Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger desperat hjelp!!

Hordan får man en baby på snart 9mnd til og legge seg for natten i rimelig tid???

Skrevet

Sørger for at babyen ikke sover etter klokken 15. Gir kvelds, melk, steller/bader og pusser eventuelle tenner og så legger babyen i sengen (ca kl 19), sier god natt og går ut av rommet. Begynner babyen å gråte går man inn, roer den ned i sengen og går ut med en gang den slutter å gråte, så inn igjen når babyen begynner å gråte igjen (evt lytter litt til gråten, trenger ikke å gå inn for bitte litt sutring). Fortsett med dette de øren-og-nitt-tusen gangene det tar de første 2-3 kveldene, så bør det komme en bedring og etter 1-2 uker burde babyen legge seg ganske fint til ønsket tid. Lykke til :-)

Skrevet

Tusen takk for råd! Jeg begynner å bli ganske desperat her...

Jeg har prøvd og bare legge han sånn som du sier, men han blir helt hysterisk!

Han har ikke sovnet av seg selv en eneste gang i hele sitt liv.

Han sover ikke etter 16.00, så ammer jeg han i søvn ca 19.30. Da sover han ca en halvtime, så er han våken til jeg legger meg ca 00.00

Skrevet

hvis jeg husker rett sov snuppa 2 dupper på den tiden en ca kl. 9 og en ca kl 13. Ble lagt ca kl 20

Hun ble ammet i søvn og det gikk fint.

Tror du må prøve deg frem, men prøv flere dager i strekk så det blir en "rutine" av det.

Såpass små barn sover ikke nødvendigvis så mange timer i strekk, så vi ignorerte alle råd om å "legge" i 18-19-tiden helt frem til at hun ble så aktiv at hun faktisk sov mange timer i strekk. (hvilken hun gjorde til hun ble 11 mnd, så var det slutt, men det er en annen sak)

Hva slags service får den lille når han våkner?

Det bør du tenke over

Skrevet

Tror jeg ville holdt ham våken fra kl 15. Nå som han er nesten 9 mnd så går det "fint" at han blir litt hysterisk. Jeg er veldig i mot å la babyer gråte alene (Ferber-metoden), men tror ikke de tar skade av å gråte litt så lenge de ikke er alene og får trøst om/når de trenger det. Tror du rett og slett må kvinne deg opp, bite tennene sammen og holde ut i noen kvelder. Ofte tar det 2 til 3 kvelder før de skjønner tegningen. Viktigste er at du forsøker å legge ham våken i egen seng og ikke tar ham opp med mindre han blir så hysterisk at du blir bekymret for ham. Da tar du ham opp og holder ham inntil deg uten å bysse til han er noenlunde rolig igjen, og så legger ham ned. Om/når han reiser seg opp, så legg ham ned og si vennlig og bestemt "nå er det natt og du skal sove". I starten kan det kanskje hjelpe å enten la ham holde hånden din eller holde en hånd på pannen hans og en hånd på brystkassen hans.

Det er ikke uvanlig at babyer småvåkner en del i løpet av kvelden, og de som ikke sovner av seg selv våkner gjerne mer til fordi de ikke vet hvordan de skal finne roen igjen alene. Jeg vil tippe du vil få det lettere med å roe ham når han evt våkner igjen når han har lært seg å sovne selv. Vår lille på 8,5 mnd pleier også å våkne 1-4 ganger på en normal kveld (mellom kl 19.30 og 23), men for det meste roer hun seg veldig lett, noen ganger alene. Før vi fikk henne til å sovne selv slet jeg mer med å få henne rolig igjen.

Håper du finner ut av det, er kjempeslitsomt når de holder på slik. Du har min varmeste medfølelse her.

Skrevet

Jeg er motivert. Jeg skal prøve å holde han våken fra 15.00

Han får nok alt for god service. Han tulles og koses med hele kvelden

Jeg skjønner jeg må ta meg selv i nakken. Jeg klarte det jo med storebror.. Det er litt vanskeligere å være streng denne gangen merker jeg.

Jeg har lest så mye om at barn ikke skal ligge og gråte osv..

Det blir jo litt gråting i en sånn periode, det må man jo bare innse..

Dere får krysse fingrene for meg! :)

Tusen takk for at dere tok dere tid til og svare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...