Gå til innhold

Sorry at jeg buser ut med DETTE her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er jo mye som ikke er lov som blir praktisert i helsevesenet desverre...

Gjest Iris<3
Skrevet

For at noen skal kunne holdes igjen mot sin vilje i en psykiatrisk institusjon må vedkommende enten være tvangsinnlagt, eller det må være snakk om nødrett. Kun da. Jeg er usikker på om dørene kan være låste, men sikker på at ingen kan nekte deg å dra dersom du ikke er tvangsinnlagt eller holdes igjen på nødrett. Er det snakk om sistnevnte kan det kun benyttes i svært kort tid, inntil det er mulig å få gjennomført en legevurdering. Om lege da mener at det foreligger grunnlag for tvangsbehandling må det i såfall fattes et vedtak om tvunget psykisk helsevern for at du skal kunne holdes igjen. Om det ikke foreligger slikt grunnlag kan ingen holde deg tilbake.

Fra § 3-5 i psykisk helsevernloven: "Tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern kan gis ved døgnopphold i institusjon som er godkjent for disse formålene. Pasienten kan holdes tilbake mot sin vilje og hentes tilbake ved unnvikelse, om nødvendig med tvang."

§ 17 i straffeloven omhandler nødrett: "En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og B) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen."

Skrevet

OKi. Da forstod jeg det som at om det er snakk om liv - så er "alt" lov?

Gjest Iris<3
Skrevet

Nei, "alt" er absolutt ikke lov. Men dersom det er AKUTT fare for ditt liv eller din helse, kan du holdes igjen i en psykiatrisk institusjon på nødrett i et begrenset tidsrom (timer, ikke dager). Om bekymringen for din tilstand er så stor at du nektes utskrivelse skal det gjøres en legevurdering så snart som mulig for å ta stilling til videre behandling (da spesielt med tanke på tvang eller frivillighet). Ta kontakt med kontrollkommisjonen om du er usikker på om lovverket blir fulgt.

Skrevet

OKi. Ett par timer vil ikke si fra lørdag formiddag til mandag morgen?!

Gosj, altså.. Jeg tørr liksom ikke å kontakte noen kommisjon heller :S

Skrevet

Hvis noen her har fulgt bloggen til INa så skjønner dere at de faktisk er fare for liv..Hver gang hun er ute av sykehuset prøver hun å smugle en haug med barberblader inn for kunne kutte seg....

Så skjønner godt at hun ikke slipper ut. At hun har dårlig samvittghet ovenfor de andre er jo selvsagt ikke noe ålreit...

Gjest Iris<3
Skrevet

Nei, man kan ikke bruke nødrett fra lørdag formiddag til mandag morgen. Når det er snakk om et så langt tidsrom skal det gjøres en legevurdering, og du må eventuelt overføres til tvungent psykisk helsevern dersom du skal kunne holdes igjen mot din vilje. Kontrollkommisjonen har som sin oppgave å se til at lovverket blir fulgt, og er en veldig grei instans å kontakte dersom man er usikker. Ikke noe skumle greier. Personalet på avdelingen er forpliktet til å hjelpe deg å komme i kontakt med dem dersom du ber om det.

Skrevet

Dette går vel under loven om tvang og makt..? Ikke psykisk helsevern?

Gjest Iris<3
Skrevet

Nødrett hører inn under straffeloven ja, ikke psykisk helsevernloven. Men nødrett kan hvem som helst påberope seg, også psykiatriske institusjoner.

Skrevet

Jeg tror jeg bare blir mer forvirret av å lese her :P Huff...

Skrevet

De har lov til å holde deg på nødrett i en viss tid hvis situasjonen fremdeles er tilstede (sannsynligvis at du skal skade deg), og jeg regner med at du har blitt vurdert av en lege. Jeg regner egentlig med at de kjenner deg såpass godt at de vet at dette går over -derfor setter de ikke himmel og jord i bevegelse for at du skal konverteres til tvang i helgen (fryktelig mye styr, og hvis du har det med å blir bedre kjapt (høres ut som om de kjenner deg godt), så ender det med at du blir konvertert (masse jobb) og deretter må overføres til frivillig igjen (masse jobb) Dette går faktisk utover andre pasienter (mindre tid)

Hvis dette handler om at du VIL på PAM, så er det jo ikke du som bestemmer det. De har helt sikkert sine grunner.

Folk i psykiatrien har ingen bisarr glede av å plage pasientene sine, de ønsker faktisk å gjøre en god jobb. Det hadde vært hyggelig hvis endel kunne tro på dette.

Når det gjelder de andre pasientene, så er vel ikke dette noe problem? Om de må spørre om å bli låst ut, så overlever de nok det...

Det virker som om du har endel ressurser, bruk dem på å gjøre deg selv bedre -ikke til å bekymre deg for andre.

Svaret blir vel egentlig at, ja -de kan låse dørene såfremt de som har rett på det blir låst inn og ut. Mange steder møter man jo stengte dører.

Skrevet

OK, takk for svar. Legen har vurdert det ja, og det var selvfølgelig legen som stengte dørene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...