Gå til innhold

Tips til måter å avreagere på...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Junior på 5 mnd har alltid vært ganske urolig, først med kolikk og siden har det også vært mye gråting. Hadde en liten periode der ting var bedre, kun 2-3 turer opp på natta og generelt mer blid på dagtid. Den siste uka har imidlertid ting raknet skikkelig igjen. Han våkner 1-2 ganger pr. time om natta, og på dagen er han mye sur og grinete (selvfølgelig, ettersom han sover så dårlig). Mulig det er tenner på gang, eller magevondt. Uansett, det er ikke poenget her. Jeg blir bare så utrolig lei og frustrert, og lunta blir så altfor kort. Merker at jeg ikke klarer å behandle ham på den måten jeg bør, jeg har t.o.m. kjeftet på ham :-( Vil på ingen måte være slik, og føler meg som en råtten mamma... Har dere noen tips til ting jeg kan gjøre for å avreagere, slik at jeg gjenvinner fatningen og kan være blid og omsorgsfull overfor barnet mitt? Han blir jo ikke akkurat rolig av en sur og stressa mamma...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare si at jeg kjenner meg sååå godt igjen i det du skriver, og at jeg føler med deg!! Har også kolikkunge, han er nå blitt 8 mnd, men fremdeles veldig krevende. Vil ikke sove på dagtid uten trilling, vil helst ikke legge seg alene om kvelden(har vært mange kamper..) og generelt mye sutrete. Og ja..jeg har også kjeftet og angret veeeldig etterpå!! Han kan jo ikke noe for det stakkar.. tror det er tenner på gang her og, noe jeg har trodd lenge..hehe. men det tar kanskje lang tid fra han begynner å kjenne de til de kommer ut?..

Nei, har egentlig ikke så mye tips jeg da..bare medfølelse:) Stå på, det går seg til! Selv om d ikke alltid føles sånn.. Og verre blir det selvsagt av at mamma er sliten og trøtt...sånn var det hvertfall her. Kort lunte kan man si! Og energinivå som en snegl..

Skrevet

Takk, uansett godt å vite at man ikke er alene... Får bare ta en dag av gangen, så må det da bli bedre en gang. Kan ikke akkurat holde på slik til han blir konfirmert heller, hehe :-) Lykke til du også!

Skrevet

Takk! :) Nei, satser for guds skyld på at det går over før konfirmasjonsalderen, hehe :) Vi får bare gi de tid. Jeg begynner forresten på jobb nå, så da får pappan ta over roret og få litt utfordringer, hehe :) Selv om jeg helst kunne tenkt meg å vært hjemme selv myyye lenger :( menmen..sånn er det når man har valgt 100% dekningsgrad.

Skrevet

Det har vært enkelte dager da jeg har drømt om å begynne på jobb i stedet, men skjønner hva du mener... Uansett går det nok bra skal du se, kan være godt for både mor og barn å være fra hverandre litt :-)

Skrevet

Her er noen tips til å avreagere:

-Bak et eller annet gjærbakst. Kna deigen skikkelig å bruk all den dårlige energien din på det.

-Gå på et annet rom og lukk døren og skrik/vræl. Naboene vil kanskje stusse på hva det er du gjør, men du vil føle deg mye lettere etterpå. Si gjerne til babyen din at du er straks tilbake og kom tilbake med et smil.

-Slå en knyttneve ned i benken eller noe annet som er hardt uten at det bulkes.

-Har du trapp så kan gå opp og ned trappa.

Skrevet

Takk, skal prøve dette :-) Og dette med naboer er ikke noe problem, bor på landet og det er flere hundre meter til nærmeste hus...

Skrevet

Uff, det høres slitsomt ut... Man visste jo at små barn skulle bli slitsomt, men var vel ikke akkurat noe sånt man så for seg...

De to første månedene med Knerten tror jeg var de mest slitsomme og frustrerende jeg har hatt. Han var forsåvidt ok, men jeg hadde ammePROBLEMER med smerter døgnet rundt. Måtte sitte i senga hele natta uten å sove. Kunne ikke gå ut av huset pga dette. En gutt som aldri fikk nok mat. Og ikke minst evige bekymringer som gikk på psyken løs... Det var ikke bare å slutte å amme heller pga tilstoppede melkeganger...

Jeg synes ikke det er så lett å avreagere fysisk. Så mine måter å avreagere på ble å kunne koble ut og tenke på noe annet. Særlig det å se en film jeg kunne leve meg inn i. Snakke med venner eller familie om noe som opptok dem. Lese et blad eller en bok (i badekaret :-))

Håper det går bedre med dere snart. Lykke til videre!

(PS. Har du sjekket ut refluks og melkeintoleranse?)

Skrevet

Kjenner meg så godt igjen, mitt tips:¨

Begynn og tren.

Det føles utrolig bra og levere barnet på barnepassen en time og få ut litt energi og bare svette ut frustrasjonen. Er ikke noe trenings-menneske egentlig, men det forandra livet mitt. Har mye mer overskudd til den lille engelen min etterpå.

Skrevet

Tusen takk for gode råd!

Sist natt sov han faktisk ganske godt, og har vært så blid og god i dag :-) Så nå banker mammahjertet hardt og varmt igjen, og alt er bare fryd og gammen. Utrolig så fort vi glemmer... Men skal ha tipsene i mente til neste runde. Kommer vel fortere enn jeg aner, hehe.

Abella: Hva er refluks?

Skrevet

Vi har hatt en del problemer med mating (mme) og skrik. I perioder har det vært så ille at jeg har tatt han med til legen. Legen mener Knerten har refluks, men han er nok ikke sterkt plaget.

Refluks er forskjellige varianter av at babyen har problemer med at maten kommer opp i halsen og gir halsbrann, etser på spiserøret eller liknende. Alle babyer gulper jo i større eller mindre grad, men dersom det er ille kalles det refluks. Babyen behøver heller ikke gulpe maten opp, men kan svelge den igjen, noe som kalles stille refluks og er vanskeligere å oppdage. De gulper oftere når de legges ned, derfor er det mange babyer som plages om natta. Det kan også henge sammen med ulike intoleranser som feks melkeallergi. Blir fort mye skrik og dårlig nattesøvn.

Er ikke sikkert det er dette som plager poden din, men det går an å prøve veldig enkle tiltak for å se om det hjelper.

Fint at det går bedre, håper det varer!

Skrevet

Takk, det håper jeg også... Og takk for fin forklaring :-) Han har nesten ikke gulpet (litt mer etter at vi startet med grøt, men ikke hver dag), men kan jo være stille refluks, som du sier. Greit å være obs på det, skader jo ikke å gjøre tiltak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...