Gå til innhold

Hvordan definerer man egentlig en generasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen er jo gjerne 20 og 25 år mens foreldrene deres er 50.

Andre er gjerne 30 år og foreldrene er 50.

Så har du de som er 30 år og foreldrene er 60 - 65.

Hvor mange generasjoner er dette da?

4? 3?

Når man snakker om den forrige generasjonen, hvem er de? Foreldrene våre? For de er jo alt fra 40 til 80 her inne.

Og hvis jeg er 20 og min bror 35, er vi i hver vår generasjon da?

Skrevet

Tror en generasjon regnes som 25 år. Det er ihvertfall det en mannsalder regnes som.

Skrevet

Men er det da utifra årstall?

For min mor er 23 år eldre enn meg så da er jo vi samme generasjon, men hvis det går på årstall kan vi jo faktisk være i samme. Og det er jo litt rart.

Syns det er litt vanskelig det der. For det er jo ofte snakk om "den forrige generasjonen, og da mener man gjerne de som er 60+ Og da blir jo det også feil.

Og hvis det går på årstall, og det begynte en "ny generasjon" i år 1990, så er jo en fra 1989 og en fra 1991 fra hver sin generasjon, og det er jo ihvertfall feil, hehe.

Litt av en ting å henge seg opp i på en lørdagskveld. Men jeg lurer nesten på om generasjoner rett og slett er individuelle? Eller hur?

hi

Skrevet

"For min mor er 23 år eldre enn meg så da er jo vi samme generasjon, men hvis det går på årstall kan vi jo faktisk være i samme. Og det er jo litt rart."

Det ble en rar setning. Det jeg mente er at hvis det kun går på alder er jo vi i samme generasjon, noe jeg syns er rart.

Men hvis det går på årstall kan vi være i ulik, men også samme. Og jeg syns jo ikke jeg og mor er i samme generasjon akkurat.

hi

Skrevet

Hæ? En generasjon går jo selvfølgelig ikke fra et bestemt årstall til et annet.

Skrevet

Nei, nettopp. Men hvis du har:

1: En datter er 20 år. Moren er 40 år.

2: En datter er 30 år. Moren er 70 år.

Er mor i eks. nr. 2 to generasjoner over datteren da?

Og er datter og mor i eks. nr. 1 i generasjonen over og under datter i eks. nr. 2? Eller er de i hver sin? Og i så fall, hvilken generasjon er 30-åringen i? 20-åringens eller 40-åringens?

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...