Gå til innhold

Dere med store familier - 4 barn eller flere - har alle barna eget soverom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker 4 barn, snart en til på vei, au pair og så et kontor til pappa. Blir ufattelig stort hus man må ha.

Er det virkelig nødvendig at alle små har eget soverom?

Skrevet

Ikke før de blir eldre! Jeg kommer fra en søskenflokk med syv barn, og vi delte mye rom. Ikke i tenåra siden de eldste hadde flytta ut, men i barndommen. Vi har fire barn, og på sikt skal vi ha et hus med fire soverom siden alle vil bo hjemme i tenåra. Kontor til oss, vi jobber mye hjemme i perioder, kan vi ikke prioritere. Under en trapp er jo et greit sted å sitte, og på kjøkkenbordet etter barna er i seng. Au pair hadde ikke vært dumt, men da vil jeg ha en egen selvstendig del som kan leies ut eller kan lett bli en del av huset når barna kommer i den alderen at egne rom blir viktig.

Skrevet

Vi har 4 barn. Pr nå har de 3 guttene hver sitt rom. eller dvs, ene ligger på det som egentlig er kontor/gjesterom. Vesla ligger fortsatt inne med oss. Nå skal vi snart flytte til et hus vi skal leie i ca 1 år, og der er det bare 3 soverom, så da må to og to barn dele rom (når vesla begynner å sove rundt vel og merke). Mens vi leier skal vi bygge hus, og da skal alle barna få hvert sitt ganske store rom (18 kvadrat hver) + at vi skal ha soverom og et kontor, loftstue og kjellerstue/kinorom. Og ja, det blir et stort hus. Har ikke fått tall på BOA/BRA fra arkitekten, men vil tro det ender på ca 320-350 kvadrat som vi disponerer selv, og så skal vi leie ut ca 70 kvadrat. Au pair har vi ikke tenkt å ha, så det har vi ikke beregnet inn.

Jeg tror absolutt ikke alle barna må ha egne rom. Våres kan fint dele rom nå som de er små i hvertfall, men når de blir tenåringer synes jeg det er ok at de kan få mulighet til egne rom dersom det går an. Går det ikke an, vel, så går det ikke an, og sånn er det. de overlever nok helt fint uansett, egne rom er ikke det viktigste i livet, men en grei luksus om man har mulighet til det.

Skrevet

De to eldste har vær sitt rom, de to yngste vil etterhvert dele, men forløpig ligger minstemann inne hos oss. Tror det blir koselig for de å dele, spesielt siden de er så tette i alder. Innen de trenger vær sitt rom har nok eldstemann flyttet ut...

Skrevet

Alle 5 unga her har hvert sitt sovrom, dem har delt litt undervei, men nå det er umulig at dem skal dele. ( Jeg kunne ønske meg et kontor)

Skrevet

;) Takk for svar vi sitter og ser på boliger nå og jeg har bare sett drømmehuset *drømmersegbort*

Dessverre er det nok litt for langt unna Oslo. Men tror nok at vi i alle fall trenger 5 soverom til å starte med :)

Hvilken bil kjører dere damer? Har alle 2 biler??

Skrevet

Pr dags dato har vi bare èn, corolla verso med 7 seter. Siden de to ekstra er i baggasjerommet duger den ikke som feriebil, men går greit nok de sjeldne gangene alle 6 skal på tur.

Når jeg begynner på jobb igjen neste høst vil vi trenge en til, men vi er da usikker på om vi går for minibuss eller enda mindre bil siden den kun skal brukes til/fra jobb og vi ikke er bilferie-entusiaster likevel...

Skrevet

Vi har helt bevisst latt barna dele rom mens de har vært små fordi vi mener de har godt av å lære seg å ta hensyn til hverandre og de har også likt dette selv. Her vi bor nå har de 4 eldste hvert sitt rom, de to yngste ligger på vårt rom og de to siste deler rom.

Skrevet

Her har alle fire ungene hvert sitt rom, det er ikke så store rom, men et lite privat krypinn om de trenger å trekke seg tilbake i fred og ro litt. Våre er såpass tett i alder at vi kommer til å ha fire tenåringer i hus samtidig så da har vi prioritert mange små soverom og ikke minst to bad ;)

Har i tillegg en stor kjellerstue hvor barna kan ha venner på besøk. I kjelleren har vi også et rom med store vinduer som kan brukes til soverom om noen av ungene vil flytte ned der ettersom de vokser til (vi har inngang i kjelleren)

Au-pair skal vi ikke ha så vi trenger ikke plass til det, kontor er også en luksus vi ikke unner oss. Men har to stuer, en TV-stue og en stue uten TV.

Huset er på ca 250 kvadrat.

Delte forresten rom med min 3 år yngre søster da jeg var tenåring og det gikk veldig greit det også, men det resulterte jo i at vi aldri var hjemme lenger da vi fikk kjærester (vi overnattet hos han isteden ;))

Vi kjører en Ford S-max som familiebil men mannen har en liten og gammel Toyota som han bruker til jobb.

Skrevet

Akkurat sånn hadde vi det også, ostar:) Når vi snakker om barnedommen vår har vi ingen dårlige erfaringer med det, og når vi kom hjem i studietida endte jeg og broren min ofte opp på samme rom fordi det var koselig.

Vi har ikke bil siden vi bor midt i sentrum og inntil nylig hadde vi en disponibel bil i helgene. Nå med fire barn trenger vi en 7-seter. Noen tips? Max 200 000,-.

Skrevet

Vi har foreløpig bare 3 barn, men aller har vært sitt rom. Selv om de er små ennå, ser jeg tydelig at de har behov for privatliv, rom for å være alene med sine egne saker osv. Så for oss er det prioritert at alle skal ha hvert sitt soverom.

Vi har i tilleg vårt soverom og vi har et kontor/gjesterom. Hadde vi harr ordentlig kjellerstue, så hadde vi kanskje rgeid oss uten kontor. men det har vi ikke pr i dag, og jeg orker ikke å ha PCer, jobbeutstyr osv spredt utover kjøkkenet eller spisestua. Så her er kontor prioritert.

Skrevet

Erteposen + 4 - sentrum Oslo?

Vi har tenkt litt på en Volvo xc90. Synes den er fin og ikke så voldsom heller selv om den er litt dyr da men mener bestemt gulesider burde ta til vett og forstå at hans sportye bmw ikke er ideell mer ...kniiis.

Skrevet

Sentrum Bergen, men jeg bodde ganske mange år av barndommen i sentrum av Oslo med syv søsken. Jeg har sett på en peugeot med syv seter. Må finne litt ut av det.)

Skrevet

VI har 4 barn og alle har eget soverom....De "passer" ikke i alder og kjønn te å dele rom...Har gutt og jente som går på ungd.skole og gutt og jente som går i bhg. De små kunne selvsagt delt rom, men de har så ulik lek og ulike leker at siden vi har nok rom har de hver sitt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...