Gå til innhold

Hvem tar jeg opp ønske om keisersnitt med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min, som jeg går til kontroller hos, jordmor, som jeg skal til noen kontroller hos, eller dirkete med sykehuset jeg skal føde på?

Er 18 uker på vei med nummer to, og fikk plutselig helt fødselsangst :(

Ikke selve fødselen jeg er redd for, men syingen og de første seks ukene etterpå.

Skrevet

jordmor. Men bare for å ha sagt det så er det mye mere sting og vondt etterpå etter KS, du får ikke lov å bære babyen engang omtrent..du har jo et stort operasjons-sår over hele magen..så ville heller ha snakket med lege og jordmor om fødselsangsten så dere får funnet ut hva det går ut på og kan få hjelp til det. Skal uansett mye til å få KS om du ikke har medisinske forhold som gjør at du må.

Uansett, Lykke til!!

Skrevet

Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at det er verre med et sår på magen enn ørten småsår, med tilhørende sting, "der nede".

Men da skal jeg høre med jordmor når jeg skal til henne. :)

Takk for svar.

HI

Skrevet

KAN love deg at det er mye værre med operasjonssår på magen enn masse sting nedentil.

Jeg revnet masse i fødsel og måtte sy i narkose. Vondt etterpå selvfølgelig, men det avr ingenting i forhold til KS.

Jeg ahr hatt 2 KS, ett hastesnitt og et planlagt. Etter begge snittene var jeg veldig dårlig, og hadde masse vondt såret. magemusklene er jo helt ubrukelige på alnge tider. Jeg kom meg ikke ut av sengen engang uten hjelp de først ukene. Ikke kunne jeg løfte babyen, ikke kunne jeg gå opp og ned trappen hjemme. Og jeg kunne absolutt ikke reise på tur med barnet, for det var helt umulig å trille barnevogna i oppoverbakker.

Tur med bil var helt umulig. Det tok 8 uker før jeg kunne løfte vogna inn og ut av bilen:(

Skrevet

Jeg tok det opp med legen min. Hun hørte på grunnen min og skrev en anbefaling sammen med en henvisning til sykehuset.

Benyttet meg også av fritt sykehusvalg for å komme til et mindre sykehus som så mildere på saken.

Og til dem som sier at ks er myyyye verre enn vaginal fødsel: Det er veldig individuelt. Jeg har prøvd begge deler og er ikke i tvil om hva som var best for meg. Syingen i underlivet og hvordan kroppen føltes i tiden etter den vaginale forløsningen føltes verst hos meg. Og jeg hadde en helt normal fødsel uten komplikasjoner.

Skrevet

Hvis du har fødselsangst, og ikke har bestemt deg enda, så foreslår jeg at du først leser masse om ks før neste jordmor-time. Du må ha masse kunnskap om forløsningsmetoden før du går videre med ønsket ditt. Dette er fordi du risikerer å få en avfeielse fra jordmor og meget lite støtte.

Da jeg sa at jeg ønsket ks, sa hun bare ´ Nei, keisersnitt får du ikke, så enkelt er det!´ og snudde seg bort. Hadde jeg vært dårlig forberedt,hadde jeg gitt opp kampen der og da, men jeg hadde lest og forberedt meg masse, så kampen om ks startet der og endte med et fantastisk planlagt ks :)

Jeg sier ikke at det ene er bedre enn det andre, jeg har ikke prøvd vaginal fødsel (har alt for mye angst), du vet bedre med deg selv hvor redd du er etter forrige fødsel. Planlagt keisersnitt er stort sett en rolig, kontrollert og fantastisk fødselsopplevelse, så lenge mor er frisk fra før. Men du må være bestemt på at du ønsker det, uansett hvilken forløsningsmetode du ønsker. Og du må ikke bo i Bergen :P

Lykke til!

Skrevet

Jeg må jo bae si det at jeg var mye piggere de første dagene etter keisersnitt, enn jeg var denne gangen etter vanlig vaginal fødsel.

Måtte klippe så det ble et par sting, og de var ikke mye gode altså.

Selv om alt er jo mye bedre nå litt over en uke etterpå, men syntes ikke keisersnitt var så veldig ille som alle skal ha det til..

Skrevet

Takk for svar folkens. Skal lese meg opp på temaet og ta det opp med jordmor. Har aldri vært hos akkurat henne før, siden vi flyttet hit for ikke så lenge siden, men har hørt at hun er ok :)

Skal ta tipset til chupa chups og lese meg opp skikkelig :)

HI

Skrevet

Signerer chupa chups på denne. Mitt planlagte ks var en fantastisk opplevelse og formen var fin etterpå:)

10 dager etter fødsel var vi på vår første kafetur, og jeg løfta da min brio happy inn og ut av bilen uten problem:)

Har aldri hatt noen komplikasjoner.

Skrevet

Finfin form etter ks´et her også :)

Trillet rundt med vogna på martna´n 5 dager etter ks´et, og ikke vondt i såret. Så helt ærlig var jeg i bedre form 5 dager etter enn alle jeg kjenner som fødte vaginalt :) Håper neste gang blir sånn også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...