Gå til innhold

Det er så jeg begynner å forstå argumentasjonen til Staff!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik at bare de som har opplevd noe nagativt og følt det ubehagelig/vondt skal få ha noe å si?

De som føler de er kommet til jorden for å redde alle oss "stakkarne" som ikke har hatt det så bra, de har også noe å si...

Hvorfor har ikke de som har historier som kan være grove nok, men som de ikke har tatt skade av noe å si?

Er der virkelig opp til deg, eller deg, å vurdere hva man tar skade av og hvem som er skada? Holder det ikke med at man selv ikke føler man har ett problem med det og dessuten klarer seg godt i samfunnet?

Mange mener våre uttalelser ikke er så viktig fordi vi bare legitimerer uønsket adferd hos feks voksene. Jeg mener vi også bør kunne ha noe å si for å gi noen føringer på mulige andre reaksjonsmønstere.

Det blir helt feil når ikke alle fakta kommer på bordet og ikke alle skal bli hørt! En ting dere kan bruke våre historier på er å kanskje ikke synes automatisk så synn på alle, slutte å legge ord i munnen våres om hvordan vi helt sikkert har/har hatt det og å måtte redde oss fra ett eller annet vi selv ikke ser. For å nevne noe...

Det er faktisk skummelt om voksene lager seg en "regel/norm" for hvordan feks barn skal og bør reagere på feks vold og hvilken terapi/hjelp man tilbyr i etterkant! Man kan for noen i værste fall bare gjøre vondt værre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig ikke mer skummelt når voksne "legimenterer" pedofili da? At barn skal tro det er vanlig å bli seksuelt misbrukt? At det er hensynet til den voksne som gjelder...?

Nei, jeg håper Staff brenner sakt i helvete for hans mange idiotiske og ikke minst provoserende uttalelser...den mannen er rett og slett en pedofil gal mann...

Skrevet

...HALLLLLOOOOOOO der langt inni skogen? Noen hjemme???

Fordi Staff syntes det var "deilig med litt tidlig debut", så skal andre 12-13-åringer mangle beskyttelse?

Jeg opplevde omtrent det samme som Staff, har aldri fått "tilbud" om noe som helst terapi eller hjelp, og må bare si at livet ikke på noen som helst måte ble lettere av at en voksen ville følge sine lyster med en mindreårig.

Selvsagt skal de som blir skada av noe være normen - vi skal da ikke gamble på at de kanskje syns det er greit???

Skrevet

http://www.dvdarkivet.no/review.php?id=1181416678

Les historien om Sigrid Beate, hun drepte sin far grunnet incest i barndommen, hun fikk Staff som forvarer og vet du hva han sa til henne?

At å bli voldtatt av faren som 7 åring ikke er noe av det verste som kunne skje henne....

Hva slags menneske sier dette til en kvinne som er blitt utsatt for dette i mange år?

Gjest ->>-
Skrevet

Det er da en kjent sak innen alt av pedagogikk, psykologi etc. at noen barn er mer resiliente enn andre.

At å utsettes for vold i barndommen øker risikoen for diverse problematikk er likevel godt dokumentert.

Skrevet

Staff synes for øvrig at økonomisk kriminalitet er mye mer alvorlig enn incest. Incest er som en tradisjon i enkelte familier og ikke alvorlig ifølge ham. han uttalte også om kvinnen i Østerrike som ble holdt som sexslave i 24 år i en underjordisk bunker av sin egen far, at; det var jo en koselig lavtaket leilighet. Hun ble voldtatt og holdt fanget og gjennomgikk svangerskap og fødsler som endte i 7 barn, hvorav det ene døde grunnet farens uvilje til å skaffe hjelp. Dette falt litt i bakgrunnen da Staff så den hjemmekoselige leiligheten han hadde vært så snill å innrede til sin lille familie.

Staff kan brenne i helvete til evig tid, han er en jævel og hører hjemme hos sine egne!

Skrevet

Staff argumenterer for sine egne opplevelser! Hvorfor er ikke de opplevelsene viktig da? Tror dere virkelig han er den eneste som har opplevd det slik? Jeg tviler på det, men det er ikke slikt man prater om, disse blir ikke hørt.

Staff er ekstremtypen den "andre veien". At han blir benyttet som advokat for en som har opplevd incest er jo i utgangspungtet fryktelig uheldig da alle vet hans erfaring og dessuten pleier han jo å stå på den "andre siden". I den saken må det ha vært foretatt noen mindre heldige vurderinger og uansett erfaring oppfører man seg jo selvfølgelig ikke slik - det er uprofesjonelt.

MEN jeg mener uansett det er viktig at alle høres, også de med andre erfaringer. Og jeg tror muligens ikke Staff hadde vært like ekstrem heller om noen en gang gadd å høre hans erfaring og ikke dømme han for den

Skrevet

Staff påtvinger sin erfaring på andre som har det jævlig etter overgrep. Fint for ham og alle andre som ikke lider etter overgrep, men det betyr ikke at overgrepet er mer ok fordet. Han går ut ifra sine opplevelser og sier at incest ikke er alvorlig, at litt kosing mellom voksne og barn bare er positivt... Å bli voldtatt av sin egen far kan neppe kalles positivt, og han er nødt til å forstå at han sårer mange mennesker når han påstår at de seksuelle overgrepene de sliter med resten av livet er mindre alvorlig enn innbruddet i hytta.

Gjest ->>-
Skrevet

I og med at han - og du - hevder å ikke ha noe problem, så er jo ikke opplevelsene spesielt viktige. Dere mener å ha det fint? Flott. Nyt livet.

Opplevelsene til de som sliter som følge av sine opplevelser, er viktige fordi de kan bidra både til disses behandling og til å unngå at flere opplever det samme.

Skrevet

Ja, det var hele poenget mitt! Jeg vet Staff provoserer, men det er som du sier - vi skal alltid ta hensyn til det svakeste ledd og de som mener noe annet er gal på en eller annen måte... Å høre på de vil vi ikke! Og jeg synes altså dette er feil.

HI

Skrevet

Det er ikke feil å høre på de svakeste. Det betyr ikke at man ikke kan høre på mennesker med andre opplevelser. Men det er ikke det Staff mener. Han mener at incest ikke er alvorlig, og påtvinger dermed sine opplevelser på andre som har mye mer alvorlige traumer og opplevelser etter seksuelt misbruk enn det han har.

Skrevet

Man må lese alt pila! Jeg gjentar:

Det blir helt feil når ikke alle fakta kommer på bordet og ikke alle skal bli hørt! En ting dere kan bruke våre historier på er å kanskje ikke synes automatisk så synn på alle, slutte å legge ord i munnen våres om hvordan vi helt sikkert har/har hatt det og å måtte redde oss fra ett eller annet vi selv ikke ser. For å nevne noe...

Det er faktisk skummelt om voksene lager seg en "regel/norm" for hvordan feks barn skal og bør reagere på feks vold og hvilken terapi/hjelp man tilbyr i etterkant! Man kan for noen i værste fall bare gjøre vondt værre...

Kanskje man heller kan spørre seg hvorfor noen mener dette da, selv om vi er i fåtall, istede for å argumentere for at det ikke er så viktig. Du går jo selv rett i "fella"!

Skrevet

Ja, men vet du om det var slik det startet? Vet du med sikkerhet at ikke Staff har forsøkt å gå andre veier for å bli hørt og å bli tatt sakelig?

Jeg får bare lyst til å rive av meg håret for manges argumentasjoner og kan fort se for meg at det er lett å bli som staff om man blir provosert i mange nok år, uten at noen gidder høre!

HI

Skrevet

Ja og 20:16 er sef HI

Skrevet

Staff er en forbanna noldus. Uansett hvordan man vrir og vender på det, kan man ALDRI forsvare misbruk av barn! Jeg jobber innen psykiatri, og de aller fleste av mine klienter har vært misbrukt av nære omsorgspersoner som barn. Lojaliteten til misbrukeren har vært enormt stor, og svært mange av tilfellene var det ikke voldsomme, brutale overgrep det dreide seg om, men overgrep der ofrene faktisk følte nytelse. Dette bidro selvsagt til at skammen ble helt enorm, og det ble vanskeligere å varsle om overgrepene. Selvsagt takler enkelte situasjonen bedre enn andre, men det er faktisk direkte skummelt å si at det er opp til hver enkelt å definere skadeomfanget, da dette ofte ikke kommer fram i sin helhet før ofrene er voksne.

Når det er sagt, så er jeg enig i det siste utsagnet ditt. Terapien skal tilpasses individet, individet skal ikke tilpasse seg terapien.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du drar Staff inn i dette. Det du vil er å bli respektert for dine følelser og ikke bli sett på som et offer. Det er fullt forståelig.

Men Staff er en mann som mener incest er koselig. Når du drar den mannen inn i en debatt så ber du om bråk. Ville du synes det var en nyttig og koselig opplevelse for din sønn/datter om deres far pulte dem i ræva? Staff er ikke opptatt av at hans opplevelser skal bli respektert, men av at incest og pedofili skal bagatelliseres og normaliseres for alle ofre uavhengig av følelsene de sitter igjen med.

Gjest ->>-
Skrevet

Som nevnt tidligere: Resiliens er et kjent fenomen.

Hva vil du, at man lar være å bry seg om at barn utsettes for vold og/eller seksuelle overgrep med mindre de klager?

Skrevet

Hvorfor skal man ikke høre på det svakeste ledd? De representerer jo en virkelighet som de kan komme til å dele med flere dersom de "sterkeste" av ofrene får definisjonsmakten. Å bagatellisere det som har gjort stor skade på en person, med argumentet om at det gjorde mindre skade på en annen er som å si at vedkommende reagerer feil eller ikke er sterk nok, eller er mindre normal i sin reaksjon.

Min diagnose på deg: du hater offer-stempelet, fordi din selvrespekt ikke tilllater deg å være noens offer. Når du mot din vilje likevel er blitt det, lar du selvforakten gå utover dem som er enda lavere enn deg på rangstigen. For du unngikk jo tross alt å bruke heroin, ikke sant, det beviser jo at alle kunne skjerpe seg og ikke oppføre seg så ubehjelpelig etter noen skarve overgrep?

Min lidelseshistorie er lengre enn din (mange flere overgrep, fra flere personer), men jeg har ikke på noe tidspunkt misbrukt rus - hva gjør DET meg til? Hva gjør det deg til? Ja, etter din logikk gjør det deg til et svakere ledd eller til en mindre sterk person. En man ikke trenger å synes synd på.

Jeg syns den tankegangen er en farlig vei å bevege seg ut på. Verken du eller jeg fortjente det vi fikk, og verken du eller jeg kan noe for de reaksjonene vi hadde etterpå. Og verken du eller jeg er et "flinkere" offer eller mer "normale" enn noen andre. Min virkelighet er at jeg trengte ikke rus for å legge det bak meg, din virkelighet er at du trengte rus men ikke heroin, en tredje person har opplevd at selv med heroin er opplevelsene like til stede i hverdagen hennes og fortsatt plagsomme for henne.... det finnes ingen fasit på mennesker. Vi må ikke begynne å ta høyde for at overgrep "kan være OK" å oppleeve som Staff syns. Det kan ødelegge mennesker selv om han mener det ikke ødela han. (Jeg syns for øvrig at når han kan si noe sånt til en kvinne som etter incest har drept sin egen far, vitner det om et avstumpa følelsesliv, men det er bare min mening.)

Skrevet

... i den grad terapi tibys... i den grad offeret våger å be om hjelp! Det skaper ikke bedre kår for dem som trenger å snakke om det, når sterke personligheter framholder at det ikke er farlig eller skaldelig - sånne som Staff.

Skrevet

Staff er ekstrem - det har jeg sakt mange ganger! Men jeg kan forstå at man kan bli ekstrem av å aldri bli hørt. De som har opplevd ting som staff (jeg er helt sikker på det finnes flere), kommer aldri på din dør...

Utover det trenger du egentlig ikke lære meg så veldig mye om det der fordi jeg selv er ett offer, men jeg er ett offer uten behov for terapi. Ett offer som klarer meg bra og som er luta lei av at alle skal bestemme et spesielt reaksjonsmønster. Jeg er gal fordi jeg ikke sliter....! Hvorfor det? Hvorfor er det så vanskelig for dere forståsegpåere å se at det finnes unntak, unntak som klarer seg bra? Det jeg derimot innimellom har undret meg på er om jeg er gal i hodet fordi jeg ikke reagerer slik samfunnet vil at jeg skal gjøre og det mener jeg er svært uheldig!!! Det må kunne gå ann å ha opplevelser og å ha taklet dette bra på egenhånd uten at andre skal måtte fortelle deg hvordan jeg egentlig har det og gjøre meg usikker på egen selvinnsikt og vurderingsevne! Man skal ikke forværre en persons opplevelser eller livssituasjon i hungeren etter å måtte hjelpe!

HI

Skrevet

Av den grunn burde enkelte personer vært fratatt ytringsfriheten.

Skrevet

Ja du er sikkert kjempeflink. Hvis du ikke har bruk for hjelp, hvorfor vet andre at du har opplevd dette, og tilbyr hjelp du ikke vil ha fordi du ikke sliter?

Skrevet

Takk skal du ha! Du går rett i fella og setter diagnoser med en gang! Det er slike som deg jeg vil til livs - klassisk eksempel faktisk

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...