Sierra Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Noen med erfaringer rundt dette? Noen høyskoler koster jo masse penger, noen sier høyere utdanning er gratis i norge. Jeg venter barn, og er under utdanning, og vil gjerne ta høyere utdanning. Men lurer veldig på hvilke muligheter jeg har. Går nå på arbeidavklaringspenger, og har ett år igjen med det etter dette skoleåret. Men jeg går jo nå ut i fødselspermisjon, og da må jeg vel få utvidet med ett år? Hvordan er mulighetene for enda mer utvidelse for mere skolegang? Noe som vil være gunstig for meg, da jeg trenger mer utdanning for å komme i en jobb jeg kan jobbe med over tid, og vil trives med. Ellers, går det fint å være mamma, student og samtidig jobbe deltid om nødvendig? Blir det nok tid, penger og energi?
enlitenpågang Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Høyere utdanning er utdanning tatt på høgskole eller universitet. Det du tenker på som koster masse penger er nok privatskole. Det koster ingenting å gå på høgskole/universitet, bortsett fra semesteravg på ca 600,- som går til kopiering og div utgifter. Det finnes forskjellige grader innen høyere utdanning, den laveste er Bachelor som du får etter 3 år høyere utdanning. Du sier du har et år igjen på AAP. Når man går på AAP har man jo et mål man jobber mot. Dette målet skal være et yrke som har blitt klarert både fra din side og Nav sin side at du kan og ønsker å jobbe med. Du kan jo ikke bare ombestemme deg og starte på nytt med AAP da. Høyere utdanning er heller ikke noe mål i seg selv. Du må jo heller tenkte på HVA du ønsker å jobbe med, deretter finne ut hvilken utdanning som kreves. Vær obs på at opptjening av foreldrepenger av AAP først startet 1. mars og at du dermed ikke har rett på foreldrepenger hvis du føder før 1. sept. (Opptjeningstiden er 6 av de siste 10 mnd). Hvis du ikke har rett på foreldrepenger, får du kun engangsstønaden på ca 35.000,-.
Sierra Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2010 Ja, egentlig så har jeg bare ett år igjen. Men går jo nå ut i ett år hjemme med barn, og må utsette studiene. At jeg ble gravid, er jo en stor del av årsaken til at jeg må forandre på planene, så jo, jeg kan jo i grunn ombestemme meg, om jeg har skjellig grunn til det. Jeg vet da også hvilken utdanning, og yrke jeg ønsker, alt jeg behøver er mulighet til å gjennomføre det. Jeg har ingen rett på foreldrepenger, og må klare meg på annet vis.
Sierra Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. mai 2010 Det blir jo ikke som å starte på nytt, bare et forlenget løp.
AO3 Skrevet 2. mai 2010 #5 Skrevet 2. mai 2010 Det er ikke *gratis* å studere, selv om vi ved offentlige universitet og høyskoler er så heldige at vi slipper å betale skolepenger. Man må ta opp studielån for å overleve, og det studielånet må betales tilbake. Etter mange år på universitetet har jeg nesten 300 000 i studielån, og det lånet skal jeg ha i over 20 år til. Jeg kjenner ikke til alt av regler rundt dette, men jeg kjenner folk som har fått støtte fra NAV til omskolering, og dette innebar i deres tilfelle flere års høyskolestudier. De tok opp studielån som vanlige studenter, men de fikk ekstra støtte fra NAV i tillegg til dette til å dekke ekstrautgifter som fulgte med pendling, flere barn etc. Du må vel snakke med NAV, og høre hva de er villige til å være med på mtp utdanning. Når det gjelder tid og energi, er det jo STOR forskjell på studiene når det gjelder arbeidsbelastning og hvor mye tid man må bruke på studiene.
sprellemor Skrevet 3. mai 2010 #6 Skrevet 3. mai 2010 Mamma, student og jobbe deltid høres i utgangspunktet ut som litt mye på en gang, men det spørs selvsagt på type utdannelse, type jobb og tye barn du får. Jeg var fulltidsstudent på universitet fra nr 1 var 3,5 mnder (faren hadde full permisjon), var på universitetet/lesesal fra 8 til 16 hver dag. Jeg tok et noe tungt studium. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å jobb ved siden av dette. Andre studier krever kanskje mindre studietid, og da blir saken annerledes. Hvilket studium tenker du på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå