Gå til innhold

Hvem bærer barnet til dåpen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvem tar av lue og sier navnet til barnet?

Skrevet

Det velger dere helt selv.

Finnes ikke noe regler for det. Men den som bærer er den som blir gudmor/gudfar for de som fremdeles bruker de begrepene.

Skrevet

Gudmor/gudfar, er ikke det ganske nye begrep igrunnen? Det er jo brukt i England, men på kirken sine sider stod det for en tid tilbake et lengre innlegg om akkurat det.

Vi har latt besteforeldrene bære barnet til dåpen, og søsken eller en fra andre siden til å ta av luen. Mange fedre liker å bære sitt første barn til dåpen. Jeg velger den det betyr mest for:)

Skrevet

Det velger man jo helt selv.

Fra vår side var ikke dette så veldig planlagt, så mannen bar gutten, mens jeg tok av lua.

Skrevet

Det velger man selv.

Enkelte bærer selv, svigemor bar vår tulle, men jeg har vært gudmor for to av våre venners barn, var da også fadder til disse.

Gudmor er ikke noe nytt begrep i norge så vidt jeg vet

vi lot den yngste fadderen som også var kusinen til vårt barn ta av luen.

Skrevet

Er du sikker på det? De siste årene har nybakte mødre fortalt hvem som er gudmor til barna sine, men jeg har liksom ikke hørt eldre snakke om det. Noen her inne sa det var plukket opp fra filmer. Må sjekke:)

Skrevet

Jeg har gudmor og jeg er over 30, tanten min på 50 har også en gudmor..

Skrevet

Her bar jeg førstemann til dåpen og en av fadderne tok av lua. Mannen min bar andremann til dåpem og en av fadderne tok av lua. Dermed har vi vel ingen gudmor til våre barn, bare faddere. Likevel kaller vi alle fadderne for gudmor og gudfar :o) Er sånn her i nord hvertfall...

Skrevet

Jeg bar selv! Det er jeg som har gått gravid, ammer henne, oppe med henne om natta og tar alle skitbleiene, gjør alt med henne, dermed ville også jeg vise henne frem. Kanskje litt rar tanke. Hehe. Mannen min holdt styr på storebror og fadderne gikk med, da ble det ikke gjort noen forskjell på de. Mannen min skulle ta av lua, men vi gjorde det sammen. (fikk ikke opp knuten. hehe) Tenkte ikke på at noen kunne være gudmor/gudfar

Skrevet

Jeg sa også navnet hennes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...