Gå til innhold

Innbiller meg at det er endel lærere her inne, av ulikt kaliber..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg få spørre om hvor dere jobber (barne, ungdom eller videregående) og hvilken fagkombinasjon dere har? Ser jo at det er endel opprykk ute og går, og har oppryrkksstatus hjulpet på jobbeveien?

Jeg er ferdig med allmennlærerutdannelsen min nå i juni, og har fagene norsk (vannvittig mye norsk også..), musikk, ledelse og rle.

Jeg vil jobbe i ungdomsskolen, men ser for meg at det er litt sånn tilfeldig om man får jobb eller ei, alt etter som hvilken fagkombinasjon som er ettertraktet.

Nå skal jeg uansett være hjemme et år med lilleFrøkendings, og lurte på om jeg da skulle ta et ekstra fag for å eventuelt få litt mer tyngde, før jeg begir meg ut på jobbsøkermarkedet neste vår..

Er det vits i, eller er det tilfeldigheter som uansett avgjør om man får seg jobb, alt etter hva den aktuelle skolen er på utkikk etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok neppe bare innbilning. Derfor godt det finnes noen elever her også, sier jeg bare!

Skrevet

Lærer her.... barneskolen. Utdannet som allmennlærer med fag som grunnfag ped, IKT, kroppsøving, kunst og håndverk. Har etterutdanning i norsk og matematikk for småskoletrinnet - opprykk. Tar nå en master i skoleledelse - samtidig med at jeg har fått barn og vært hjemme i permisjon. Det gikk greit - så ta gjerne ekstra fag mens du går hjemme.

Jeg aner ikke, men tipper at norsklærere i ungdomsskolen er ettertraktet. Realfag er nok også populært. Om det er lett/vanskelig å få jobb har vel litt med hvor du bor å gjøre. Tipper det går relativt greit å få jobb i Oslo. Litt verre utenfor byene.

Råd for jobbsøking - velg deg ut noen skoler du kunne tenke deg å jobbe på. Oppsøk disse og la dem bli kjent med deg. Kanskje jobb litt som vikar hvis mulig når frøkna er stor nok til å være litt sammen med en barnevakt. Å ha en fot innafor er nok veldig lurt..

Skrevet

Jeg er nok en slik lærer av fullstendig ulikt kaliber. Jeg elsker å forelese! Ikke utdannet lærer, men innhentet pga glødende engasjement, som gjør slik at jeg virkelig kan det jeg snakker om. Mitt beste råd er faktisk det! Være engasjert og eie kunnskapen, også det nyeste innen det bestemte faget. Jeg foreleste på videregående.

Skrevet

Lærer her med opprykk. Har RLE, kunst og håndverk, biologi og tar nå IKT og samfunnsfag.

Er i permisjon nå, tar opprykket mens jeg er hjemme så er jeg jobbsøkende fra høsten. Permisjon ferdig i juni. Bor i terrakommune så jobb blir det ikke i skolen. Men har søkt annen jobb, får jeg den blir jeg der!

Skrevet

Lærer videregående yrkesfag, IKT-servicefag. Har master i IKT, samt mellomfag ped + ppu som utdanning, så jeg er ganske smal og lite brukbare i skoleverket. Men det har likevel fungert fint. Ekstra fag er alltid noe å ta med seg, jeg tenker også på det samme, men det skolen mangler er lærere med naturfag og jeg har ikke hatt naturfag siden 9. klasse så det ser jeg ikke som noen realistisk mulighet.

For meg spiller ikke opprykket noen rolle, jeg hadde det fra starten av, og mellomfag ped er jo i grunn ikke til hjelp for noen ting?

Du får ta vikariater på den skolen du vil ha, klore deg fast med nebb og klør og sørge for at du blir litt unnværlig, og sånn at du er den de først tenker på når de skal ha vikar. Sørg gjerne for å ha noen som kjemper for deg på innsiden også. Vær enkel å ha med å gjøre, ta de vikariatene du får, og vær ydmyk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...