tigergutt<3 Skrevet 1. mai 2010 #1 Skrevet 1. mai 2010 dette er en 5 uker for tidlig født baby som har gulsott og ikke tar til seg næring, det er foreløpig ikke kritisk. Far har fått 14 dage lønnet perm av arbeidsgiver. Mor har ikke opparbeidet rett til permisjon, derfor har ikke far krav på mer permisjon. Mor har to barn fra tidligere ekteskap hvor far har delvis omsorgsrett. Har nybakt far krav på sykemelding for å hente og levere hennes barn i barnehage og skole. Eller må biologisk far inn her? Har nybakt far krav på sykemelding for å tilbringe tid på sykehus sammen med mor?
Gjest ->>- Skrevet 1. mai 2010 #2 Skrevet 1. mai 2010 Far kan få pleiepenger om barnet er livstruende eller "svært alvorlig" sykt. Jeg er usikker på NAVs definisjoner av svært alvorlig. Far har under ingen omstendighet krav på sykmelding for noe annet enn egen sykdom. Dersom de har vært samboere i over et år, kan mor overføre halvparten av sykt barn/barnepasser-dagene til nybakt far, også for sine særkullsbarn. Disse kan i så fall benyttes til henting/levering etc., men de vil jo gå fort unna. To tips: -Far bør søke arbeidsgiver om lønnet velferdspermisjon. -De bør høre på sykehuset om det finnes en sosionom e.l. der. De fleste sykehus har dette, og de bruker å være eksperter på alt av tilgjengelige velferdsordninger, søknader etc.
tigergutt<3 Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. mai 2010 de har ikke vært samboerer i et år. mor har ingen jobb, har hun da likevel sykt barn dager hun kan overføre?
Gjest ->>- Skrevet 1. mai 2010 #4 Skrevet 1. mai 2010 Det tror jeg, men er ikke helt sikker. De må uansett ha vært samboere i et år eller være gift. Det er gode muligheter for at far kan få velferdspermisjon, men ikke nødvendigvis lønnet. Det er for det meste opp til arbeidsgivers goodwill.
erteposen + 4 Skrevet 1. mai 2010 #5 Skrevet 1. mai 2010 Jeg vet ikke hva en har krav på, men min mann tok ut ferie i første omgang og så ble han, noe jeg ikke tror er lov, sykmeldt. Vi gjorde det som var mest praktisk uten å involvere andre, men lønnet permisjon er en mulighet om en ikke jobber i det private.
temine Skrevet 1. mai 2010 #6 Skrevet 1. mai 2010 Det enkleste er å snakke med en sosionom, det har man rett på når barnet er innlagt på sykehus. Be mammaen spørre sykepleier/lege om å gjøre en avtale for henne:)
Fire småtroll Skrevet 1. mai 2010 #7 Skrevet 1. mai 2010 Man har krav på pleiepenger om barn blir liggende på sykehus i mer enn 8 dager, det fungerer omtrent som en sykemeldig bare at du får det fordi barnet ditt er sykt. Det jeg ikke vet er hva far har krav på når mor allerede er på sykehuset med barnet, mulig far ikke har krav på pleiepenger da? Barnet trenger ikke være alvorlig sykt for å få pleiepenger, jeg fikk det da jenta mi skulle operere armen, men for at begge foreldrene skal få pleiepenger samtidig må det være kritisk for barnet. Se hva du finner på nav om pleiepenger, også bør de som foreslått før her spørre etter en sosionom på sykehuset for å få hjelp til å finne ut av de økonomiske tingene. Eneste jeg vet sikkert er at far ikke har krav på sykemelding, det er blitt ulovlig i norge å få sykemeldig fordi barnet er sykt. Vi har fått pleiepenger isteden..
Kamomille Skrevet 1. mai 2010 #8 Skrevet 1. mai 2010 med mindre barnet er alvorlig og kritisk sykt, har kun en av foreldrene krav på pleiepenger. I dette tilfelle er mor på sykehuset, det er ikke kritisk og far har da som regel ikke rkav på pleiepenger. Men gjør som de andre her foreslår - få en samtale med sosionomen på sykehuset. og håp det er dugelig en. Da snuppa her var innlagt fikk vi samtale med en sosionom og en turnuslege som absolutt ikke hadde peiling. Hun mente bestemt at alle arbeidstakere hadde rett på lønnet permisjon fra arbeidsgiver så lenge barnet var på sykehuset - uansett hvor lenge det varte:) Deretter mente hun at JEG hadde krav på rehabiliteringspenger siden barnet var under rehabilitering fra sykdom:) Sukmelding kan man kun få for egen sykdom. Arbeidsgiver (og NAV) kan kreve tilbake for mye utbetalt lønn/sykepenger dersom man har fått sykmelding på feilaktig grunnlag. Uansett er dte ingen som får sykemlding for å følge barn i barnehagen. Så lenge far har gått inn i et forhold med en kvinne med barn fra før, bør han kunne bidra til å følge barna i barnehage!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå