Gå til innhold

Gi oss ditt beste husmortips!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vær efektiv å bruk tiden når barna sover...

Blod, oppkast, bæsj og andre flekker på klærne: Legg klærne til bløyt i en balje, du kan gjerne ha i litt vaskemiddel i vannet.

Det meste av partikler blir ligene igjen i vannet, og dette kan du helle i do. Lite jobb, lite gris og veldig effektivt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ristene i kjøkkenvifta kjører jeg i oppvaskmaskinen..oppdaga dette etter mange år med balje og salmiakkvann...

Skrevet

fin tråd;)

Kan noen komme med ett bra tips for å få parkettgulvet skikkelig rent? (har litt fettflekker pga små svette barneføtter med fuktighetskrem på)

Når jeg vasker så føler jeg at de ikke skikkelig forsvinner

Mitt tips: Vaksing av vinduer: Torky og jif universal, spray og tørk! Trenger ikke nal eller vann, vinduene blir kjempefine

Skrevet

Hei:)

Her i huset har vi slutta å moppe parketten med grønnsåpevann, og gått over til en bøtte lunkent vann med en liten sprut zalo i.

Det tar fettflekkene du beskriver veldig godt, og gir skinnende og blanke gulv som ser ordentlig rene ut:)

Skrevet

takk, det skal testes. For grønnsåpe funker definitvt ikke;)

Skrevet

Grønnsåpe må ikke brukes på parkett!! Vann og microfiber fungerer fint, men tørk vekk alt vann etterpå.

Mine tips:

- Vask badet mens de små dusjer, pusser tenner, tar på pysjamas e.l

- Våtserviett lett tilgjengelig ved toalettet, rask vask av barneromper eller toalettsetet

- Aldri gå tomhendt

- Ha skikkelig system i skittentøyet, feks IKEA har skittentøysystemer m flere rom

- Få barna til å være med å rydde

- Hiv oppvaskbørsten inn i oppvaskmaskinen

- Lag deg en vaskeliste/arbeidsliste der du planlegger hele uken/måneden og følg den!

- Rydd kjøkken mens du lager middag

Skrevet

1. Eddik funker til det meste. Fjerning av bananfluer ved å sette en kopp på benken, Drepe sukkermaur, lag en ring rundt huset og hell i tua hvis du finner den. Vaske vinduer, fjerner fett fra gulv så det kan brukes i det meste av vaskevann og oppvaskvann.

2. Bakepulver funker som skrubb.. Eks strø på litt på fastbrent skitt på ovnen og ha på litt vann la det virke i fem min å fettet og skitten blir borte.

Bakepulver fjerner også lukt. Ved tette sluk så har du i to-tre ss bakepulver, 1-2 dl eddik og 1-2 dl kokende vann.. La virke i fem min og skyll godt igjennom systemet.

*Avispapir på toppen av kjøkkenskap.

*Alimniumsfolie på ovnen og i komfyren så slipper du å vaske når du søler.

*Olivenolje brukes du til å få matt treverk til å skinne. (funker ikke så bra på lakkerte flater) Hell på litt en dirkete på flaten eller på en klut og gni det godt inn. Det vil trekke seg inn og treverket blir glansfult.

*Pusse sølv, legg alminiumsfolie i bunnen av vasken, legg i en dl grovt havsalt og fyll på med vann, legg sølvet nedi å la det ligge en god time. Skyll av og tørk. Er det ikke helt rent så legg det nedi igjen.

Skrevet

Det kan vel ikke muligens være fordi microen selv varmer opp fettet, sånn at det blir lettere å fjerne? Og at man ikke skal kjøre en tom micro, derfor vannet med sitron(som duftgiver)?..

Skrevet

Avispapir mellom koketoppen og panna? Det hørtes jo supergenialt ut, så lenge det ikke tar fyr?

Skrevet

Enda bedre tips: Ha skap som går helt opp i taket, så slipper man det styret.. :)

Skrevet

Kulepenn på karmer, bord eller lignende? Tørkes bort med barberskum :) Barberskum fjerner mye rart!

Skrevet

SKal søren meg sjekke om det funker på tusj på malte vegger i morgen!! Takk for tipset!!

Har skrubbet med det meste allerede så en ting til kan umulig skade..

Skrevet

Frys ned alle stekt kjøtt rester (biff/taco/kyllingfilet/stek osv)

Riv og frys ned siste rest av osten isteden for å kaste den.

Nå har du alltid pizzafyll i frysen:-) Perfekt til hastemiddag eller kveldskos.Funker også i baguetter.

Skrevet

Få tak i "Magic eraser". Vet ikke om de er å få i norge, men kan sikkert bestilles. De fjerner ALLE flekker! Jeg er kjempe imponert.

Ellers kan jeg nevne at jeg alltid putter et tørkepapir i posen med ost/salat/paprika/lomper/brød etc for at det ikke skal mugne. Fjerner fuktigheten og maten forblir fresh lenge.

Ta kluten i mocroen på full guffe i 20sek for å drepe bakterier etter bruk. (pass på at den ikke smelter da... Bruker bare de tynne (swiffer?))

Skrevet

For å holde kjøkkenfillen frisk og ren lenger:

Når en har brukt kjøkkenfillen: Skyll den i varmt vann for å fjerne smuler, søl osv. fra fillen, skyll den så i kaldt vann før du henger den opp til tørk (for eks. over kranen).

Viktig å skylle den i kaldt vann og vri den godt opp, for bakterier liker jo ikke kulde, og formerer seg sakte da :)

Skrevet

Jeg fikk tips her inne for ganske nøyaktig tre uker siden om et middel fra Biltema som gjør at vann preller av frontruten på bilen. Tipset gikk ut på å smøre dette på dørene på dusjhjørnet, slik at vann og skitt preller av ved dusjing. Det middelet fungerer som en kule! I morgen er det tre uker siden jeg vasket dusjdørene, og de ser nyvasket ut enda! :)

Skrevet

Så mange bra tips her :) Dytter denne opp og lurer på om barberskummet funket på tusj også?

Skrevet

Erle79; kan du se hva dette middelet heter? Har også hørt om det, men klarte liksom ikke finne det på biltema sist jeg var innom...

Skrevet

Kjøp en pakke med UP90 på apoteket. Kjekt i stedet for tisselaken, sleng over om man søler mye, fint underlag i senga når man har mensen, legg under kjøleskapet når du skal av-ise det...osvosv....

Skrevet

takk for det Erle79 *durer til biltema før jeg tar fatt på helgevasken*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...