Gå til innhold

Jenta mi går i en barnehage hvor veldig mange av de ansatte og barna er muslimer. Har så utrolig lyst til å flytte. Får dårlig samvittighet hver dag jeg leverer henne.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

20:55, du må jo skjønne det at om utlendinger mobber norske så er det lov. Rasistisk å si noe på det og gjøre noe med det. Utlendiger må visst få gjøre hva faen de vil i dette landet, ifølge tispene her inne.

Synes det er så slitsomt, i alle disse debattene, at dere kaller folk som ikke deler deres syn på innvandring for hjerneskada, hjemmehørende i helvete osv.

Jeg blir skremt av femmedfrykten i Norge, men jeg synes ikke måten å bekjempe den på er å slenge med leppa på den måten. Faktisk tror jeg det bare er med på å trigge den, folk blir dyttet ned i skyttergravene, og der er det som kjent vanskelig å se gråsonene.

Takk 20.54

Er ikke noe galt med 1åringen min selv om han og flere av de små blir skremt av teltene som kommer inn i bhg. Det må jo se skummelt ut når de sitter der på bakken og noe sånt kommer mot deg.

Så å kalle ungen min hjerneskadet for det er virkelig lavmål ja..

Etnisk norske elever er på vei ut i Osloskolen uansett. Man kan ikke tvinge folk til å flytte, men det vil utvilsomt følge med en del utfordringer når det gjelder integrering og rasisme. Tror ingen er tjent med en slik utvikling, men jeg synes nå folk må få lov til å bo der de vil, så jeg kan nok ikke gulpe opp en løsning jeg heller.

Annonse

Fint om du kan "si opp" statsborgerskapet ditt og flytte tilbake der du bodde. Vi trenger ikke sånn som deg..Du er garantert ikke etnisk norsk, eller så er du gift med en hjernevasker.God tur:)

jeg har prøvd å ta det opp en rekke ganger men får bare tilbake at de prøver å legge til rette på en god måte så to kulturer skal gå bra i hop. Men de glemme jo alt det norske, de norske blir jo fullstendig overkjørt. Orker ikke dette mer. Skal prøve å flytte og bytte asap. Hvis jeg skal gjette, er det ca 20% etnisk norske i barnehagen, av personalet er 2 av 10 norske, resten snakker sårlig eller veldig lite norsk. Når jeg har store problemer med å skjønne hva de sier, så er det ikke rart at datteren min ikke forstår.

kan statuere ett eksempel for å forklare hvor dårlig det står til med norskkunnskapene til personalet. På telefon

Meg: Kan jeg få snakke med styrer

Hun: ja, datteren din har det fint. Leker ute.

Meg: nei, tror ikke du forstår, skal snakke med styrer

Hun: hun er ok, fint.

Blir så oppgitt. Hvordan kan disse damen møte behovet til en som kun snakker norsk. Går ikke.

Dette høres helt sinnsykt ut HI. Bytt barnehage så fort som mulig. Dette går ikke an. DE kan ikke møte barnas behov hvis de ikke skjønner ett kvekk av hva som blir sagt og barn orlegger seg gjerne på en mer kronglete måte enn voksne gjør også.

Kanskje du 20:54 bør lære deg å skrive norsk før du klager over barnehagetanten som ikke kan snakke norsk....

"Han vil ikke snakke med henne elr bli med henne inn når jeg skal ghå om ikke noen av de andre tantene er der!"

"Å jeg skjønner fader meg nesten ikke hva hu sier."

"Å vi har ikke hjerneskada barn alle sammen!"

Jeg er utlending selv og bodde på haugenstua området der det er mange utlendinger.barna mine gikk til barnehage lenge og de kunne ikke snakke norsk for det var bare utlendinger som jobbet der som ikke kunne snakke norsk.Hvordan i all verden skal de klare å lære barna mine norsk når de ikke kan snakke norsk selv.Det var en dag jeg ringte og skulle gi beskjed til barnehagen fordi ungen var syk og ikke kan komme til barnehagen.jeg satt og prata i 30minutter bare for å gi beskjed,men neida hun skjønte ingenting.æ,æ sa hun.Jeg sa "dust"og lapå røret.Flyttet fra ommrådet pga.dette problemet.Skoletilbudet der var heller ikke noe.Styreren til barnehagen ansatte bare pratikanter gjennom nav som ikke kan snakke norsk.Billig arbeidskraft.Barna våre skal f.. meg ikke lide for det.Flyttet fra område og alt har blitt mye bedre etter kort tid.Ungene mine har begynt å lære å snakke norsk.Endelig tenkte jeg.Det finnes norske tanter her:)Så mitt råd er:FLYTT!!

Annonse

Jeg syntes det er flott at størsteparten av landets utlendinger bosetter seg i Oslo. Om få genrasjoner finnes det ikke en eneste etnisk norsk i Oslo. Kom dere på bygda HI. Utlendinger/asylsøkere er så godt som fremmedord her. Lenge leve bygdenorge!

Gjest Tale30

Det er klart at alle er rasister :) Det ser ut til at mange tror at etniske vestlige har enerett på denne betegnelsen. Pakistanere, Indere, Tyrkere er like rasistiske som nordmenn, og har sine bestemte meninger om den norske kulturen, slik som vi normenn har det om andres kultur. Den store forskjellen ligger i majoritet/minoritet prinsippet, at rasistiske holdninger rettet mot en minoritet er sterkere enn andre veien.

Nå mener jeg også at man skal være forsiktig med bruken av betegnelsen rasisme. Fremmedfrykt er ikke nødvendigvis rasisme, det er angst for noe man ikke forstår. Jeg syns også man må skille mellom noen som sier at noen er stokk dum fordi de er Pakistanere, og pakistanere er biologisk mindre intelligent, og noen som mener at en viss holdning i en kultur/religion ikke er akseptabel i det norske demokratiske samfunn.

Forøvrig ville de fleste som kjemper for muslimenes rett til å beholde elementer av sin kultur/religion som en aktiv del av samfunnet aldri ha gått med på at konservativt kristne gjorde det samme. Det er snillisme fundert i en frykt for å fremstå som rasist, og det er farlig dersom den forekommer på politisk nivå.

Nå viser jo faktisk forskning at norske barn som går i internasjonale barnehager og barn som forholder seg til andre språk får en tidligere metaspråklig bevissthet.

Skjønner deg godt HI.

Ei jeg kjenner fikk brev fra bhg om at de ønsket at hennes norske datter skulle bruke hijab da det kun var to som ikke brukte det der.

Dette går altfor langt.

Vi bor i Bærum er kun norske i bhg, også personalet.

Man skal kunne forvente at bhg skal følge opp språk utvikling, men hvordan skal de klare det når de ikke kan det selv?

Jeg forstår problemet ditt.

Jeg forstår de andre som mener imot. Men jeg syns det bør gå ann å være saklig i en sånn situasjon å slutte å være så dramatiske.

Utrolig teite meldinger her inne.

Har du tatt dette opp med de i barnehagen først og fremst. Jeg tror at uansett burde de få høre dine bekymringer enn å finne en ny barnehage. Forstod det slik at det er flere norske barn, så det gjelder nok sikkert ikke bare datteren din.

Du bør alltid ta hensyn til at alle har ulik bakgrunn, men jeg mener klart at det bør være et klart grunnlag når det har med "utviklingen" til barnet i en barnehage, da tenker jeg på norsken. Og det med å fjerne tegningen reagerte jeg på, for en 4 åring forstår utrolig mye, men ikke sikkert de forstår hvorfor ikke grisen hennes får henge der.

Men jeg ville først og fremst snakket med de ansatte.

Jeg vil ikke at ungen min skal måtte lære seg pakistansk eller hva det nå er de snakker for å kunne kommunisere med barn og voksne. Det er ikke hun som er utlending selv om det kan virke slik.

HI

Hvilke barnehage var det 21:44?

Det der var jo faktisk enormt provoserede, da. Selv om det er flere kristne i barnehagen til sønnen mi får ikke han lapp med hjem med beskjed om at han må gå med kors eller slikt av den grunn. Jeg hadde blitt kjempesint om noe skulle påtvinge barna mine hijab. Vi forventer respekt for vår religion og rett til å velge bekledning på lik linje med alle andre.

Hvordan skal HI klare å diskutere med de når de ikke skjønner hva hun mener?

Og, hvorfor er det dramatisk å bytte bhg?

Hvorfor er det alltid vi som skal ta hensyn, er så utrolig lei det.

Er skremmende mange som ikke ser situasjonen.

Gjest Tale30

Figa: Det kommer helt an på om det ligger et pedagogisk opplegg bak. Dersom norsken går helt i glemmeboken, samt at ingen forstår godt norsk, så ligger det ikke til rette for at barna skal få et bevisst forhold til flere språk heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...