Gå til innhold

Familiehund? Hva skal vi velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker oss hund og er interessert i å høre deres erfaringer og råd.

Vi skal flytte lenge innover i landet, og der er det kaldt på vinteren. Gjerne rundt -30C. Vi vil ha en hund det er litt størrelse på. (Mannen ønsker ikke en femi-hund), samt at vi gjerne vil bruke den på skitur om vinteren.

Det vi har vært inne på er blant annet boxer og newfoundlander. Vi ønsker ikke fuglehunder, schäefer eller huskyer.

I tillegg har vi termin i desember og har en på 11 og ei på 18mnd.

Har dere noen anbefalinger?

Fortsetter under...

Skrevet

Hva har dere å tilby hunden da? Av tid/penger/plass osv?

Skrevet

Ville valgt newfondlander framfor boxer, basert på vintertemperaturen du nevner + ønsket om skiturer. Hva med Leonberger? Flotte familiehunder med utmerket gemytt :)

Skrevet

Det viktigste når man skal velge en hund er at den passer familje strukturen når det kommer til boende, muligheter for å være ute, tid man vil legge ned på å aktivt bruke på hund, intresser, barnevennlighet,osv, osv.

Altså da mener jeg at man skaffer seg ikke en Alaskan Malamute om man ikke er over middels inntressert i MASSE utekativitet og muligheten for å ha de boendes ute. Det ville vært plageri å sette de i en leilighet i sentrum for så ha tid til noen regelmessige lufteturer i løpet av en dag.

Eller at man skaffer seg en liten Chiahuahua hvis man har lyst på en vandrekamrat i fjellet.

Skrevet

Boxer sliter i kulda. Har selv hatt Boxer og bodd perioder på innlandet med 30 minus, det var lite gøy for han... Hadde jakke/dekken til han, men potene ble kalde g han ble stiv og fikk vondt i leddene.

Forøvrig er Boxer en kjempeflott hund, de fleste er veldig glade i barn, men de er tunge i kroppen og klumsete, og gjerne ganske så aktive og ville i barndommen, så man må være forsiktig når man har små barn, kan fort skje en ulykke(ikke med vilje, men de klarer ikke beherske seg alltid)

Ville valgt en med stor, god pels, a'la de som er nevnt over her. De er også sore, godmodige hunder som egner seg fint sammen med barn.

Skrevet

Ja leonberger trur jeg vil kunne være et godt valg :o)

Annonse

Skrevet

Små hunder er ofte undervurderte! Har hatt mye rart av hunder, blant annet en dvergpuddel. Han var rene fjellgeita på tur, hadde ingen problemer med å gå ei uke i fjellet i ulent terreng.... Så har du kun ei uke i ny og ned å avse på skikkelige turer er det bedre å kjøpe en liten hund som har det bra hele året og i værste fall kan sitte i sekken ei time om den blir sliten, enn å kjøpe seg en border collie el som man kun har mulighet til å "børste støv av" ett par uker i året!

Skrevet

Kan kle på hunder også, så man trenger ikke langhåret hund....det og snø er ikke alltid en god miks.

Hvis dere har erfaring med hunder, er rolige folk så anbefaler jeg Staffordshire bull terrier, kjempe hunder.Prisen ligger på 12 000kr, men man må velge seriøs oppdretter.

Finere familiehund får man ikke, veldig fine med unger hvis de er oppdratt i riktig familie.

Og ja, det er en lovlig rase, den må ikke forveksles med AM-staff.

Skrevet

Pøhh, en Chihuahua kan da fint vandre på fjellturer skal jeg si deg. Kanskje ikke i "Lars Monsen-skala" , men min venninnes lille Odin har masjert avgårde på flere lange fjellturer enn mange hunder jeg kjenner.

Skrevet

Jada hehe er ikke i tvil om det, men tenkte at det fremgikk at jeg mer tenkte Lars Månsen skala ,og ikke en hyggetur i fjellet en gang i ny og ne.

Skrevet

Så i tredve minusgrader skal de kle på hunden ytterklær i tillegg til seler? Høres tungvindt ut.

Skrevet

Og igjen 18.11 var meg.

( når skal jeg lære meg dette da?)

Skrevet

Ikke heng der opp i rase! Og kjøp ikke valp om dere aldri har hatt hund før. Kikk på omplasseringer, feks charlottes omplassering, her finner dere hunder hvor egenskapene dens er beskrevet på godt og vondt. Dette er som oftest stabile hunder det ikke vanker overraskelser på, noe det ofte kan gjøre på valper.

Videre er de reale mennesker som sier om du er helt på utur med valget ditt simpelten fordi de ikke ønsker hunden i retur nok en gang... Så må det også nevnes at du dessverre må styre unna FOD

Masse lykke til :)

Annonse

Skrevet

Det finnes veldig mange trekkhunder som går med dekken og sele... Det er slikt man gjør det om man bryr seg om hunden sin og været er kaldt...

Skrevet

Schæfer, boxer, puddel (mellom eller stor), collie og mellomstore og store terrier er hunder som kan være en utfordring. Har jobbet med mange typer hund, og det er disse som går igjen som skikkelige tenåringsbomber;) Men ellers er de herlige hunder, som oftest trenger mye mosjon, og muligheter til å løpe fritt med jevne mellomrom. De er herlige familiehunder, har selv en schæfergutt som er hormonbombe og tenåring, men etter at babyen kom i hus tripper han rundt som han er redd for å gå gjennom gulvet, og vil helst være med på ALT. Store hunder. eks. newfoundland, leonberger, st. bernhard osv. er roligere hunderaser, men husk, de er store, og det skal lite energi fra dem til at det merkes godt. De tar også myyye plass. Men en energiplugg som err liten er f.eks cairn terrier, west higland white terrier, eller irish soft coated terrier, de er små og mellomstore, og blir det du venner de til. men de har terriergemytt.. stabeist..! HUSK at ingen av disse er utehunder! Husky, mamalute osv er flotte hunder og kan stå mye ute, men jeg mener at så lenge de er alene som hund i familien så har de ingenting 24/7 ute å gjøre, disse hundene passer som utehunder hvis de har en flokk å høre til. Men en god blanding med mulighet for mye mosjon så vil de også være flotte hunder!

Dere bør kjøpe dere noen hundebøker, rasebøker, lese, dra på besøk til kenneler, oppdrettere og bruke tiden godt. Plutselig så ser dere hunden dere vil ha, og da er det gjort!

Skrevet

Hvorfor har ingen svart Golden Retriver- de er jo kjent for å være familiehundene over ALLE familiehunder. Femi? Neei... Ta med på tur i fjellet? Jaa...

Skrevet

Ja, stakkars - en missforstått rase som er avlet i stykker og dessuten befinner seg relativt høyt på bittstatistikken... Det er dessuten en jakthund

Skrevet

PS: Har dere sjekket ut Samjoedhundene? De skal være flotte familiehunder, liker kulda, bra trekk- og kløvhunder. De er utrolig vakre! Vi vurderer en slik med tid og stunder. Søk opp så tror jeg nok du forelsker deg du også ;) 18:20.

Skrevet

Pene dyr, men er du ikke glad i håndarbeide så glem det. Og med det mener jeg selvfølgelig at du skal være mer enn middels interessert i pelsstell for å orke en slik innendørs...

Skrevet

Ja, og Leonbrger er vel ikke noen jakthund?? Tåler sikker 30- med den tykke pelsen sin og... Golden Retrivere er flotte familiehunder. Lette å dressere er de også..

Skrevet

Dette er hunder som trives best utendørs. Men det er en fordel å ha to. En del pelsstell, ja...

Skrevet

Nå har ikke jeg foreslått Leonberger...., men greit nok - NEPE!

De er lette å dressere og hva lærer de seg da like fort? Feil! :D Nettopp.... Tenk litt på den du.

Skrevet

Kan jeg få spørre hvorfor ikke husky?

Skrevet

samojeder er flotte hunder, man må passe på at de ikke blir for aktive når det er veldig varmt ute pga pelsen, og det å ha en superhårtørker til pelsen når de har badet/blitt våte pga at de fort får hudproblemer ellers.

Skrevet

Så du ville anbefalt en småbarnsfamilie med lite erfaring med hunder å valgt en hund som var egenrådig og vanskelig å dressere fordi da er det vanskeligere får hunden å bli "feillært"?? Ja, den tenker jeg på, og det virker for meg skikkelig logisk, ja... Ja, da kan gå for en Spansk Kanarihund eller en Husky, for de er det vanskelig å både dressere og "feillære"... Golden Retriver - nei Gud forby de utyskene av noen hunder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...