Gå til innhold

Jeg har ikke tatt antidepressiv medisinen min på noen dager og føler meg sååå dårlig. Kan det være en sammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg dårlig både fysisk og psykisk. MASSE helseangst som blomstrer opp igjen. uff

Skrevet

Man blir avhengig av antidepressiva akkurat som dop og reagerer med abstinenser på samme måte..

Skrevet

tusen takk for et informativt og svært oppløftende svar

Skrevet

Du skal aldri slutte med antidep. tvert. En skal alltid trappe ned til en halv tablett og gjøre dette lenge, for så å gå over på 1 kvart. Da jeg slutta med antidep. så brukte jeg nesten en mnd på å slutte. Det kan faktisk være farlig (mentalt) å kutte de ut tvert.

Skrevet

Det om avhengighet er vrøvl, dette er langtidsvirkende medisiner (litt avhengig av merket du tar, HI?), bl a har de ikke full effekt før man har brukt dem i 4-6 uker, Så det der er positivt feil. Men man skal ikke slutte brått. Hva med å ringe legen din? Og evt trappe opp med en halv om dagen ?

Skrevet

Avhengighet av antidepressiva på samme på som dop er ikke riktig. Antidepressiva blir jo foreskrevet av lege på bakgrunn av en diagnose, og en får ikke ruseffekt av antidepressiva. Man kan jo føle seg i bedre humør ved bruk, men noen kan også opplever at følelsene "flater ut".

"Dop" er jo noe som en ordner på egenhånd og rusopplevelsen/ kropplige behov styrer inntaket.

Hvis en skal slutte med antidepressiva, så må dette gjøres (i samråd med lege) veldig langsomt og over tid. Kutter en brått så kan en få mange plagsomme symptomer f.eks. følelse av "elektriske støt" i gjennom kroppen, også uro og angst. Hvis det er det du har nå, så bør du ta medisinen igjen, snakke med lege og få en nedtrappingsplan.

Skrevet

Jeg slutta også tvert med antidepressiva, og fikk influensaliknende symptomer som varte i over en uke. I tillegg så fikk jeg en slags kramper i hjernen innimellom, akkurat som den rista litt. Det var skikkelig ekkelt. Da skjønte jeg hvor sterke tablettene egentlig var, og at jeg burde ha trappa gradvis ned.

Snakk med legen din om hva du burde gjøre nå. God bedring!

Skrevet

selvfølgelig har det en sammenheng... det med avhengighet er ikke vrøvl...

Kroppen venner seg til å få et preparat, og blir avhengig av det for å "fungere". Når man da brått slutter på det så får man gjerne en slags abstinenser.

Nå vet ikke jeg hva slags medisiner du har fått. Men om det er medisiner som i tillegg inneholder et stoff som kroppen produserer selv så vil kroppen stoppe eller redusere produksjonen av det så lenge du tar preparatet.

Å slutte på antideprissiva uten å ha klarert med lege og fått beskjed om hvordan du skal slutte er ikke særlig lurt gjort.

Skrevet

Nei, det dreier seg ikke om avhengighet eller om at kroppen "fungerer" bare når den får medisinen! Det er atskillig mer komplisert, og det man ser ved "bråstopp" er ikke abstinenssymptomer, men bivirkninger.

Ikke informer om ting du ikke har greie på.

Skrevet

Det er ekstremt viktig å ikke skalte og valte med antidepressiva. Disse tablettene påvirker hjernen din, og hvis du slutter brått med dem, eller begynner på en for høy dose, kan du bli veldig dårlig. Ta kontakt med legevakten og spør hva du skal gjøre, dette er ikke medisiner du prøver deg fram med på egenhånd!

Skal du slutte med tabletter, må du gjøre det veldig gradvis over mange uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...