Gå til innhold

Når det gjelder motorikk osv. hos babyer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. øver dere på å rulle, sitte, stå osv, eller lar dere babyene øve seg selv på gulvet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel mest å sørge for at de ligger mye på magen hver dag. Da vil utviklingen gjerne skje naturlig. Man skal ikke sette babyen opp før de setter seg selv opp uten hjelp.

Skrevet

Man kan vel øve på å sitte litt opp vel? Er det ikke å sitte i en stol over tid som ikke anbefales før de kan sette seg opp selv?

Skrevet

Spør hva du mener med å øve litt.. du skal feks ikke ha dem sittende i en høystol før de sitter opp av seg selv. Min datter var 8 mnd da hun gikk fra å ligge på gulvet til å sette seg opp selv. Før dette matet vi henne i en stol med bakoverlendt rygg

Men å ha dem sittene noen minutter på fanget er sikkert greit, selv om det strengt tatt ikke er anbefalt.. De brukte å tro at det var skadelig å la barna stå i fanget, men det har de gått bort ifra, sittingen derimot, er viktigere.

Skrevet

Må si at jeg går til fysioterapaut med min datter hver uke. Hun sier at man IKKE skal legge barnet på magen før de kan snu seg selv rundt selv fordi det gjør mer skade en gagn. Hun er sint på alle rådene for å ligge på magen-fordi dette utgjør flere pasienter hos henne.

Barnet får strekk i nakken, ubalanse i kroppen og negativ opplevelse av denne stillingen, slik at de bruker lenre tid på å rulle dit og krabbe senere.

Men man kan visst absolutt la de ligge på fanget ditt på magen, da dette gir de en helt annen støtte:)

Skrevet

Hvis det stemmer må det jo offentliggjøres. Hvem er det hun er sint på? Overalt leser man jo, og hører man jo at man skal legge dem på magen. Ville gjerne sett en rapport på det der. Interessant, men tror det ikke helt..

Skrevet

Hun er sint på media som forteller dette hele tiden. Også helsestasjonen jeg går til gav dette rådet og hun ble helt oppgitt, fordi det foreligger ingen forskning som viser at dette er bra for barnet-heller tvert imot.

Ja, hun jobber med en rapport som hun og hennes kollegaer skal offentliggjøre:)

Skrevet

Tull, barnet mitt vil bare ligge på magen, har aldri vært noe problem.

Skrevet

Jeg tror ikke helt på dette.. jeg har nemlig en bok og barn og motorikk som er nummer 1 i USA, skrevet av et team av barneleger, fysioterapauter osv og derstår det at det er bra å legge barna på magen. Vi som er født på 70 tallet ble jo til og med lagt til å sove på magen, og det var ikke nakketrøbbel som gjøre at man gikk bort fra det..I tillegg er det naturlig at mennesker kommer seg opp og frem fra magestilling. Ligge på magen, krype, krabbe, sette seg opp, stå og gå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...