Gå til innhold

Noen med peil på fugler??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjempe lyst på fugl men har ikke snøring på hva som skal til... Noen som kan gi meg et lite lynkurs i det å ha fugl??

Er det noen som er bedre "nybegynner" fugler enn andre?

Er det fruktelig dumt å annskaffe seg fugl når man har små barn?

Skrevet

Er jobb enn man tror..Og jeg hadde nok ventet til barna hadde blitt ganske store før jeg hadde anskaffe meg en...Små barn kan fort squeese sånne skjøre små..Fuglene skal luftes også.En del drit må du regne med,kanskje ikke ideelt med små barn da..Spør på zoo før du bestemmer deg...

Skrevet

Har tre små barn og en kakadue går helt bra det.

Men, start gjerne med noe mindre undulat kansje?

Skrevet

Jeg har vært hjemme hos fler som har fugler og det er jo en liten forskjell på deres hjem og andres som oftest er det litt mer skit etter fuglen.. Men jeg tenkte som så at det bare er å ha sprayflaske og klut lett tilgjengelig på de stedene fuglen vil sette seg og bæsje? Eller?? Ja det var en av de små fuglene vi hadde lyst på :) Hvor mye bruker dere i mnd på fuglen?? Regner med at det vil bli litt arbeid ja, men utover litt ekstra vasking og vasking av bur (1 gang i uka??) hva er det ellers? Er det ok å kjøpe via finn, eller burde man gå i dyrebutikk? Oi mye spm nå ja... Hehe.. Ja, og hvordan får man fuglene til å bli tamme ? :)

Skrevet

Kjøp i dyrebutikk.

De 2 første ukene bør du ikke ta fuglen ut av buret.

La den bli kjent med buret og dere.

Du får mange tips i butikken.

Ved kjøp av større fugl bør du tegne forsikring.

Dyrlege er svindyrt.

Tenk også litt på levealder til fuglen.

Og om hvilket kjønn som er best.

Skrevet

Vi har hatt 2 undulater i 2 år nå, guten var 4 år da vi skaffet de. Det har gått helt bra.

Den første hannfuglen våres døde, så da ble hofuglen alene og da ble hun og veldig tam. Men ho søkte seg faktisk etter guten. De to ble kjempe gode venner. Ho satt på fanget hans og og kika på han spilte nintendo ds, ho satt på hode han... ja hun var med han over alt... og de leika... Så kjøpte vi en ny hannundulat og da ble hun mer interisert i han.... De to trives godt i lag. Jeg lar fuglene mine ha døra på buret være oppe hele dagen så lenge det er noen hjemme, og hver dag er hun borte på guten å hilse på. Hun kommer og tli oss voksne og...

Om morgene sitter hannfuglen og kvittrer muntert og det er såå koselig å høre på. Blir liksom så glad av å høre på han. Han kvittrer hele dagen og da, koselig og munter kar er dette,,, Den dagen han ikke er mer kommer jeg til å ha et dypt savn,

Vel... det å ha fugl er koselig, men det er litt jobb og, Buret må rengjøres 1 til 2 ganger i uka. 1 gang i mnd må buret og alle tingene i buret steriliseres.

Bruk naturpinner til å ha i buret i stedet for de pinnenen som hører med buret. Dette er fordi at de pinnene er som sandpapir for føttene til fugan.

Er dokk mye borte om dagen slik at fuglen blir alene mye av tiden, er det lurt å kjøpe 2. Spesielt hvis dokk skal ha undulat, dette er fugler som er veldig selskapssyke og vil misstrives fort hvis de er mye alene.

De er lette og temme, enklere hvis de er alene. Nr 2 er vansklig å temme, men noen er lette og temme og når de ser at den ene ikke er redd,

Fuglan må ha minst 1 fly tur om dagen. Til og begynne med kan det være lurt å dekke til vinduer, med f.eks positlapper, persienner osv...

Ikke ha for mye levende planter i huset da mange av disse kan være giftige,

Nei jeg syntes ikke det er dumt å skaffe seg fugl når man har små barn.

Skrevet

Jeg merker når jeg passer min mor sin fugl at den ikke får så mye oppmerksomhet nå som poden er en liten gutt. Ikke at den fuglen er så voldsomt tam da.

Det som kan være greit å tenke på er at fugler kan leve i maaange år, undulater kan leve i 13 år, og kakaduer ol enda lengre, så er jo et ansvar man har i lang tid.

Da jeg hadde fugl, kjøpte jeg en bok, får de i dyrebutikkene. De syntes jeg var kjempenyttige. Fins også en nettside med mange tips og råd fra en undulatoppdretter.

http://undulat.no/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...