Gå til innhold

Får jeg det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stipend!?

Jeg studerer helse og sosial. Er gravid, så er gravid under neste år på barne og ungdom. Men jeg har ikke krav på stipend, siden foreldrene mine bor for nært meg og skolen er for nær.

Da lurer jeg på, kommer jeg til å få noe støtte? Får jeg foreldrestipend? Hvilken støtte får jeg?

jeg er 19 år! barnefaren går også skole (høgskole) han har stipend og lån.Han er 21 :)

Skrevet

Hvis du ikke har rett på stipend nå, så har du nok ikke rett på foreldre penger heller.

det gjelder hvertfall studenter, kan være det er andre regler for skoleelever.

men barnets far kan ha rett på fødselsstipend ;)

Har dere prøvd kalkulatoren på lanekassen.no?

Skrevet

Når du blir foreldre har du krav på stipend selv om du bor hjemme og dessuten forsørgertillegg når inntekten til barnefar/samboer er lav nok. Det som er forutsetningen for fødselsstipend eller hva de nå kaller det for tiden er at du har hatt krav på støtte (lån og eller stipend) i minst seks mnd før termin.

Og et annet råd, send mail når du lurer på noe hos lånekassen, på tlf får man høre så mye rart. Lykke til da!

Skrevet

Bor du sammen med barnefar nå? Da kan du hvertfall få borteboerstipend fra NÅ av, og frem til fødsel(utenom sommerferien), uansett hvor nærme foreldrene dine bor. Dette vet jeg veldig godt, får det selv, og mamma bor bare 5 minutter unna :)

Om du ikke har jobbet noe særlig, så kan du få engangsstønad. Dette søker du om etter uke 26. Denne er på ca. 36 000.