Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Hun sier bla storere, istedenfor større, eller "Jeg vil du skal hjelpe meg", istedenfor "jeg vil at du skal hjelpe meg"... Hun snakker mye, men dårlig. Barnehagen sier hun er normal, men jeg kjenner mange barn på hennes alder og hun snakker dårligere enn mange. Noen tips til hva jeg kan gjøre selv for å forbedre dette? Vi leser bøker hver eneste dag, hun kan masse sanger.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Datteren min er 4,og hun roter litt med noen ord ennå.Men jeg anser henne som helt normal:-) Jeg forventer absolutt ikke at hun skal snakke gramatisk rett i en alder av 4 år.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #3 Skrevet 2. mai 2010 Ville bedt barnehagen ta en trass test el. på henne. Snakk med styrer om de på avdelingen bare avfeier deg med at det er "normalt".'' Har hun problemer med uttalen også? Sønnen min ble henvist til ppt i en alder av 4, nå er han 5 og 4 mnd og har nettopp vært til logoped for første gang. Han har et godt ordforåd og forståelse men sliter med med det fonetiske.. Mao ting tar tid og da er det like så greit å sette igang tidlig om det mot formodning ikke vil løse seg av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #4 Skrevet 2. mai 2010 Hun sliter med både uttale, ordstilling, og grammatikk. Men har god forståelse og prater som sagt masse. Hun klarer ikke å si enkelte ord riktig, bla ord med bokstaven R.
serin@ Skrevet 2. mai 2010 #5 Skrevet 2. mai 2010 Høres ut som sønnen min i den alderen, han har blitt mye bedre av seg selv mht ordstilling og grammatik, men uttalen er fremdeles ikke bra. Som sagt, snakk med barnehagen å be dem språkteste henne, Trass test eller lignende. Skårer hun dårlig på den skal hun bli henvist videre til PPT. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #8 Skrevet 2. mai 2010 Og hva skjer hos logopeden? Hva kan årsaken til slike talefeil være? Hun er ikke seint ut ellers, helt normal vil jeg tro. Kan alle bokstavene, leser litt og skriver litt bla. Forstår veldig mye.
serin@ Skrevet 2. mai 2010 #9 Skrevet 2. mai 2010 Tras er et språkskjema som skal følge hvert barnehagebarn fra de er to år til de begynner på skolen. Kontrollspørsmål Skjemaet består av mange kontrollspørsmål om barnas evne til samspill, kommunikasjon, oppmerksomhet, språkforståelse, språklig bevissthet, uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon: Kan barnet for eksempel følge regler i lek som blir ledet av voksne? Kan hun fortelle gåter og vitser? Kan han tøyse med språket - og uttale ord med k og g riktig? - De skal ikke behandle barnet i barnehagen, men finne det barnet som har problemer - og henvise det videre til logoped og PPT-tjeneste. Skjemaet er også et godt utgangspunkt for foreldresamtaler, understreker seniorrådgiver Jørgen Frost. 2000 helsesøstre og pedagoger er kurset i språkprosjektet i år. Flere skal læres opp neste år. Sakset fra vg.no Finner diverse andre nettsider relatert til TRAS om du googler det.
serin@ Skrevet 2. mai 2010 #10 Skrevet 2. mai 2010 Fant denne linken, god info http://www.minbarnehage.no/minbarnehage/froylandbhg/pilot.nsf/vArt?Opennavigator&u=Prosjekt
serin@ Skrevet 2. mai 2010 #11 Skrevet 2. mai 2010 Hehe, så litt fort der, var bare en kort forklaring på hva TRAS er, men men!
serin@ Skrevet 2. mai 2010 #13 Skrevet 2. mai 2010 Logopeden har så langt bare kartlagt språk problemene...ganske imponerende!! Konsonanter ditt og stum datt lyd foran osv osv Hun skal inn i barnehagen og veilede dem der videre, og så skal han etter sommeren begynne i språk gruppe en gang i uken sammen med andre barn i komunnen som sliter med samme lyder/bokstaver. Rent teknsik sett aner jeg ikke hvordan en logoped jobber. Jeg har bare fått beskjed om å fortsette slik jeg har gjort, lese for ham, repetere det han sier men med rett uttale og spille spill hvor språk står i fokus. (gå fisk, vri 8`ern ol)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå