Gå til innhold

Når folk venter til de er 40 med å få barn mister vi en hel generasjon - STORT samfuns problem.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spessielt blir det et problem i omsorgsyrket. Folk blir eldre og eldre, men vi produserer ikke nok mennesker i dette landet. Der med blir rekruteringen til yrkes livet mindre også til omsorgsyrket.

Når folk er 40 kunne de faktisk blitt besteforeldre, altså en genrasjon tapt. Og slik synker befolkningstallet

Gjest ->>-
Skrevet

På den annen side er det mer enn nok folk i verden, så vi kan jo bare anskaffe flere skumle muslimer.

Skrevet

Du får gjøre ditt og pule på og sørge for at dine døtre debuterer tidlig seksuelt og blir mødre før de er 20. Kjør på!

Gjest sug lut
Skrevet

Tror ikke jeg ville ønsket meg en verden der bare småripsa får unger, gitt.

Skrevet

Det er jo også et problem. Vi har så mye penger at vi kan lokke helsepersonel hit fra fattige deler av verden noe som gjør at den fatige verden mister en av de resursene de trenger mest.

HI

Skrevet

20, 22, 25 er det smårips... Det er stor forsjell på 25 og 40

Skrevet

Det er ikke bare småripsa som skal få unger! Men de skal begynne som smårips og fortsette til de nærmer seg førti, så kan Norge endelig bli en sterk og framgangsrik nasjon igjen. Kanskje vi til og med kan greie å okkupere Sverige til slutt! *drømme* hehe.

Skrevet

Det er faktisk ikke så vanlig å få barn når man er 40, så jeg tviler på at det blir et stort samfunnsproblem.

Skrevet

HALLO..... Det at folk får barn så sent nå er allerede et samfunsproblem

Eldrebølgen har du hørt om det?

Vi blir bare eldre og eldre. Mang som motar pengsjon.

Ferre i yrkeslive, betyr mindre skatte intekter. Og ikke nok hender til å ta seg av de eldre

Det utgjør faktis en del om folk får barn når de er 22 eller 36 også.

Dere må jo ikke henge dere helt opp i tallet 40 og 20 her.

Skrevet

Endelig noen på min side...

Godt jeg ikke er alene om å se dette...

HI

Skrevet

Eldrebølgen har da ingenting med alder på fødende kvinner å gjøre, kjære deg:-) Det betyr at befolkningen blir stadig eldre og trenger pensjon, stell og pleie i flere år enn tidligere. Det at det ikke er nok hender til å ta seg av de eldre har vel mer med å gjøre at man får færre barn enn før + at det prosentvis er flere eldre enn før (siden man lever til man er 80-90 istedenfor 60-70). Når man får barn er en privatsak og ikke noe man kan pålegges av samfunnet. På 1800-tallet var det vanlig å få barn fra slutten av 20-årene til man kom i overgangsalderen. Det var i tillegg større prosentandel av befolkningen som aldri fikk barn.

10 prosent var barnløse. Det er et sykt stort behov enkelte har her på dib ang å pålegge andre en riktig livsførsel. Minner sterkt om gamle Sovjet, dette her...

Skrevet

Interessant problemstilling, men an jo nesten ikke få barn kun pga det. Det er jo andre ting som også skal være på plass i tillegg til alder før man får barn, feks en dugandes mann og en grei økonomi.

Skrevet

Du er ikke alene, HI. Jeg kan love deg at der er mange her inne som er like tjukk i pappen som deg.

Skrevet

OMG...

Jeg forklarer med t-sje men alkevel...

Takk for meg!

Skrevet

Ja, høy alder på førstegangsfødende er ikke noen ønskelig situasjon. Men nå er det jo ofte slik at alternativet for mange av disse kvinnene er å ikke få barn i det hele tatt og det gagner jo heller ikke samfunnsøkonomien..

Skrevet

Hl har helt rett! for dette er allerede et problem. Norge produserer ikke nok mennesker. Så ja, når man begynner å nerme seg 40 er det litt sent...

Gjest Tale30
Skrevet

Det er derfor politikere som for eksempel Kåre Willoch prøver å legge det til rette for at kvinner skal kunne få barn i tidlig alder uten at dette skal gå på bekostning av levestandard og utdanning.

Men folk her inne er jo et eksempel på frykten for stønader til unge mødre.

Det er ikke så mange som ser fordelene vi får på sikt dersom kvinner ikke skal føle at de må ha tatt utdanning, samt ha vært noen år arbeidslivet før de stifter familie.

Skrevet

Er 40 til høsten, men ikke helt ferdig med å få barn.

Skulle vel vært skutt jeg da....

Gjest Tale30
Skrevet

Anonym 22:09

Det er helt flott med variasjon.

Det blir likevel et samfunnsproblem når holdningen er at man må være helt på topp karrieremessig og økonomisk før man tør satse på familien.

Når jeg har sett hva folk mener må være på plass for at man skal kunne være en god forelder, så skjønner jeg at folk blir redd for ikke å være istand til å ta vare på et barn som 20 åring.

Skrevet

Snart er det 2012 , så slipper vi ikke bekymre oss for noe lenger. Gud så mye dumt !

Skrevet

Å, det hadde jeg glemt.

Søren og, hadde tenkt på en sistemann i 2012.

Er det 1 jan 2012? Eller rekker jeg det om jeg føder i april?

Skrevet

Alderen på førstegangsfødene har begynnt og gå ned. Gjennomsnittet har vel ligget på rundt 28 år.

Jeg kjenner ingen førstegangsmødre på 40 år. Jeg vet om flere som får barn når de er rundt 40 men ingen av dem er førstegangs mødre..

Skrevet

Vel, jeg mener faktisk at befolkningsvekst bør ses i et globalt perspektiv. Grunnen til at vi får denne eldrebølgen er pga optimismen i etterkrigstiden hvor mange hender trengtes til å bygge landet.

Globalt sett står vi ovenfor et mye verre problem, overbefolkning. Vi kan ikke si at dette ikke gjelder oss.

Nå er det selvfølgelig mange andre tiltak som kan hjelpe, som kunnskap om familieplanlegging, tilgang til prevensjon, utdanning bl.a.

En anonym over her nevnte at vi kan ikke tappe uland for kompetanse. det er et godt argument. Men det er en mulighet å øke mulighetene for mennesker å utdanne seg i Norge, jobbe et par år og så reise til hjemlandet for å bidra til å bygge opp sine land.

I etterkrigstiden reiste mange nordmenn til Sverige og England for å studere, kom hjem med ny kompetanse og ble "nøkkelpersoner" for å få landet på fote igjen.

Skrevet

Jeg synes det er verre at folk ikke kan skrive, jeg. "samfuns problem"...

Skrevet

HI vil bare erte dere opp! Får vi et problem med eldrebølgen vil naturen ordne opp før eller siden: Omsorgsvikt for de gamle og de dør tidligere.

Eller ALLE småripsa på 20-35 år som ikke INGEN velger å få barn før de er 40, kommer til å jobbe i tedenfor å sulle hjmme i omsorgspermisjon og slite seg ut på de små. De kvinnene kan vi putte alle av i syke/hjemmehjelpen, og da får de eldre det godt:-) Problemet er vel ikke NÅR kvinnen velger å få barn, men at politikerene feks velger å bruke 1,5 milliarder på et et nytt fengsel i halde- som kun tar 250 fanger.....Byggekostnadene utgjør ca 6 mill kr pr fangehull!! GALSKAP

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...