Gå til innhold

Lav karbo middag. Noen som har gode oppskrifter å dele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet ikke hvor lavkarbo du kjører dietten, men jeg bare skipper potet og ris og pasta. Bruker rene kjøtt eller fiskestykker, og serverer kun grønnsaker til.

Feks ørret og rosenkål, så kan man jo ha litt rømme som dressing.

Skrevet

Fylt paprika

Omelett med alskens fyll

Hjemmelaget suppe av hva som helst

Skrevet

Jeg pleier å lage lavkarbo til meg selv, og da steker jeg ca 1/3 kyllingkjøttdeig, krydrer med karri og kyllingkrydder. Putter kanskje opp i en hakket tomat og shampignon. Og så hiver jeg oppi en halv pose wokgrønnsaker. Blir det litt tørt, så har jeg i litt tomatjuice og lar det koke litt inn... NAM ;)

Skrevet

Nr 1: Ovnsbakte grønnsaker med valgfritt kjøtt

Denne er lettvinn som helgemat eller til god middag:

Kutt grønnsaker du liker i terninger; f. eks sellerirot, brokkoli, gulrøtter, blomkål, kålrabi, vårløk, vanlig løk etc.. Putt grønnsakene i en ildfast form, legg oppi noen klatter med smør, salt, pepper, timian mm. Hvis du er glad i sausemat kan du også ha oppi noen klatter med rømme/fetaost/snøfrisk.

Sett formen i ovnen på 180 grader

Bruk svinekjøtt/kylling/kalkun/kalv i store stykker.

Brun dem i panna med linfrøolje eller meierismør sammen med grovhakket hvitløk.

Når kjøttet er brunet på hele overflaten legger du det oppå grønnsakene i forma. Stikk et steketermometer i den tykkeste delen av kjøttstykket og stek til du har oppnådd 70 grader kjernetemperatur.

Mens kjøttet står i ovnen steker du sopp med løk/vårløk og hvitløk. Bland i rømme hvis du vil mot slutten av steketiden.

La kjøttet hvile et kvarter før du skjærer det opp og serverer på en seng av ovnsbakte grønnsaker.

Mmmm...

Nr 2: Hverdagsmiddag (tar under en halvtime)

Kutt kylling/svin/kalkun i små biter. Brun dem i panna med linfrøolje eller meierismør og krydder (evt hvitløk)

Ha de brunede kjøttbitene over i en kasserolle sammen med hermetiske grovhakkede tomater og linser (enten hermetiske klare til bruk eller tørkede som du på forhånd har lagt i bløt). Varm opp og la det småputre mens du steker biter av valgfrie grønnsaker som du har oppi kaserollen etterhvert. Jeg personlig liker bønnespirer, sukkererter, sopp, persillerot, brokkoli, blomkål - men bruk det du har lyst på.

La det hele småkoke til grønnsakene er møre og kjøttet gjennomkokt

Nr 2 kan også lages i en tørrere variant hvor du bare woker kjøttet og grønnsakene hver for seg og i små porsjoner, blander alt sammen til slutt, rører inn ferdigkokte linser, lar det putre til alt er varmt og serverer.

Skrevet

Takk for gode tips:-) høres helt topp ut alt sammen.

HI

Skrevet

Det vi har i dag: torskefilet med pesto og grønnsaker.

legg frosne torskefiletstykker i en ildfast form. Smør over rød pesto og stek dem i ovnen på 200 grader i ca 25 min.( kommer veldig an på tykkelsen).

I ei stekepanne hiver du alle de grønnsakene du liker godt. Jeg bruker champignon, paprika ( gjerne flere farger), stangselleri, vårløk ( må i helt til slutt), squash. Stek til det er mørt, smak til med en bs rød pesto, grovmalt pepper og litt estragon eller basilikum.

Skrevet

Fedon lindberg har egen nettside med masse gode oppskrifter, vegetar, fisk, kjøtt og annet. Hans oppskrifter er enkle og maten blir veldig god.

fedon.no

Skrevet

Tips: Pass dere for en del krydder, som det finnes sukker og stivelse i :) Om dere kjører ekstrem lavkarbo altså ;)

Skrevet

Den skal jeg sjekke ut! Gleder meg til å handle imorgen, blir mye godt på menyen nå. Har ikke spist siden torsdag,bare drukket easy life shake. Så all mat er sinnsykt fristende:-p

HI

Skrevet

Vet hvordan du føler det :) Men jeg gikk på kun Easy Life shake i 9 uker da, og har nå begynt med to måltider og to shaker. Har gått ned 27kg, så jeg klager ikke ;)

Skrevet

Gratulere! Du er bein tøff da. 9 uker er lenge.. Jeg skal begynne med ett måltid (middag) og shake 3 ganger omdagen. Skal bare ned 7 kg,å har alt tatt av 2:-) men har tenkt å holde vekten av og,så leser alt jeg kommer over av lav karbo info:-p

HI

Skrevet

Lavkarbo.no

Der er dt mye.

Skrevet

Blir tacograteng imorgen. Med hjemmelaget krydder. Høres digg ut:-) fant den på lavkarbo.no.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...