Gå til innhold

Moderator Patetikum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Haha! Det hadde jeg også gjørt hvis jeg var nonne. Sykle uten sete altså:)

Og alt høres morsommere ut på svensk. Ta bare putetrekk...örngott!

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Ja, veit du, det har jeg slåss med mange ganger - av typen arrangementer der man forsøker å finne ut hvilke sovemuligheter som finnes. Og mellom hver gang har jeg greid å glemme det, det gir jo overhodet ikke noen mening som jeg kan henge det på, og jeg leser mye svensk litteratur i original fordi jeg liker det, så det er ikke fordi jeg aldri er borti svensk, heller. Hva kommer det fra, noe med ører?

Skrevet

Jeg har alltid tenkt at det er fordi det er godt for ørene. Til forskjell fra å ligge på en morken trærot.

Gjest sug lut
Skrevet

Ja, men så er jo øregodis for meg egentlig noe helt annet, så jeg var ikke helt sikkert.

Jeg skal aldri bli sånn munk som har trerot under hue. Takke meg til pute. Og dyne. Min datter mener meget klokt at de viktiste tingene i livet er - i prioritert rekkefølge:

1. Kos

2. Dyne

3. Tisse når man må

Skrevet

Synes min teori var bedre...

Örngott

Från Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök

Örngott draget över en anatomisk kudde

Örngott är det överdrag i tyg som i påsliknande form träs över kudden i sängen.

Örngottet är lätt avtagbart för tvätt, till skillnad från det överdrag som heter kuddvar, som används på kuddar som inte ligger i sängen. Kuddvaret kan också vara avtagbart men är ofta anbringat och monterat kring kudden med sömmar i avsikt att inte tas upp.

Enligt Gösta Bergmans etymologiska ordbok Ord med historia, finns en tolkning från Uppsalaprofessorn Adolf Noreen att örngottets ändamål var att "fånga upp öronen". Ordets föregångare finns belagda i Karl XII:s bibel från 1703 och i medeltida skrifter från 1480, vilket således tyder på att föremålet varit i bruk sedan den tiden.

Örngottshuva är den del av örngottet, (eller ett kuddvar) som har sytts som en bård, broderad eller mönstervävd, på den kortsida av textilien som är avsedd att vara synlig utåt rummet i en inbyggd allmogesäng.

Skrevet

Hehe. Ja barna har riktige prioriteringer her i livet.

Gjest sug lut
Skrevet

Kuddvar er jo så greit for det er vårt putevar, det burde brukes mer :D

Skrevet

Du får overbevise det svenske folket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...