Gå til innhold

Sorry at jeg buser ut med DETTE her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder, selvfølgelig, psykisk helse - på en måte...

Suprise!

Er det lov å låse dørene på en åpen post - sånn at pasientene ikke kommer seg ut?!

Skrevet

Det aner jeg ikke, men ikke gøy for de som blir innelåst, da?!

Skrevet

Det høres verken riktig eller fornuftig ut. Hva med brann?

Skrevet

Ikke gøy for de som blir innelåst, nei.

Og hvertfall ikke for de andre pasientene når det er èn som ødelegger for alle - med at de låser døren pga den ene...

Skrevet

Man låser da dørene på dementavdelingene rundt i landet så argumentet med brann ser jeg ikke helt...

Synes det er helt naturlig med låste dører i psykiatrien...snakker seff om ytterdørene og ikke dørene på rommene man har...

Gjest ->>-
Skrevet

Kan jeg aldri tenke meg er lov med mindre alle som slenger der er tvangsinnlagte.

Skrevet

Det høres rart ut siden det er en åpen avdeling...vet dessverre ikke om det er noe de har lov til i gitte tilfeller.

Skrevet

Er dere sikker? Står det noen plass på nettet at det er ulovlig?

Går det an at dem ringer til noen "høyt der oppe" som kan gi dem lov til å låse dørene? Selv på en åpen post? Og har det noe å si om det er helg eller ikke?!

Gjest ->>-
Skrevet

Lov om psykisk helsevern vil jeg tro, implisitt vel og merke. Altså, er man frivillig innlagt har man rett til når som helst å avslutte behandlingen og dra. Da kan man naturlig nok ikke være innelåst.

Men du kan vel bare drøye den til over helga og ta kontakt med pasientombudet da?

Skrevet

Jeg var bare assistent da jeg jobbet på åpen avd. og der var det ikke lov. Vent til mandag når de med ansvar er tilbake og ta det opp - selv om det virker lenge. Håper det ordner seg og at helsa di kommer seg raskt.

Skrevet

Ok ;)

Jeg trodde nemlig det var som du sa. At man har rett til å gå "fritt", og å reise hjem når man vil. Ikke bare det, men når èn ødelegger for alle, som gjør at en hel avdeling blir innelåst, så må jo det være feil?!

Jeg drøyer det til over helgen. Men det blir en laaang søndag.

Skrevet

Nei det er ikke lov å låse hverken på en "åpen post" eller på demens så pasientene ikke kommer seg ut. Det medfører ekstremt mange kreative løsninger rundtomkring, for de har også ansvaret for at pasientene ikke forsvinner.

Skrevet

Neei, det høres jo sprøtt ut..

Skal skjekke hva som står der;) Nå kommer jeg virkelig til å sitte oppe hele natten;)

Skrevet

Aah, skjønner. Da bør de jo sende pasientene til en plass der det er lov å låse heller, vel? :S

Skrevet

Hvis man har vedtak på at man kan låse ytterdører på demensavdelinger så er det lovlig. Har vært på MANGE skjermede demens avdelinger og alle har hatt låste dører med koder for å komme inn og ut...

Skrevet

Har du blitt låst inne?

Skrevet

For å kunne låse dørene på skjermede enheter så må alle beboerende ha vedtak på det, ikke bare en. Det er ikke ofte man har sånne vedtak på alle beboerene (muligens på forsterkede skjermede enheter), men veldig mange demensavdelinger låser dørene allikevel. Uten at de nødvendigvis følger loven av den grunn. Det skal litt til for å kunne fatte vedtak på at en person må holdes tilbake med låste dører, pasienten må da være i fare for alvorlig helseskade og det må dokumenteres grundig. At pasienten er dement er ikke grunn god nok.

Det heter så fint at bruk av tvang (som låste dører er), ikke skal være en erstatning for manglende personale, men man kan jo ikke ha en pleier per pasient heller, så mange er vi rett og slett ikke i helsevesnet. Dilemma!

Skrevet

Var den til meg?

Ja, jeg har i alle fall blitt låst inne.

Meg og 6 andre pasienter. Kan låses ut ved behov. Alle utenom èn.

Skrevet

Vet du hvor på nett dette står? =/

Skrevet

Søk på lov om psykisk helsevern. Bruk av tvang i demensomsorgen er omtalt i pasientrettighetsloven § 4A, men den omfatter somatisk sykdom, ikke psykisk sykdom. Høres ut som den ene personen på "din" avdeling burde flyttes, men dette skjer neppe før etter helgen, om det skjer. Så lenge du låses ut når du vil så hadde jeg ikke ville gjort ett stort nummer ut av at døra låses. Men så klart, stilt spørsmålstegn på om denne ene personen er på riktig avdeling. Ikke sikkert det er plass på lukket avdeling, sånn er det jo bare noen ganger......

Skrevet

Skal søke;)

Nå er det sånn at det faktisk er plass på PAM. Mange plasser ledige. PAM er psykiatrisk akuttmottak for dem som ikke visste det;)

Jeg kan vel forsiktig innrømme at jeg er den ène personen som ikke blir låst ut, da=/ Dem skriver ikke ut forlk herfra i helgene vettu:S

Men, problemet er jo det at jeg får så sinnsykt dårlig samvittighet ovenfor de andre pasientene. De spørr pleierne om hvorfor dørene er låst osv. og om de ikke kan åpne dørene normalt igjen.. =/

Skrevet

Jeg har jobbbet på en psykiatrisk avdeling på sykehus, der var det både frivilligt innlagt og tvangsinnlagte. Den var låst, men de som ikke var tvangsinnlagt fikk lov å gå ut, men måtte låses ut, og dette var lov.

Den som skriver atd et ikke er lov å låse dementavdelinger eller noe annet snakker jo bare tull.

Skrevet

Tull? Javel? Har diskutert dette med juristen i kommunen, så da er det vel juristen som snakker tull da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...