tigergutt<3 Skrevet 1. mai 2010 #1 Skrevet 1. mai 2010 dette er en 5 uker for tidlig født baby som har gulsott og ikke tar til seg næring, det er foreløpig ikke kritisk. Far har fått 14 dage lønnet perm av arbeidsgiver. Mor har ikke opparbeidet rett til permisjon, derfor har ikke far krav på mer permisjon. Mor har to barn fra tidligere ekteskap hvor far har delvis omsorgsrett. Har nybakt far krav på sykemelding for å hente og levere hennes barn i barnehage og skole. Eller må biologisk far inn her? Har nybakt far krav på sykemelding for å tilbringe tid på sykehus sammen med mor?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Far har ikke krav på sykemelding for å være sammen med sitt barn på sykehuset så lenge det ikke er kritisk. Er det kritisk eller barnet trenger pustehjelp med respirator eller CPAP har både mor og far krav på pleiepenger. Pleiepenger er en slags sykemelding på barnas vegne (samme rettigheter som ved vanlig sykemelding). Når det ikke er kritisk er det bare mor som får denne rettigheten og det er sykehuset som søker for foreldrene. Jeg kjenner noen der barnet var født for tidlig (en del mer fortidlig enn dette barnet) og der det var forventet at barnet skulle ligge en stund på sykehus (ca 1 mnd) for å lære seg å spise. Moren til dette barnet var hjemmeværende med små barn og hadde dermed ikke rett på pleiepenger og far hadde ikke rett siden det ikke var kritisk for barnet. De fikk likevel til at legene søkte pleiepenger for far istedet for mor (selv om det var mor som var på sykehuset) og så var far hjemme med de andre barna (og fikk lønn som ved ordinær sykemelding). Nå tror jeg ikke legene eller NAV vil strekke seg særlig langt her ettersom dette er barn som bare skal hentes og bringes til skole og barnehage. Her forventer man nok at foreldrene klarer å ordne opp selv ved at barna kanskje bor mer hos sin far i en periode eller tanter, onkler, besteforeldre kan hjelpe stefar med henting og levering om dette blir vanskelig for han å få til å gå opp. Hvis barna f.eks har halvdagsplass kan også barnehagen/kommunen muligens være behjelpelig med å oppjustere plassen for en periode for å hjelpe til. Håper det går bra med foreldrene, barnet (og søsken og andre rundt) og at barnet lærer seg (er våken lenge nok) til å klare å ta til seg næring. Hvis ikke trenger nok barnet litt tid med sondemating, men mange premature trenger dette så det går nok helt fint det også. Får håpe barnet 'plutselig' knekker spisekoden for da går det som regel raskt fremover Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #3 Skrevet 9. mai 2010 Jeg fødte 7 uker for tidlig. Ikke noe kritisk for frøkna. Måtte ha sonde og bare bli større. Jeg fikk pleiepenger. Snakk med de på sykehuset. Tror nok du også har krav på det. Når det kommer til de andre barna så tror jeg faren dems må steppe inn men snakk med nav.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #4 Skrevet 9. mai 2010 Det er mulig jeg misforstod, men jeg trodde ikke mor var i arbeid. Hvis mor ikke er i arbeid kan ikke hun få pleiepenger da disse er en slags sykemelding fra jobb og har samme rettigheter og kriterier som ved vanlig sykemelding Hilsen 00:37 3.05.2010
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå