Gå til innhold

Kan noen hjelpe og motivere meg? Husrydding.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er skikkelig flaut, men huset her er komplett bombet. Det er utrivelig og ekkelt og jeg ikke invitere til besøk. En gang i blant får jeg tatt et skippertak men jeg klarer aldri å holde det. Jeg er voksen og dette syns jeg er veldig veldig pinlig. Jeg vil ikke ha det sånn rundt meg.

Nå er det ulevelig her, og jeg kan ikke utsette barna for det. Kan dere være så snill å hjelpe meg? Det er tidlig søndagsmorgen og huset på ryddes i dag. Jeg ønsker å bli ferdig i løpet av dagen, men det er så gale her at jeg ikke vet om jeg klarer det. Det har vært tøft på jobben i det siste, og jeg har ikke fått prioritert huset i det hele tatt. Det merkes. Jeg er også alene med barna så får ikke noe hjelp. Nå skal jeg være så tøff at jeg forteller dere hva som er galt her, og jeg håper at ingen kan dømme meg, men heller hjelpe meg til å finne ut hvordan jeg skal prioritere og hva jeg skal begynne med.

Stuen: Leker overalt. En del tallerkner. Skittent. Vet ikke hvor jeg skal begynne. Det høres kanskje ikke så galt ut, men det er grusomt.

Kjøkkenet: Tallerkner, glass, kjørler overalt. Ser omtrent ikke kjøkkenbenken. Mye søppel, emballasje fra spaghettipakker ol.

Badet: Sikkert fire-fem maskiner med klær som ligger overalt. Rene men ikke ryddet. I tillegg til full skittentøyskurv. Skitten vask, masse ting, mye søppel.

Barnerommene: Leker strødd overalt. I tillegg til oppklippet papir som skal i søppelet.

Gangen: Støv og skittent. Ingen system. Klærne fra barnehagen (som tas med hjem for helgen) ligger strødd, men det skal jo tilbake imorgen da.

Det høres ikke så gale ut når jeg skriver det syns jeg, men det er virkelig fælt her. Er så gale at jeg faktisk er usikker på om det går an å bli ferdig i dag.

Kan dere hjelpe meg? Hva må jeg prioritere? Hvilken rekkefølge hadde dere satt opp for et sånt galehus? Dette er så ekkelt, og jeg ønsker å kunne si ja til spontane besøk, men her er det sånn at hvis jeg skal få besøk må jeg rydde i tre dager i forveien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må lage en plan som alle følger. Gå foran som et godt eksempel.

Alle må ta sin del. Lær barna å rydde og gi dem ros og premier for dette.

Jeg har en plan hver kveld som jeg følger slavisk fra kveldsmat til leggetid. Ikke bare er huset ryddig da men alle vet hva som forventes av alle og man kan få besøk når man vil ;)

Men våre venner og famile vet at gulesiderhuset er kaos når alle barna er hjemme og ikke klokken er 19.

Lykke til med planen ;)

Skrevet

Tusen takk for svar gulesider. Her er det kaos til alle døgnets tider, og sånn orker jeg ikke å ha det:-/

Tror jeg får begynne på kjøkkenet og badet, det er det som er verst. Er rotete i hyller også, men det får jeg ta etterhvert.

hi

Skrevet

1. Lag en grov liste over det som må gjøres (det har du allerede gjort)

2. Hiv ut familien for dagen. Umulig å få gjort storarbeid når det er masse folk til stede.

3. Set på fin musikk, høyt.

4. Ta ett rom i gangen.

(Har vært alene i helga og har fått vasket på de utroligste steder!)

Skrevet

Og du en annen ting som slo meg.

Når hodet er kaos så er alt annet også ofte kaos ;)

Trenger ikke være slik men jeg ser ofte at det stemmer, for hos oss er det ofte mer rot når gulesider er inne i en stressete periode på jobb eller når jeg sliter med noe og bruker mye tid på grubling ;)

Skrevet

Skjønner deg godt, jeg strever også med å holde huset presentablet, har tre barn inkl et spedbarn og en mann som ikke hjelper noe særlig, så det er virkelig ikke lett.

Det jeg synes er greiest er å begynne i en ende og jobbe meg gjennom i stedet for å gå rundt og plukke litt her og litt der, da blir det liksom aldri ferdig.

Tror jeg ville begynt på kjøkkenet, så stuen, så badet og resten til slutt.

På kjøkkenet begynner jeg alltid med å tømme/fylle oppvaskmaskinen, ellers blir det aldri bra uansett hvor mye jeg rydder. Benkene må være nærmest tomme for at det skal se noenlunde ut.

I stuen plukker jeg opp leker og klær og bærer det opp til barnerommene og badet først (men lar det ligge der til etterpå sånn at jeg kan gjøre meg ferdig i stuen). Så tørker jeg av bord osv, og tar gulvene til slutt.

Badet ville jeg ventet med til slutt siden det tar mye tid å brette klær osv. Lettere å gjøre dette når resten av huset ser greit ut.

Var vel ikke akkurat så mye råd her , men vil gjerne ønske deg lykke til med ryddedagen, du kommer til å føle deg 1000 ganger bedre når det blir gjort:)

Skrevet

Huset vårt så også ut som ett bombenedslag for en stund siden, men vi to ett skikkelig skippertak og har klart å holde det mer i sjakk siden det. Ungene har fått sine oppgaver, og gjør de dette hver dag får de ukepenger, ikke mye men litt. De syns det er gøy, hun minste rydder badet og det er kjempe stas. Legger alt skittentøy i kurven, og ordnet alt annet som andre bare har slengt fra seg. Tar hun virkelig av så vasker hun vasken, det er gøy for da kan hun grise med vann.

En rydder gangen, setter sko i hylla, ungene har hver sin kurv som de har sko i så de blir lagt der. Jakker blir hengt opp, og det blir støvsugd når det trengs.

En tømmer oppvaskmaskinen, vi har satt glass, tallerkner og slike ting som vi bruker daglig i underksap slik at ungene kan forsyne seg selv og hun ene kan tømme den. Hun lar alt som er i overskap og evt andre skap stå, men det er deilig for oss voksne at hun tar dette og syns det er ganske gøy (ikke like gøy når vaskemaskinen går flere ganger)

Og de hjelper til med annet, ikke alltid like gøy men når de kan få ekstra penger så hjelper de mye, og hvertfall om det er noe de ønsker seg. De får ikke leker av oss, de må spare seg opp selv så da er det litt mer gøy å hjelpe til. Det mest utrolige de små klarer og gjør. Ikke alt slik jeg ville ha gjort det, men det gjør ingen ting. Ungene brettet to maskiner med tøy her om dagen, mens jeg laget middag, jeg var litt overrasket over at de klarte det og tøyet tryllet seg inn i skapet dems også.

I stua har vi bare leker som skal være i stua. Det er Geomag, pollypocket, slike ting som er små og får plass i en liten boks. Vi har dette i metallbokser som fungerer som pynt i stua. Ungene virker veldig fornøyde med denne løsningen. Er ungene syke så kan de ta med hva de vil i stua, men ikke ellers. Utover det så skal ikke leker som er på rommet i stua.

Men begynn med å sette over en vaskemaskin, slik at du får vekk alle asjetter, glass fra stua og så får du med deg ungene og begynenr å rydde stua. Finn frem en stor søppelsekk og kast så mye som mulig, jeg har begynt å bli flink til det, enten å kaste eller gi vekk og jeg kjøper nesten ikke noe lenger mer enn hva jeg absolutt må. merkers i huset.

sett på høy, kul musikk så kan dere synge og danse mens dere rydder, og lur ungene med litt penger. (en haug med kroner og femtiører gjør susen her i huset, selv om det bare er 10/20 til sammen og flere unger......)

Skrevet

Tusen takk for kjempefine tips. Jeg er flink til å ta litt her og der, og da blir det aldri ordentlig ryddig noen steder.

Skulle gjerne sendt barna ut men det har jeg ikke anledning til i dag, da de er for små til å leke ute alene.

Da begynner jeg med kjøkkenet. Hater å skulle sette i gang med middagen og måtte vaske pannene først.

Klesryddingen tar jeg da i kveld. Tusen takk.

hi

Skrevet

Tusen takk for utfyllende og kjempefint svar. Mange gode tips der, som jeg skal ta med meg. Jeg skal få dem til å hjelpe meg. Da setter vi i gang så satser jeg på at huset er noenlunde i orden i kveld. Om ikke, har jeg litt tid imorgen og onsdag også, mens de er i barnehagen.

Jeg er veldig takknemlig for at dere har tatt dere tid til å svare. Jeg har nå fått mange tips til ting jeg ikke har tenkt på selv. Det setter jeg stor pris på.

hi

Skrevet

Hei. Du har allerede fått mange gode tips til å komme gjennom kaoset i dag, så det klarer du fint.

Men når det er ryddig i huset så går det aldri langt tid før det blir litt rot igjen, så tipset om å rydde hver kveld er faktisk kjempeviktig.

Her rydder barna rommet selv hver kveld før leggetid, og på fredag må de være med å vaske, skifte sengetøy og rydde ordentlig, for å få lørdagsgodt på lørdag.

Jeg skifter sengetøy en gang i løpet av helga på foreldresenga også.

Lag deg en ukeplan til deg selv, så du får tatt litt hver dag. For eksempel rydding og vasking av bad på mandag, kjøkken på tirsdag, stue på onsdag, gang på torsdag, barnas rom på fredag. Klesvask i løpet av helgen, og aldri la en ren maskin ligge, den skal brettes og rett i skapene med en gang, det tar maks 5 minutter. Etter middag blir alle med å rydde etter mat, enten vaske opp eller sette i maskin, tørke over bord og benker på kjøkkenet. Etter hvert måltid skal kjøkkenet være like ryddig som før dere begynte å lage mat....

Masse små rutiner i hverdagen, som gjør at du alltid har et fint og ryddig hus, uten å bruke noe særlig tid på husarbeid:)

Skrevet

Mange gode tips fra deg også siste anonym, tusen takk:-) Ja, jeg må bli flinkere til å gjøre litt hver dag, og det med ukeplan var veldig lurt. Det er sant som du sier, om man rydder litt hver dag, så bruker man jo ikke lange tiden. Og jeg klarer jo å avse en halvtime hver kveld på rydding.

Dette skal gå, nå er jeg motivert.

Vi har nå kastet alt søppel, minsten har sittet med klut og vasket bort flekker på gulvet av eget ønske, og størsten har vært med å kaste masse og rydde ting på plass. Stuen er nesten helt ryddig selv om gulvet fortsatt er skittent. Nå skal jeg i gang med kjøkkenet, sette i maskin og vaske opp. Jeg tror jeg ser lys i tunnellen. Tusen takk.

hi

Skrevet

Tror det er en god start å begynne med en svartsekk og kaste alt rask i. Få fjernet alt som ikke skal ryddes noe steds:)

Så kan du godt finne frem kjøkkenbenken, få unna kopper og kar der, sånn at du kan ta en ny runde i huset og få fjernet slikt.

Ungene må gjerne hjelpe til:)

Så tar du en runde og legger vekk klærne, rydd gjerne kjapt i noen skuffer og skap om det trengs med det samme. Ikke bruk lang tid, men ta deg tid til å legge klærne skikkelig på plass!

Så vasker du over badet, ikke ta det kjempenøye i dag, vask vask og do, og dusj/badekar og dra over gulvet, så lukker du døra:) Sett på ei maskin med klær.

Rydd sammen klærne barna skal ha med seg i barnehagen i morgen, og sett det til side.

Sett i gang ungene med å rydde rommene sine, du rydder kjøkken, stue og gangen etterhvert.

Når alt er på plass, tørker du litt støv og støvsuger. Vask over gulv ved behov, evt flekkfjerning.

Dette er ikke uoverkommelig:) Bare ta deg tid og få gjort ting skikkelig! Skulle gjerne kommet og hjulpet deg, for jeg synes det høres litt "artig" ut å ta ett sånt tak, for så å nyte resultatet etterpå:D

Skrevet

Tusen takk for svar:-) Skulle gjerne fått kommet å hjelpe meg, men jeg er så flau over at det er meg som har forårsaket dette at jeg ikke ønsker en levende sjel inn for å se det, hehe:-)

Det begynner å bli noenlunde greit, og jeg takker også for dine tips. Men ja, jeg må innrømme at jeg gleder meg til det er ferdig og jeg virkelig kan nyte. Da blir det skjerpede tilstander fremover. Jeg SKAL klare å holde det ryddig. Målet er ihvertfall at hvis noen vil komme på uventet besøk, skal det ikke ta meg mer enn 10-15 minutter å ordne i stand.

hi

Skrevet

Mitt beste tips er: KAST alt du ikke har bruk for! Ikke gidd og sorter når det er så gale, bare kast, da går det fortere. Eller kanskje du kan sortere to sekker. En til boss og en sekk til fretex. Bli kvitt ALT du ikke har bruk for!

Skrevet

Tror ikke det er så ille som du vil ha det til, du bare ser litt mørkt på det nå:) Dette går bra, og så legger du deg til vane at du og ungene rydder etterhvert som dere avslutter ting:) Bær fatet og glasset på kjøkkenet når noen reiser seg for å gå på do f.eks., sett det i maskina med en gang. Bruk 10-15 min før du setter deg i sofaen etter at barna er lagt, med å rydde, som du selv sier. Ungene må rydde rommene sine før de legger seg. Ha en mopp stående klar, den er så kjekk og praktisk. Bedre enn støvsuging og raskt unnagjort:)

Skrevet

Du har fått mange gode langtidstips, regner med du er godt igang nå?

Ellers kan du gjøre det slik idag :

1. Sett på oppvaskmaskin og vaskemaskin mens du begynner bære alle kopper og kar fra stuen til kjøkkenet, sorterer klær osv. Ta alt av søppel og få ut, utrolig hvor mye mer ryddig du får det bare av det :-)

2. Med engang oppvaskmaskin/vaskemaskin er ferdig setter du på ny.

3. Rydd og tørk støv. Støvsug hele huset.

4. Vask badet og dra over golvene med våtmopp

Da er du kommet langt igang :-) Lykke til!

Skrevet

1. legger jeg skittent service og bestikk i bløt.

2.setter på en maskin med tøy.

3. Rydder oppvaskmaskin og setter i det skitne. Vasker kjøkkenbenken.

Samtidig tar jeg en støvtørking i stua (det viktigste)

5. Støvsuge hele 1.etg.

Osv

Du har fått mange gode tips av de andre også

Hos oss kan jeg ha det strøkent en dag. Neste er det alltid noe som må ryddes igjen. Jeg forstår ikke hvordan det er mulig. Syns det blit litt bomba hver dag. Når vi rydder hver dag, går det fortere å få det i orden igjen.

Skrevet

Jeg er så takknemlig for at dere har gitt meg så mange tips. Denne tråden skal jeg lagre, for her var det veldig mye jeg må ta med meg videre.

Vi er godt i gang, stuen er ferdig ryddet, vaskemaskin og oppvaskemaskin er satt på, kjøkkenet er nesten ferdig og jeg skal straks i gang med badet.

TUSEN TAKK, i dag har dere reddet dagen min.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...