Patetica fåkksi Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 1. mai 2010 Ja, faktisk så klinger Webmaster Patetikum enda bedre, men jeg tror hele siden hadde blitt sletta etter tre sekunder om jeg skulle ha hatt ansvaret for noe så teknisk.
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #6 Skrevet 1. mai 2010 Moderator pateticus. Moderator er hannkjønn. Eventuelt moderatoria patetcia.
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #7 Skrevet 1. mai 2010 Fy faen så kjedelig jeg er. Og nerdete. Beklager.
Gjest sug lut Skrevet 1. mai 2010 #8 Skrevet 1. mai 2010 Nerding er for de utvalgte få. Jeg koser meg fremdeles med "reinkalvsria" til Toxic og forteller glad om mitt nylærte ord til alle. Noen blir da selvsagt litt rare i ansiktet og får en slags hinne over øynene.
Patetica fåkksi Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 1. mai 2010 Patetcia, tante grusom? Litt inspirert av den spanske prinsekonen Letizia liksom? Hva med bare Moder Patetica?
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #10 Skrevet 1. mai 2010 Ja, den hinnen over øynene har jeg sett mer en en gang hos folk jeg snakker med. Hinnen etterfulges gjerne av "ja, akkurat ja" ...
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #11 Skrevet 1. mai 2010 Latin, kjære deg:) Mater Patetica regina dibensis.
Gjest sug lut Skrevet 1. mai 2010 #12 Skrevet 1. mai 2010 Hehe, eller "å ja...". Men jeg har heldigvis noen som er takknemlig publikum innimellom, ellers måtte jeg blitt sånn kattedame som hytter med neven og snakker med seg selv på gaten og blir funnet et år etter sin død halvt oppspist av kattene sine.
Patetica fåkksi Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 1. mai 2010 Patetica La Moderante del Dib y sus santos?
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #15 Skrevet 1. mai 2010 hahahaha! Jeg ser det for meg, Sug Lut! Kanskje best å satse på kaniner, sånn at man blir ett pent lik i hvertfall.
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #16 Skrevet 1. mai 2010 Hovedregelen er -us = hannkjønn -a = hunnkjønn -um= intetkjønn Men finnes mange unntak. For eksempel så er nauta (sjømann) hankjønn, selv om det slutter på a. Det er fordi mange benevnelser stammer fra gresk og da får a endelse selv om det er hannkjønn. Samme med agricola (bonde). Domus (hus) er hunkjønn selv om det slutter på us. Derfor blir det domus nova, og ikke domus novus. Kan fortsette i evigheter.....
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #17 Skrevet 1. mai 2010 og jeg fikk nesten orgasme over at noen faktisk spurte meg om latin!
Gjest Skrevet 1. mai 2010 #18 Skrevet 1. mai 2010 Jeg har hørt at man må ta en latineksamen dersom man studerer medisin, mulig det er feil, men latin er jo vakkert og poetisk! Takk for innføringen. Tar du latin av ren lyst eller fordi du må i en eller annen sammenheng?
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #19 Skrevet 1. mai 2010 På medisinstudiet lærer man vel bare medisinske fagtermer på latin? De lærer ikke grammatikk. Jeg leste latin av ren lyst, men har hatt utrolig mye utbytte av det i alt jeg har studert i ettertid.
Patetica fåkksi Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #20 Skrevet 1. mai 2010 På spansk er det ofte sånn at internasjonale ord er unntaket. Altså at hankjønn da slutter på -a og hunkjønn på -o. La radio f.eks.
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #21 Skrevet 1. mai 2010 santos? Helgen eller noe? Synes jeg var snill som opphøyde deg til dronning jeg:)
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #22 Skrevet 1. mai 2010 Ja, tror det er vanlig i mange språk at utenlandske ord får "feil" kjønn i forhold til endelsen. Er slik på russisk også.
Gjest sug lut Skrevet 1. mai 2010 #23 Skrevet 1. mai 2010 Jeg tror faktisk at det kan bli øggli uansett når salaten tar slutt...
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #24 Skrevet 1. mai 2010 Ja, det er sant. Blir litt som man tager vad man haver, sa nunnan i gurkhagen-prinsippet.
Gjest sug lut Skrevet 1. mai 2010 #25 Skrevet 1. mai 2010 Det der høres mye morsommere ut på svensk, faktisk Har du hørt den om nonnene som hadde gymtime og sykla rundt og rundt i klostergården? Etter en stund kom abbedissen ut og ropte "Hvis dere ikke kommer inn igjen snart så setter jeg alle sykkelsetene på igjen!".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå