Gå til innhold

Når folk venter til de er 40 med å få barn mister vi en hel generasjon - STORT samfuns problem.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker da naboen på 42 fikk barn nr 4, og det var 20 år siden sist hun fikk småbarn.

Hun slet seg ut, og klaget som en idiot over at det var så tungt og det var ingen som hjalp henne.

Sånt skjer når en får barn så sent at sine foreldre og svigerforeldre er på vippet til å måtte flytte på eldresenter.

Skrevet

Jeg kjenner mange som får barn nr de er i 20 årene og de syter og klager og trenger så mye hjelp av venner, besteforeldre etc! Tror ikke det er alderen som er avgjørende der, men hvor god form man er i selv- og det bør ALLE tenke på før man får en eller 4 unger. Man må kjenne seg selv og sette begrensningene deretter- uavhengig av alder!

Skrevet

Hadde det ikke vært for at jeg har tre barn ville jeg knekt min egen nakke pga av alle retningslinger som blir satt opp av folk som mener slik som i overskriften. Er det forbanna mulig og ha så mye piss å komme med, mister en generasjon, stort samfunnsproblem. Ikke for meg, jeg håper dette såkalte samfunnet kolapser, dritlei byråkrati, også her inne, den ene petimeter etter den andre. Like før jeg slår meg på flaska. Hva faen er dette for noe et sammensurium av stive samfunnsborgere. Er eneste måten å komme seg ut av dette stivmoralisitiske driten å bli sprøytenarkoman?

Folk mener piss om piss!

Jeg skal ikke sitte og suge på staten uansett, jeg dør under en tue av frosne blåbær før jeg tar imot almisser fra dette svineriet av en statfaen!

Skrevet

Min mor fikk 3 barn før hun var 25 og var alene mor. Hun reister rundt og gjore alt mulig med oss. Hun var aldri sliten en dag sa hun.

Så fikk hun siste mann når hun var 40. Konstant utslitt med en unge.

Få unger når du er ung, har jeg konstant fått høre.

Skrevet

Jeg ser jo på det å få barn som kanskje tidens største egoistiske handlig. Altså mine barn ble ikke unnfanget fordi de skulle bidra til statskassa når de blir eldre. Det var aldri en tanke engang.

Vi ønsket å stifte familie, helt etter eget ønske.

Siden jeg og min mann var i slutten av 20-årene da vi traff hverandre, ble det også til at barn ikke var noe tema før vi bikket 30.

Og jeg håper av hele mitt hjerte at guttene mine venter med å bli pappa til de har bikket minimum 25 år.

Men at vi mister en generasjon er vel å ta i eller.

Skrevet

Problemet er vel heller at vi lever så lenge og jobber så kort. For 50 år siden var de fleste i jobb når de var 20-22 år gamle og folk jobbet vanlig vis til de var 67-70. Nå er de færreste ferdig utdannet før de er 25 og forventer å slutte å jobbe når de er 62, samtidig som de forventer å leve til de er 90.

Samtidig har vi stillt oss slik at en veldig stor andel av befolkningen driver med "kontroll og underholdning". Blir det for få hender til nyttig arbeid som nødvendig helsestell, matroduksjon ol bør vi lede en større andel av befolkningen over til de yrkene og heller godta at vi ikke harresurser til så mange av de mindre nyttige jobbene.

Så lenge vi har god økonomi, og det har vel så mye med en høy sysselsettingsgrad som med olje å gjøre, kan vi også inportere den arbeidskrafetn vi trenger for den perioden vi trenger den. Vi kan for eksempel betale for utdanning av helsepersonell i u-land mot at de jobber noen år i Norge før de reiser tilbake til hjemlandet.

Skrevet

Fri og bevare meg vel;) Folk får ha vett til å sette seg på en stubbe som indianerne når livet er levd da vettu. Istedet for å leve som grønnsaker på gamlehjem til de er 100..... Ellers er det jo mer enn nok mennesker i verden!!!

Skrevet

Man har vel muligens ett like stort problem når svært så arbeidsføre kvinner i sin beste alder energimessig, velger å gå hjemme å la kontantstøtte forsørge seg sånn delvis over en 8 -10 års periode. Jeg mener bestemt at hvis HI her mener det er ett problem så bør hun i det minste la seg rekruttere til ett omsorgsyrke snarest.

Skrevet

Jeg erfaktisk seriøs. Det at folk skal leve så lenge etter at de har sluttet å jobbe, er et minst like stort problem som at det blir færre i arbeid. Etterkrigsgenerasjonen har ridd på en flodbølge av fremgang og vellstandsøkning hele livet. Løsningen på det er ikke å øke folketallet ytterligere (noen skal ta seg av dem igjen når de blir gamle, og så har vi det gående) men å sørge for at folk fortsetter å jobbe så lenge de er i stand til det. Mange 75 åringer kan fint klare å sitte i kassa i en 20% stilling for eksempel, selv om de ikke klarer å fortsette i den jobben de hadde.

Jeg mener også staten bør vurdere nøye hvor mange mennesker de har behov for med ulik utdannelse og så ikke betale for mer enn det. P den måten kunne vi kansje få penset en del over fra arbeidsledige dansere og filosofer for eksempel til helsesektoren. Staten bør finnansiere utdanning i forhold til hva den har behov for ikke hva folk har lyst til.

Skrevet

Det er vel strengt tatt ikke bare alderen som er problemet når det gjelder formering i Norge. Selv om jeg valgte å få barn i ung alder er ikke mine unger noe mere "nyttig" enn barna til en som fikk barn når hun var 40.

Antall barn pr kvinne/familie har vel kanskje sunket betraktelig, men igjen så trur jeg ikke yngere kvinner er mere villig til å ha mange flere barn enn ei eldre. Ihvertfall gjelder ikke det her i gården^^;

Skrevet

Nei da ullsokk, men du har ikke forstått poenget.

Hvis du får barn når du er 20. Og de barna også får barn når de er 20 så blir det mere mennesker på denne måten.

Enn hvis du er 40 når du får barn og de barna igjen er 40 når de får barn.

Ser du at den første medtoden gir flere mennesker....?

Skrevet

Det største problemet er vel ikke alderen vi er i når vi får barn,men mengden barn vi får.

Pr i dag er det 2,5 personer som jobber/betaler skatt pr pensjonist,men om 30-50 år er dette bare 1,5 personer.Det er derfor det kommer endringer i pensjonen nå. Folketrygden i Norge er rett og slett ikke stor nok til å dekke alle kostnader når vi blir pensjonister.

Så vi må få flere barn,og i tilegg t imot flere innvandrere for at vi skal ha en god alderdom.

Selvfølgelig drar dette med seg at det blir færre til å ta vare på oss når vi blir gamle.

Og til deg som ikke fikk barn får at de skulle bidra til statskassen. Jeg er enig i at man ikke får barn "til staten",men vi oppdrar dem til å bli samfunnsnyttige borgere.Vi ønsker at de skal få en god jobb,og dermed betale skatt osv. Vi ønsker jo ikke å oppdra sosialklienter,eller at barna våre skal bli uføre osv?

Så inndirekte så får vi barn for at de skal bidra til statskassen.Det er jo ett mål på langt sikt.

Skrevet

ja det vil bli et tap i overgangen, men med tider og stunder så vil dette bli et mere normalt mønster (kanskje ikke at alle får barn som 40, men eldre)

Vi kan aldri opprettholde barneproduksjon med takt med den levestandaren vi har i dag. det betyr jo at vi bare må produsere mere, som igjen vil trenge enda flere mennesker til å holde systemet oppe. Vi lever mye lengere enn tidligere, så bare der trenge vi egentlig ekstra mennesker for å kunne stelle og betale for oss de siste 10 åra vi lever ekstra.

Poenget mitt er at jeg trur ikke det er noen langsiktig løsning å tru at å føde barn i 20åra vil opprettholde det problemet vi kommer til å få.

Men som andre har nevnt tidligere, så har vi en jord som er overbefolket og vi kan hente ressurser fra andre steder. Selvfølgelig ville uland fått problemmer med at vi tømmer deres land for ressureser. Men da har jeg heller større tro på at å satse på utdanning og utvikling i andre land vil ha mye større effekt på langt sikt for oss alle, enn å prøve å få norske kvinner til å føde tidligere.

Skrevet

Stryk det i parantesen, det ble bare tullball^^

Skrevet

Jeg orker ikke jeg ullsokk. Du er bare for tett.

Skrevet

Til anonym 10:40.

Jo selvsagt vil jeg at barna skal bidra til statskassen med tanke på at jeg vil jo de skal få gode jobber så de klarer seg godt her i livet.

Men da vi startet prøving for å bli gravide satt vi ikke å tenkte at: nå lager vi barn slik at de kan bli samfunnsnyttinge borgere og bidra stort til at staten tjener penger.

Vi tenkte jo at NÅ vil vi ha familie. Og det er jo bare på et helt egoistisk plan.

Jeg oppdrar nok ingen sosialklienter, men jeg kan ikke garantere at mine barn aldri vil bli uføre. (bank i bordet)

Men at dagens 30-40 åringer får barn ser jeg virkelilg ikke på som et problem.

Det største problemet er vel at noen må gå til sak for å få lov til å jobbe til de blir 70 år når de ønsker det selv.

Dessuten må vi strekke oss langt for å gi barna en god arbeidsmoral, noe som dessverre mangler hos mange av de som er fra 19-25 år i dag.

Skrevet

jaha.. mulig jeg er tett, men jeg kan ihvertfall begrunne svara mine da^^;

Skrevet

352 damer fikk sitt første barn etter fylte 40 år i fjor.

klart at det er et gigaproblem....;)

Skrevet

Du kan jo ikke henge deg opp i det eksakte tallet 40.

Om de er 37, 38, 39 er det jo fremdeles sent.

Skrevet

Kan være mange grunner til å få sent.

Skrevet

Hi, hvor har du vært i livet mitt? Ser ut til at jeg skulle hatt en som deg ved min side. Det var som pokker at du ikke kunne fortalt dette før jeg fikk barn som 30 åring, mitt siste fikk jeg i alder 39. Hadde du enda vært der, kunne jeg handlet rett i forhold tilsamfunnet.

Hvor er dere, alle dere som vet alt som er bra for samfunnet? Her sitter en sjel som faktisk har tatt feil på så mange punkter at jeg ikke har tall. Ikke viste jeg at dere var her, rett foran nesen min! Får håpe et av mine tre barn blir steinrike så kan de bidra til min aldredom, alt jeg trenger er litt vin og marihuana, raw-food, rent vann og en liten hytte. Skulle jeg være maks uheldig og havne på eldreinstitusjon får vi bare håpe du ikke er den som steller meg, jeg ser ut til å havne i "maks rampeeldreposisjon"! Jeg vil gjøre verre ting enn å drite meg ut hver natt for å si det slik!

Skrevet

Ullsokk har helt rett,det er barneproduksjonen som er problemet.

Og slik samfunnet nå er lagt opp,til at kvinner skal ha karriere,menn skal ha mer permisjon,alle vil ha mere penger,lengere utdanninger osv er dette vanskelig å få til.

På dette punktet er desverre likestillingen ødeleggende for samfunnet.

Det samme med den "nye" abortloven.Hadde flere norske barn blitt adoptert bort isteden, ville antallet barnefødsler i norge økt.

Men siden vi kvinner skal realisere oss selv blir dette ett problem.Og det er synd.

Jeg skulle ønske begge deler var mulig.Både realisere oss selv og føde flere barn.

Skrevet

Tror du de som får barn som 20-åringer tenker på at de gjør det for å hjelpe samfunnet? Nei, de får barn av akkurat de samme egoistiske grunnene som 30- og 40-åringene gjør. Så det blir ganske tåpelig å snakke om at 40-åringer bør tenke på samfunnets beste, mens 20-åringene kan gjøre som de vil. Folk bør få barn fordi de har lyst på det selv.

Og ellers signerer jeg Ullsokk i sin helhet. Det er ikke et teit innlegg, men faktisk ganske smart. Å holde befolkningsveksten oppe er i seg selv ikke noe poeng. Hvorfor skal vi være så veldig mange her på jorden? Vi hadde faktisk klart oss bedre med 1 milliard færre.

Dessuten, å produsere flere barn forskyver jo bare problemstillingen dere snakker om å løse, for da blir det etterhvert også flere syke og eldre som trenger omsorg og om 30-40 år kommer noen "smartinger" på DiB til å si at vi produserer for lite barn til ta seg av eldregenerasjonen og så må vi øke produksjonen enda mer. Og da er vi inne i en ond sirkel. Å produsere flere barn gir på ingen måte færre problemer for samfunnet, det gjør bare problemene større.

Skrevet

Enig med siste anonym og ullsokk. Å produsere flere mennesker forskyver bare problemet fremover i tid. Brannslukking mao.

Skrevet

man kan ikke få alt, import er saken;P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...