsekvenser. Og selv om man har isofixbase kan man feste setet med vanlig sele i biler som ikke har base.

Budskapet er: Vær nøye!

lin76: Du mener vel vanlig trepunktssele? Jeg vet ikke av noen biler som har fempunktssele, det er vel bare vanlig montert for piloter i fly og rallysjåfører. Selve babysetet har fempunktssele for babyen, men babysetet er festet med en trepunktssele i bilen (puh!).

Vår vurdering var at vi ønsket oss isofix, men pga bilen gikk ikke det. VI kommer til å kjøre med babyen for det, for å si det sånn ;)

Skrevet

Vi valgte å kjøpe isofixbase til bilsetet vårt fordi det er hundre ganger enklere å montere riktig.. To klikk, åsså er det festet.. skikkelig...

Men det forutsetter jo at du har en bil som er av nyere modell enn 2004 (tror jeg...) eller at det eventuellt kan ettermonteres.. (isofix kom ikke på markedet før i 2004)

Jeg kjøpte isofix basen brukt, men har også blitt fortalt i både butikker og fra bla NAF at isofix base er sikrere.. Utelukkende pga at det er umulig å feilmontere.. Å måtte surre rundt beltet, er virkelig tungvint, og et stort usikkerhets moment.. noe både jeg og flere jeg kjenner har erfart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...