Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer

Metformin er ikke tillatt i svangerskapet men all forskning til dags dato viser, at det senker risikoen for SA ganske drastisk uten at barna tar noe skade.

Så jeg ville fortsette å ta det og når du da en gang slutter, trappe ned og ikke slutte på 1 dag til neste da jeg inbiller meg at dette gjør at hormonene lett kommer i ulage.

Ja, dette er det delte meninger om! Gynekologen min sa at jeg må slutte på Met ved graviditet, fastlegen sa jeg kunne bestemme selv og ivf-legen min skrev ut resept på Met uten å spørre en gang.

Selv er jeg enig med forrige svarer: Det er ikke ferdig testet på gravide, så ingen (få) tør å si at det er ok, men ingenting tyder på noe annet enn at det kan minske abortrisikoen som er øket for oss pcosere.

Selv er jeg gravid og kommer til å fortsette på min (høye) Metformindose i håp om å ikke abortere denne gangen...

Hei!

Nå er ikke jeg gravid, men i IVF-prosessen med min kjære :)

Og gynekologen min var ikke i stuss engang, jeg måtte gå på Metformin :)

Det reduserer også plager som vi med PCOS kan få, litt lettere enn andre kvinner, som f.eks svangerskapsdiabetes :)

4711:

Hvor høy dose skal du gå på? Og hvor lenge?

Annonse

• 2 uker senere...

Jeg gikk på metformin med førstemann ca til uke 30. Gynekologen min sa at han ikke hadde lov å anbefale meg å gå på metformin, men han ville heller ikke ønsket å anbefale meg å slutte... trappet gradvis ned så tok nok bare en tablett de siste ukene. Kommer nok til å fortsette når jeg blir gravid neste gang også.

Du har nok sikkert tatt en avgjørelse på dette allerede. Men til andre som leser så tror jeg det er viktig å ikke bare slutte på dagen med metformin. Jeg har gått på metformin i ett år. Har sluttet brått 2 ganger og da har mensen uteblitt. Så det har en god effekt på kroppen og jeg ser for meg at det er litt sjokk og omveltning for kroppen om man slutter brått. Det er ikke akkurat positivt med et foster i magen.

Så trapp ned medisinen om dere skal slutte med den i svangerskap..

• 3 uker senere...

Jeg fikk beskjed begge ganger,nå sist av endokrinologen min, forrige gang av gynekolog, at når jeg fant ut at jeg var gravid så skulle jeg slutte m metformin m en gang. Men kan jo være forskjell fra menneske til menneske kanskje. Konferer m lege/endokrinolog el gynekolog om det du, det er det beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...