Gå til innhold

Hvorfor er det slik at når noen skriver at de ikke har tatt skade av f.ek et dask i ny og ne i barndommen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så kommer det alltid noen å skal overbevise dem om at. Jo det gjorde du faktisk. Som om de vet kan alle mennesker føler.

Bare jeg som irriterere meg over det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg irriterer meg vel ikke, men har bemerket meg det.. Typisk tilfelle her inne , det :) Mange som er eksperter på andres liv her inne, det er sikkert :)

Skrevet

Jeg irriterer meg mere over de som bruker det som argumentasjon for at de dasker barna sine.... Man vet faktisk ikke hvem som tar skade av det eller ikke.

Skrevet

Vel jeg hadde ikke noen hyggelig barndom. Så i dag sitter jeg her med angst og depresjon. Fy faen for noe dritt. Begynt på medisiner nå, og det har hjulpet noe.

MEN mine barn skal få en rolig og trygg oppvekst. INGEN dasking eller slag er i gården. Sånn oppvekst skal IKKE de få. FYSJ.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg irriterer meg ikke over det. Tvert imot syns jeg en sånn uttalelse er en fallitterklæring og det beste beviset på at de HAR tatt skade.

Fordi: når du bruker det som argument for å slå andre, beviser du bare i hvor stor grad dine egne grenser omkring din egen kropp er blitt brutt ned og skada - faktisk i så stor grad at du anser det som "greit" , og deretter, anser det som "greit" å gjøre med andre. Å ikke anerkjenne andres grenser er jo en skadevirkning. Ikke noe du sier kan overbevise meg om noe annet.

Det er som når Tor Erling Staff sier at "pedofili er ikke farlig, det ble jeg selv utsatt for og det var helt flott". Viser bare hvor forkvakla og ødelagt han selv er blitt av det, faktisk så mye at han syns egne opplevelser bør bli en norm for lovverket, for det var jo så "greit".

Med nick

Skrevet

Tviler på at hi mener at det gjør det legitimt å slå sine egne barn av den grunn, men at dersom hi fikk et knips av sin far som ettåring, og det ikke er noe hun tenker på, så tok hun ikke skade av det. At andre da skal komme og fortelle henne at jo, du fikk traumer og du tok skade av det. Så synes hun det er irriterende og latterlig. Det er vel det hun sier?

Gjest Antarctica
Skrevet

Mulig det er det hun sier. Men jeg ser ikke at det gjør saken så mye bedre. Er det noen gode grunner til å krenke en ettåring som ikke lenger er til sted f eks når ettåringen er blitt en åtteåring? Knipser man en tenåring. Tror ikke det.

Jeg er faktisk av den formening at knipsing, klyping, lugging o.a. svakt smertefulle irettesettelser også er vold. Tenk det, Hedda!

Skrevet

Pashia - du må virkelig gå på tunge stoffer! Hi bruker det ikke som ett argument for å slå egne barn!

Jeg har selv opplevd en far som hylte og skrek og klappa til oss om vi ikke gjorde som han sa (eller tenkte - ikke alltid vi forsto hva han mente...). Jeg slår ikke mine barn, hadde kasta ut mannen min om han gjorde det osv osv. Dette fordi jeg husker hvor redd jeg var pappa i situasjonen og jeg mener det må kunne gå ann å opptre noe mer sivilisert. Om jeg har tatt skade av det? NEI! Jeg har ikke det. Tenker sjeldent på det og lever normalt uten problemer. God kontakt har jeg med faren min også, som mine søsken.

Skrevet

Leser du hva du skriver før du poster det?

Noe så langt ut på jordet, det tror jeg at jeg aldri har lest før.

Gjest Antarctica
Skrevet

Bruk nicket ditt, om du skal starte med personkarakteristikker av meg. Jeg er ikke feig, og jeg skal vite hvem jeg duellerer med om jeg skal gidde.

Og jo, mange ganger er det folk som bruker HIs argument - om hun selv tenkte det som et argument veit jeg ikke, for hovedinnlegget var så kort, men det veit da heller ikke du? Det var både kort og anonymt.

Kan bare si jeg syns synd på deg for din fars utbrudd, men som du selv sier ville du ha kasta ut mannen sin om han gjorde det samme...hvorfor det, da, hvis det ikke er skadelig...? Det biter seg sjøl i halen. Klart det er skadelig, ellers var det ingen grunn til å si du ville hive ut mannen din på grunn av noe sånt.

Skrevet

Enig med deg pashla!! Godt skrevet!

Skrevet

Anonym 09.49; det er vel ingen som sier at alle som opplever vold hjemme havner i rennesteinen, er heller ikke det Pashia sier! Men det er fakta at det er blitt nevnt MANGE ganger i diskusjoner her inne at et "klaps i ny og ne" er greit fordi "jeg opplevde det og tok ikke skade av det". Bruker ikke da folk seg selv som argument for at dette er greit?!

Hvis folk tenker sånn så har det etter min mening tatt skade av det.

Skrevet

Nei, for jeg synes ikke det er skadelig! På lik linje som noen takler utroskap uten problemer. Jeg synes bare det er en fryktelig usivilisert og unødvendig oppførsel som jeg ikke vil ha i mitt hus. Fatter ikke at du skal ha ett problem med at andre tåler ting du antagelig er skadet av eller tror du ville bli skadet av. Noen velger å leve videre med en som har vært utro uten at de har større problemer med det også, så folk er forskjellige vet du!

Skrevet

Det var ikke det som var poenget her! Noen tar ikke skade av det og det må dere som har tatt skade av det eller som mener at alle tar skade av det, uten unntak, bare respektere. Dere påfører oss et "stakkars dere" stempel vi ikke trenger og jeg fatter ikke hvorfor noen føler for å måtte være så nedlatende mot enkelte grupper, for det er det dere er når dere må si at "det er ett bevis for at dere er skada!". Makan til oppførsel sier jeg bare. Noen vil kalle det manipulasjon på en meget slem måte!

Skrevet

Ha ha, så paranoid du er, anonym 10.09.

Skulle nesten tro du ble dasket i barndommen..!

Skrevet

Jeg ble det! Men er ikke paranoid :) Utrolig eller hva?

Skrevet

uansett...ingen lider noe nød av noe smådaskin eller å bli tatt i armen ved tilfeller en må "ta" ungene for å få dem til å forstå.

er det rart det er kriminalitet og drittunger som er frekke og spydige mot andre unger eller mot voksne!

nå for tiden kan man ikke ta på ungen før det er mishandling heller...sier i allefall helsestasjon. for et samfunn vi lever i.

Gjest Antarctica
Skrevet

Er det rart det er kriminalitet og vold nå som foreldrene ikke får eksklusiv rett til å drive med vold selv, er det det du sier 12:35?

I REST MY CASE. Det innlegget taler helt for seg, og jeg kommer ikke på noe bedre argument for min sak enn å les sånne som deg!

Skrevet

Det kommer vel an på i hvilken sammenheng de sier det... For dersom de bruker det som en argumentasjon for å daske egne barn, har de jo faktisk tatt skade av det!

Men det går jo fint an å si at jeg har ikke tatt skade av det, men å bli dasket er faktisk skadelig - man vet jo ikke hvem som kan tåle det på forhånd...

Skrevet

meg 12:35

tja mener bare at unger ikke har disiplin nok for tiden. jeg fikk noe dask da jeg var liten men det var på hendene. fikk stor dask på rompa i aller verrste tilfeller som da jeg eks tente fyr på håret av min onkel.....(er ikke sånn nå da heldigvis)

jeg har ikke lidd noe av det. den som er med på leken må tåle steken hetes det. og den som gjør noe må tåle konsekvensene.

tenk på før i tiden eks. skolen var jo disiplinert deluxe....men nå... kniver og dritt og mobbing deluxe og stygge ord til lærere og medelever. kalles dette disiplin ?

Skrevet

Så du mener kriminelle har fått for lite dask? Kanskje skulle du tatt deg en prat med noen insatte og sjekket fakta litt. Eller bare lest litt om saken. Kriminelle har mye til felles. Blant annet har de blitt utsatt for vold som del av oppdragelsen i større grad enn gjennomsnittet.

Skrevet

feil...mener jeg da. jeg har ikke blitt skadet av det men mener fortsatt at jeg kan ta ungen min i armen ved tilfeller det bør gjøres.

dasking skadelig jaja...kommer an på hva du definerer som skadelig dasking ? jeg mener at daskin som gir store sår elelr blåmerker og som er vonde lenge etterpå er skadelig for barna, helt klart. men et lite svakt dask så dem kjenner det litt er vel drøyt å kalle skadelig....

Skrevet

forskjell på vold og et lite dask som er svakt da!

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, da bør jo alle tillate utroskap. Fordi enkelte ikke tar skade av det. Egentlig bør vi tillate mobbing også, og fyllekjøring, for det er ikke alltid det fører til noe negativt. Noen ganger går det bra.

HVIS du påstår at du ville hivd ut mannen for det, og samtidig syns det er en bagatell... da har dere vel ikke mye til ekteskap? Du hiver han vel ikke ut for en usivilisert bagatell? Det er også usivilisert og unødvendig å klippe neglene på stuebordet, men det er ikke skadelig for barna. Dermed ser jeg ikke for meg at noen kvinner ville se på det som skilsmissegrunn. At mannen fiker til barna derimot, ville for mange være ensbetydende med skilsmisse. Da er det vel neppe en bagatell som bare er litt usivilisert...?

Skrevet

Mange mennesker er utrolig robuste og tåler hva det skal være uten å ta skade av det, som du sier. Men hva skal man bruke den informasjonen til? "Jeg ble voldtatt og tok ikke skade av det." Javel? Interessant. Men kan den informasjonen brukes til noe som helst godt? Eller er det en fare for at mennesker som allerede er troende til å begå den slags overgrep vil bruke dette som en unnskyldning?

Alt for mange foreldre bruker allerede vold mot barna sine, om de kaller det dask eller deng. Det siste vi og de trenger er innlegg på innlegg fra mennesker som hevder at dette er heelt ufarlig. Sannsynligvis er det skadelig. Kanskje blir barnet ikke skadd, og da har du flaks, men ikke sats på flaks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...