Cat.68 Skrevet 1. mai 2010 #1 Skrevet 1. mai 2010 Denne la jeg ut her tidligere en gang da debatten raste om samme tema, Synes den passer igjen jeg. "jeg leste en gang, noe Astrid Lindgren hadde fått fortalt av ei mor. Fant igjen boken og her skriver jeg i sin helhet hva som stod der. Synes den sier alt om temaet, og er en aldrig så liten tankevekker. Tilater meg å oversette teksten til Norsk så godt jeg kan. "" Så til dere som roper etter hårdere tak og strammere tøyler ,vil jeg fortelle hva en gammel dam en gang fortalte meg. Hun var da ei ung morpå den tiden da når man ennå trudde på "spar på riset og du ødelegger barnet". Eller det vil si, hun trudde egentlig ikke på det, men en gang hadde den lille gutten hennes gjort noe, slik at hun følte han måtte smake riset. HUn sa at han selv måtte ut å finne riset (sk.risbastu på svensk), det første i hans liv. Gutten gikk å var lenge borte. Til sist kom han gråtende hjem og sa: "jeg fant inget ris, men her har du en stein du kan kaste på meg". Da begynte også mamman å gråte fordi hun såg plutselig alt fra guttens øyne. Han åtte ha tenkt at " min mor vil faktisk gjøre meg ille, og da går det vel like bra med en stein". Hun slo armene rundt ham og de gråt en stund sammen. Så la hun steinen på en hylle i kjøkkenet, og der fikk den ligge kvar til evig påminnelse om det løftet hun ga seg selv i den stunden: ALDRIG VOLD! Cat.68
Cat.68 Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. mai 2010 Av dette var det det eneste du annså som viktig??
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #5 Skrevet 1. mai 2010 Første jeg så gitt! Og videre må jeg undre meg på om du i det hele tatt har lest den tråden?
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #6 Skrevet 1. mai 2010 Jeg har lest mange debatter om vold, dasking, knipsing osv her inne. Føler at når man har emnet oppe så er denne passende. Og uansett trur jeg ikke det skader noen å lese det. Men for all del hvis det er det faktum at jeg som svensk har litt problemer med å huske at man ikke skal bruke g i ordet Aldrig er det eneste som var viktig, skjønner jeg jo at du ikke akkurat var i målgruppen for å finne dybden i teksten.
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #8 Skrevet 1. mai 2010 Jeg får tårer i øynene hver gang jeg leser den historien. Tenk at det finnes folk som bevisst påfører barna sine smerte. Og dere som klager på skrivefeil. Tanken har ikke slått dere at det finnes andre nasjonaliteter her inne?
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #9 Skrevet 1. mai 2010 Aldri G i aldri!! Var faktisk det jeg og hengte meg opp i.. Desverre..
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #10 Skrevet 1. mai 2010 Cat: vi utlendinger er visst ikke velkomne her inne....
Cat.68 Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 1. mai 2010 Ja tante grusom, denne teksten gikk rett i hjertet på meg første gangen jeg leste den som 19 åring og førstegangsgravid. Og den taler for seg selv.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #12 Skrevet 1. mai 2010 De hersketeknikkene du bruker i samtlige svar/innlegg cat er rett og slett usmakelige!
Cat.68 Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 1. mai 2010 hehehe, bare så synd for dem som måtte mene det at jeg gjør som jeg vil ;o))
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #14 Skrevet 1. mai 2010 LIker godt den teksten jeg også Og til dere anonyme som skriver at man aldri kan skrive aldrig, dere vet at man kan skrive aldrig på nynorsk? Siden teksten er oversatt, så er det nok derfor det er en liten blanding^^; Minner meg på at jeg burde være flinkere til å lese Astri Lindgren sine historier og bøker til vesla:)
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #16 Skrevet 1. mai 2010 Og så er Cat svensk da. ER DET MULIG å henge seg opp i noe sånt etter et sånt innlegg? Helt nydelig skrevet. Rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #17 Skrevet 1. mai 2010 Ja man finner alltid en god forklaring...! Nå er lindgren svensk og cat fra østlandet etter hva jeg kan huske fra se&hør, så den unnskyldningen gjør det egentlig bare dummere, men ok...
Cat.68 Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #18 Skrevet 1. mai 2010 Hahaha, den var god anonym 18.20. Du husker ihvertfall fryktelig dårlig, For jeg er fullblods svenske og bur i Midt-Norge, ;o))
Villa Perlesukker Skrevet 1. mai 2010 #19 Skrevet 1. mai 2010 Flott skrevet;) Er så enig så enig. Da jeg var 19 og i diskusjon med min kjære far sa han alltid. Den som tyr til banneord og vold har tapt! Slik har jeg prøvd å leve livet også. ALDRI banne og slå noen selv hvor gjerne jeg skulle gjort det noen ganger:)
sånn ca Skrevet 1. mai 2010 #20 Skrevet 1. mai 2010 Poenget mitt var at i Norge kan man faktisk skrive aldri på bokmål og aldrig på nynorsk. Så det heter ikke aldri aldrig generelt i Norge, det gjelder bare for bokmål^^ Jeg kan veldig lite om svensk og samme om cat, så om unnskyldningen holder mål for en skrivefeil som egentlig er helt uvesentlig i det hele tatt er opp til deg. Det står jo i teksten at hun prøver å oversette så godt hun kan, og likevel så er det at det ikke er korrekt skrevet som er det viktigste enn selve teksten så sier det mere leseren;P Det hjelper ikke bare å kunne skrive å lese riktig, forstår man ikke budskapet så kan man holde seg til enklere lituratur som Donald;P (det hender seg det er noen skrivefeil og hakke på der å^^)
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #21 Skrevet 1. mai 2010 Nå var det vel ingen som sa noe om at du er norsk cat? Og at man glemmer hvor du bor betyr jo bare at du ikke setter så dype spor. Irriterende eller hva?
Gjest Skrevet 1. mai 2010 #22 Skrevet 1. mai 2010 Den her bør alle vordende foreldre lese, mens de ennå flyr og lurer på hvordan de vil reagere når barnet en gang i framtiden trenger å straffes for noe....
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #23 Skrevet 1. mai 2010 Poenget er at man ikke kan bruke denne teksten som er søt nok, for å argumentere for/i mot at noen faktisk kan ha hatt en tøff barndom uten å ta skade av det. For det var det som trigget cat til å komme med denne....
tante grusom master of law Skrevet 1. mai 2010 #24 Skrevet 1. mai 2010 Hvorfor argumentere med om barna tar skade av det senere i livet eller ikke. Det er vel like ille at barnet føler smerte og fornedrelse der og da?
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #25 Skrevet 1. mai 2010 Aldrig på nynorsk betyr jo ikke det samme som aldri på bokmål.. Aldrig på nynorsk er jo eldre, som i ein aldrig mann..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå