Gå til innhold

Hvor viktig er rutiner? Trenger råd!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg sliter litt med diskusjon med samboer. Jeg er hjemme med mini (7mnd) mandag til fredag, også har pappa fri i helgene, så da er vi hjemme sammen. Jeg prøver å gjøre de samme tingene omtrent til samme tid hver dag, soving, spising, leking osv. Om dette er mest for meg selv eller for mini, er vanskelig å si ( jeg er veldig glad i rutiner og det er funker). Men hvertfall i ukedagene funker dette bra, synes jeg. Men i helgene sklir det ut. Jeg føler selvsagt at jeg vet best og kjenner mini best, men prøver så godt jeg kan å invovere pappa`n. Men jeg synes rutiner viktig, men det er ikke min samboer nødvendigvis så opptatt av. Så ender ofte med at han ikke gidder, tar han opp fordi han ikke sovner med en gang osv. Det er kanskje småtteri, men det ender som regel med krangling og disk hver helg, selv om vi gleder oss til helgene, så blir det bare tull. Skal sies at jeg føler meg ganske sliten, selv om det er litt vanskelig å innrømme...

.

Vi har vært veldig flinke å kommunisere før vi fikk barn, men det har blitt litt vanskelig i det siste. Han føler veldig at jeg overkjører, selv om jeg prøver å la være,

Tips mottas...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rutiner er viktig, men man trenger ikke å bli slave av rutinene. Det må også være rom for forandring og det å gjøre ting på impuls. Spesielt i helgene

Skrevet

Er nok greit å halde sovetidene og rutinane rundt sånn nokonlunde, men måltid og leik varierar ein del her hjå oss.

Skrevet

Jeg synes ikke rutiner er så superviktig for så små barn må jeg innrømme - bortsett fra når det gjelder søvn!! Måltider varierer både i mengde, type, antall, tidspunkt, leking varierer utfra mitt og lilles humør, hva vi skal i løpet av dagen osv, stelling varierer også endel.. Noen dager bader og koser vi oss, andre dager blir det raske sveip med våtserviett - uten at det er noe planlagt. Plutselig har det gått en uke uten bad her i gården, nettopp fordi jeg ikke har noen faste rutiner på det. Men, jeg mener ingen lider av den grunn... Møkk går vekk, og de små sier stort sett ifra når de er sultne eller tørste...

Når det gjelder søvn synes jeg imidlertid at det er supergreit å ha nogenlunde faste rutiner, bare fordi det gjør dagene så utrolig mye enklere og triveligere. Gutten min er ihvertfall ingen stor fan av soving generelt, og jeg opplever at det er mye enklere for han å finne søvnen hvis vi går gjennom de samme ritualene før soving.. bytte til pysj, pusse tenner, vaske ansikt og hender, finne kosebamse og synge faste sanger. Da vet han hva som kommer og han får tid til å innfinne seg med det, + at han synes ritualene med sang og kosebamse er koselig, så jeg ser at han mer og mer forbinder selve leggingen også med kos. Han blir bare enklere og enklere å legge ettersom vi følger rutiner og ritualer ganske slavisk med tanke på søvn.

Hva om du og kjæresten din møtes litt på halvveien med at du f.eks får viljen din når det gjelder søvn - dvs. dere gjør det på din måte, og innretter dere etter det tidsskjemaet og den måten du gjør det på i ukedagene. Du kjenner trolig signalene for trøtthet osv bedre enn kjæresten din også fordi du har vært mer sammen med barnet. Jeg opplever ihvertfall at signaler for trøtthet er ganske annerledes på dagtid enn de er på kvelden, av en eller annen grunn.. Og, så gir du kjæresten din friere spillerom når det gjelder spising, leking og andre aktiviteter.. Du må sikkert telle til ti noen ganger, og det må han også.. .men da har dere jo "fått litt" begge to.. Det er så kjedelig å krangle om sånne ting, når man egentlig bare vil kose seg

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...