Gå til innhold

JEG ER SÅ DRITTLEI MØDRE SOM SYTER OVER LITE SØVN NÅR DE AMMER STORE BARN!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Haha, ja der sa du det. De blir faktisk DRITSURE!

Så hvorfor ikke bare klappe igjen, slutte å syte, å snakke om noe morsomt istedet. Men sytekråkene klarer vel ikke å tenke så klart i ammetåka si.

Nei, vettu. Kjerringene har null sympati fra min side.

Vet du hva venninna mi presterte å si i dag? "Men jeg kan jo ikke slutte! Da bare gråter hun!" Ææh. Ja, unger gråter. EN STUND!!!!

Skrevet

Hahaha!! Nei jeg har så langt fra hengepupper. Ammet til de begynte å spise fastmat jeg, da var jobben min gjort gitt! Har faktisk tenkt å ha denne kroppen i noen år til! :-D

Skrevet

Jeg forstår deg veldi godt hl

Hadde venninna mi sutra over nattesøvnen pga. ammingen når ungen er 16 mnd. hadde jeg også vært drittlei..jeg vedder på det er den eneste tingen hun vil prate med deg om også, inne i sin egen lille ammeboble..nei avvenn ungen og få deg litt søvn..

ungen trenger ikke morsmelk lenger heller..

Skrevet

Eg er veldig glad for (ev. håpar inderleg) at du ikkje er mi veninne.

Då eg slutta å amme jenta vår ved 18 mnd, gjekk ho frå å våkne eit par gongar og drikke melk og så sovne igjen, til å vere våken og skrike i snitt 2-3 timar KVAR natt.

Eg seier ikkje at ho begynte å skrike pga ammeslutt (for det gjekk veldig fint), eg seier berre det at det er ikkje nødvendigvis slik at alle søvnproblem forsvinn når ein sluttar å amme. No er jenta vår 2 1/2 år og har framleis (tidvis store) problem med søvnen og er under utredning, sjølv om eg tvilar på at det blir nokon diagnose på ho.

Skrevet

Vet du, faktisk godt med litt forståelse. I 16 (!!!) måneder, har hun gnåla om at hun er trøtt hver sabla gang vi møtes. Ikke nok med at hun ammer enda, men ungen sover i samme seng som henne. Fyren hennes ser 15 år eldre ut, han er jo dødssliten. Våkner flere ganger om natta av styret. Og han jobber jo.

Han sa det i dag han også, det kommer aldri til å bli normale netter, så lenger hun stapper puppen i munnen på ungen med en gang den klynker.

Skrevet

Så måtte det komme et ENKELT-TILFELLE da, å gnåle om utredninger og det ene og det andre. Ungen har ingen problemer bortsett fra ei hønemor som desverre gjør veldig mye feil.

Ungen sover i samme seng

Hun ammer hvert 10ende minutt

Ungen legger seg alt fra 19-24 (Og det er ikke kødd engang!)

Og fastmat-vanene er ELENDIGE!

Ungen er utslitt!

Skrevet

Nå er det ikke det samme som f.eks å slanke seg eller slutte å røyke hvor man bruker viljestyrke, og det å la et barn gråte..... Du vet ikke hvordan dette barnet gråter om natten HI det er faktisk noen barn som lettere lar seg avvenne enn andre. Uansett så burde venninner tåle såpass fra hverandre ellers burde man kanskje like godt droppe å være venninner??

Virker dessuten som du HI holder diskusjon med deg selv i de nederste anonym innlegga 22:52-22:56-22:59 det er jo akkurat samme språket du bruker......

Jeg Liker å ha venninner som er der for meg, slik jeg vil være der for de, ikke venninner som slenger dritt om meg bak ryggen min.

Skrevet

Ammet gutten til han var 2 år, ikke bare fordi at det gav fordeler iom at han ikke klarte å (sorry) bæsje selv.

Men imunforsvaret var ikke opti pga syndrom. (heldigvis frisk i toppen)

Men fra han var 8 mnd så avvente vi på natta...

Han sov godt og er kjempe glad i senga, enda ammet vi til han var 2...

Altså, det går ann å amme til de er ganske gamle uten at det skal gå ut over natten!!

Skrevet

Da håper jeg du ikke sutrer hull i ørene på vennene dine, så kanskje du får beholdt de. Jeg holder langt i fra noen samtale med meg selv, men det får jeg desverre ikke bevist, siden de som har svart er anonyme. Ikke at jeg hadde orket om jeg kunne heller.

Skrevet

anonym 23:04 du er rett og slett tragisk! Og hvis denne damen ammer hvert 10 minutt så er hun våken mere enn 4 ganger om natten, så historien din henger ikke på greip.

Skrevet

Slike tilfeller har jeg ingen problemer med å skjønne.

Men det går ikke an å la vær å amme når puppen henger så løst at den ramler i munnen på ungen når den kommer med en liten lyd.

Skrevet

"Historien din henger ikke på greip" HAHAHAHAHAHA!!! Har du hørt om overdrivelser? Selvfølgelig ammer hun ikke hvert tiende minutt. Det var en måte å ordlegge seg på, knehøne.

-Dessuten: Burde ikke du legge deg nå? Du skal sikkert opp klokken ett å amme en fireåring eller noe.

Skrevet

Trist for barn å vokse opp med en sånn usympatisk mor.

Skrevet

99% av mannfolkene våkner ikke av slike ting. tullehøne

Skrevet

2238

Sorry å si det, men det er opp til en selv...

Jeg gjorde det fordi jeg visste at vi kom til å amme lenge....

Uansett, rutiner og regler må nesten settes så tidlig som mulig!

Så lenge det ikke setter en stopper for utvikling..

Man trenger ikke å dra det langt, men lage legge/sove-rutiner så tidlig som mullig. Det er bare godt for alle...

Man kan amme lenge uten at det skal gå utover dagliglivet.

Skrevet

Eitt tilfelle ja, men det er eit tilfelle som viser at ein ikkje kan skjære alle nattammande mødre over ein kam.

Fleire punkt (sikkert meir vanlege) som var med på lang nattamming for oss:

* jenta åt ikkje fast føde før ho var nesten 11 mnd. Kunne ikkje kutte ut to måltid då, berre fordi dei var om natta (dette var både lege og helsesøster skjønt einige om). Ho trengte alle kaloriar ho fekk i seg

* HYPPIGE sjukdomsperiodar med dårleg matlyst, samt vektnedgang (altså trengte ho alle kaloriar ho kunne få)

* generell dårleg vektauke til tross for at ho etter kvart åt normalt med fast føde (IGJEN - ho trengte alle kaloriar ho kunne få)

Vel, sidan du er ekspert på veninna di sitt barn - burde du ikkje fortelle ho kva ho gjer feil og komme med forslag til korleis ho kan gjere jobben som mamma bedre?

Det er i alle fall ein langt meir real framgangsmåte enn å legge ut her, i det vide og det breie, om kor forferdeleg mamma du synest veninna di er.

K O M M U N I K A S J O N er ein fin ting, og mykje hyggelegare enn baksnakking og drittslenging. Du veit ikkje korleis livet til veninna di er før du sjølv har levd det.

Skrevet

Du vet at du også skal ha intelligensen din resten av livet ditt og? Man får ikke hengepupper av å amme, men av å gå gravid. Derfor er det ikke beviselig at man får hengepupper av langtidsamming.

Skrevet

Åhhh.. Som alltid blir slike diskusjoner så svart/hvite her inne!

INGEN av oss kan vite hvor sympatisk HI eller venninnen hennes er, blir derfor merkelig å uttale seg om det!

Hadde selv en skikkelig masevenninne, som da riktignok "bare" var gravid, men selvsagt med alskens plager.. Og hun klaget konstant, men uten å ville ha trøst, hjelp, gode råd.. Hun ville bare tømme seg, og ha min fulle medlidenhet...? Samt at hun brukte dette nesten som en slags hersketeknikk, for det var jo alltid så synd på henne! Dermed måtte jeg stille opp på det ene og det andre.

Kom jeg med forslag på løsninger (noe så konkret som som fysio/kiropraktor mot bekkenløsnng), så ble hun sur, da var jeg ufølsom, og forstod slett ikke..

Så, det finnes faktisk folk som det ikke nytter å trøste/ være tålmodige med!!!!!!

Og hvis det er en slik venninne du har HI, så skjønner jeg henne godt.

(Men ikke bland kortene og gjør det til en ammedebat, da).

Jeg ville isåfall kuttet kontakten med denne krevende venninnen, vel og merke hvis hun ikke tar i mot gode råd, og at du virkelig har prøvd.

Selv ammet jeg også på natten, til guen var over året, men pga dev ferieturer + forkjølelse, ble det til at han begynte å våkne flere ganger om natta, noe han ikke hadde gjort før.

Siden ruenen vår i de tilfellene hadde vært å ta han opp av senga si, amme og synge litt, gjorde jeg det fremdeles selv om det traappet seg opp.

MEN, dette ble jeg veldig sliten av! Dermed tok jeg og samboer selvsag tak i dette, og brukte en uke vi hade fri, på å nattavvenne. Selvsagt er det tøft, men vi satt jo ved sengen og trøstet han, forskjellen var bare at han ikke kom opp og fikk melk.

Dermed roet det seg, og han fikk sove gode, hele netter igjen! :)

Så det kan gå å avvenne uten at barnet må ligge og gråte alene..

Skrevet

Jeg må nok si meg ganske enig med Hi her jeg. Når ungen er 16 mnd så er det på tide å slutte med mat om natta. Magen til ungen får jo aldri hvilt seg heller, men det er det vel ingen som tenker på her inne, men at ungen skriker det går jo ikke an!

Unger trenger ikke nattemat etter 6 mnd. Jeg var også dødssliten etter å ikke ha sovet ei hel natt siden jeg var 7 mnd i svangerskapet og fram til han var 6 mnd. Syns det var forferdelig å høre han skrike. Han våknet flere ganger om natta, opptil 7-8 ganger, ikke fordi han var sulten, men fordi han ville ha kos..han sutta på på puppen et par sekunder pg sovna igjen med engang. Mye mere lettvint å gi han litt pupp så ble det stille. Når han var 6,5 mnd lå jeg på stua i 3 netter mens pappaen tok seg av han når han våknet, han våknet mange ganger, men det tok maks 5 minutter før han sovnet igjen, pappaen var inne hos han hele tiden, men tok han aldri opp, hadde ørepropper i ørene til og med.Den fjerde natten sov han i 10 timer uten å våkne en eneste gang.

Tror mere at dere syns det er lettvindt å slenge fram puppen fordi dere er så trøtte at dere ikke orker skrikingen. Det tar ikke mange dagene før barnet blir avvent!

Skrevet

Ka du si, HI?

Er det en slik venninne du har? :)

Skrevet

Er man lei av noe kan det hjelpe å si skikkelig ifra til den det gjelder, bare et tips

Skrevet

Ja, det er nok nettopp det, at det i det korte løp er mer lettvint å få ungen til å sove med melk enn å gå og bysse en halv time.. Så, men må ta skikkelig tak i problemet, og ha et godt samarbeid med pappan! :)

For blir man for sliten av dette, er det ikke godt for mor eller barn..

Skrevet

Jeg er faen så enig med deg HI, selv ammet jeg til 22 mnd, men nattpupp var det sllutt på ved 6 mnd. De som må bysse unga i søvn har dreti på leggen på samme måte. Hvorfor skal barne ammes i søvn? Hvorfor skal dem bysses i søvn. Det er da ikke værre enn å legge dem ned i senga, brette dyna godt over dem, si god natt, slå av lyset og forlate rommet. Men dette må folk begynne med FØR unga er 2-3-4-5 år gamle. Samtlige lager ris til egen ræv.

Og selvfølgelig finnes det unntak, for noen barn trenger ikke så mye søvn, men da er det gjerne en medisinsk, fysisk eller psykisk årsak.

Skrevet

Vi har tre barn, to har vært en drøm å nattavvenne, den ene sov gjennom fra dag en sånn ca, den andre ble avvent på 3 dager rundt 6 mnds alder og den siste sluttet med nattpupp (mellom kl 20 og 05.30) rundt 15 mnd.

Vi har vært de samme personene hele veien og har prøvd ulike fremgangsmåter på alle tre men sistemann var en heeeelt annen type enn de to andre. Et skikkelik skrikebarn rett og slett, og istedenfor vanlig gråt i maks 3 kvarter slik som på nr to kunne yngste hyle hysterisk i 4-5 timer om natten, dag etter dag (lå selvfølgelig ikke alene i sengen å gråt).

Hun var veldig engstelig og usikker i forhold til søsknene og trengte mye nærhet. Når hun våknet om natten så var hun veldig redd og puppen var hennes største trøst, ingenting vi prøvde klarte å ta over den trøsterollen.

JA, jeg var jævelig trøtt og helt ødelagt, men likevel ville jeg ikke utsette barnet mitt for noe sånt! Mye bedre at jeg var sliten enn at hun skulle stå å være redd og lei seg i mange timer hver natt.

Jeg synes det er så morsomt at de som har enkle barn tror at dette er noe DE kan ta kreditt for :) Unger er nemlig veldig forskjellige, og har man flere barn så ser man fort at det er mye som kommer av barnets personlighet og ikke hva foreldrene gjør og ikke gjør.

Jeg trodde også at jeg var en kjempe flink oppdrager med førstemann fordi hun var en perfekt baby som var rolig, bestandig sjarmerende og glad og tidlig ute med ting osv, men det var absolutt ikke min fortjeneste hehe..

Så forsiktig nå dere, kan hende dere må svelge noen gigantiske kameler senere ;)

Gjest Antarctica
Skrevet

Det kan man ja...

Alle unger er forskjellige, og jeg har ammet alle mine lenge (opp mot toårsalderen - ikke fordi de ikke kunne avvennes, men fordi jeg tror på helseeffektene, allergibeskyttelsen, infeksjonsbeskyttelse osv). Vi begynte seint med fast føde også, med vilje pga allergier i familien.

Men å amme om dagen og å amme om natten er to forskjellige ting. Vi tok hylerundene (som varte i opptil en måned med hver!) ved 9-12 mnds alder. Etter det sov vi atskillig bedre alle, og det er en forskjell på å lytte til barnets behov for nærhet og på å være barnets smokk. Det siste er en uting, og nattevåking og ujevne rutiner ved 16 måneders alder er - dessverre - foreldrenes valg.

HIs venninne velger å ha det slitsomt fordi hun ikke orker den ørkenvandringen det er å ta en måneds avvenning (jeg sto tverrbøyd i barnesenga i perioder, med en hånd på barnet for å holde han flatt..)

Jeg syns dama gjør et dårlig valg, og jeg skjønner at hennes påstander om å være så trøtt virker merkelig på andre som har litt mer orden på livet sitt.

Men det er hun som har det verst av dem to - riktig nok pga egen ubesluttsomhet- men likevel. Hennes liv er vel mer slitsomt enn livet til en som ikke har annet å klage over enn trøtte venninner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...